Ny stallhundstråd

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Luxurios
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 505
L

Luxurios

Jag har nyligen flyttat ut till en hästgård och funderade på att skaffa mig en greyhound. Efter att ha pratat med flera olika personer och gjort en tråd här på buke har jag kommit fram till att det inte är rätt ras för mig.

De nya raserna jag funderat på är:
Dalmatiner
Flatcoated Retriever
Grand Danois (men har efter undersökningar förstått att de kan vara skygga?)
Jack Russel (lite för liten egentligen)

Jag vill ha en hund som orkar vara med mig och min pojkvän i stallet hela dagarna och är vänlig och tillgiven.

Har ni några förslag?

Sv: Ny stallhundstråd

Flatten är en utmärkt stallhund! Men den kräver dock mer än bara promenader, så det är en fördel om du är intresserad av t ex viltspår, lydnad eller apportering för att trötta ut hjärnan med.

Vår stallägare har en sheltie som är urtrevlig, är jättenöjd med att fjanta efter folk i stallet hela dagen typ, har bra päls som varken blir särskilt blöt eller skitig trots vilda lekar men vår hund bla...
Följsam och mjuk i sinnet, behövs väl bara borstas då och då, klippa tassarna och sånt.
Har förstått att det finns en del linjer med vekare hundar, men med lite research ska man väl hitta en bra uppfödare :idea:

Som hund sett gillar jag verkligen vår cockerpoo, men JISSES vad blöt han blir när det är blött ute! :eek: Som en disktrasa :crazy:
Har fått gå emot allt vad vi tänkt oss och köpt en regnoverall som han får springa runt i och se ful ut :p Ingen vidare stallhund...

Hur mycket tid har du tänkt lägga på aktivering?

Av de raserna du tar upp så skulle gillar jag Dalmatiner bäst.
Själv har jag nyligen skaffat en Ridgeback som är ganska lik Dalmatiner men kanske kräver snäppet mer (och blir större).

Senast ändrad:

squarepants: Ja jag förstod att de behöver bra med aktivering och tiden till det kanske inte alltid finns då min pojkvän jobbar i stallet hela dagarna och jag slutar vid 16 på dagarna. Så det är nackdelen, för det är en otroligt fin hund..

skuggi: De shelties jag har träffat har varit lite väl skygga och en-mans aktiga för mig. Men de kanske är just dessa individer. Tyvärr är de inte heller helt min typ av hund.

line_n: Jag tycker det är ganska roligt med hunddressyr osv men tyvärr har jag inte tiden att lägga ner arbete på det varje dag. Men kanske 2 ggr i veckan ordentligt.
Dalmatiner är också det jag är mest sugen på.
Var lite intresserad av ridgeback men har fått uppfattningen av att de lätt kan bli aggresiva?

Ett annat ex som jag kom att tänka på är Isländsk fårhund, en perfekt gårdshund som är väldigt tillgiven. Annars skiljer ju sig de raser du sagt här sig en hel del, några är jakthundar sen vakthundar så visst dom vill ha mycket aktivitet och rörelser, skulle säkert trivas att få studsa runt på landet när ni är i stallet:). Vad ska ni ha hunden till mer än bara sällskap på dagarna i stallet?

När hunden inte är i stallet så kmr den ju mest vara som sällskap hemma. Och gärna vakthund åt mig på natten när min pojkvän är iväg och tävlar.
Jag vill ju träna lite lydnad och liknande också. Men mestadels sällskap i stallet och hemma.

Ska kolla lite på isländsk fårhund och se vad det är för ngt :)

min förra stallägare hade springel spaniel. Supertrevliga hundar! Glada, snälla, lättlärda o helt perfekta stallhundar :)

Det finns väl lite problem med rädslor inom rasen och man får därför vara noga när man väljer, men det gäller väl egentligen många raser..
Själv har jag dock aldrig stött på en rädd eller aggressiv ridgeback.. Bara härliga individer :love:

När hunden inte är i stallet så kmr den ju mest vara som sällskap hemma. Och gärna vakthund åt mig på natten när min pojkvän är iväg och tävlar.
Jag vill ju träna lite lydnad och liknande också. Men mestadels sällskap i stallet och hemma.

Alla/de flesta hundar skäller om det skulle vara någon som tar sig in i huset när den inte ska det. Ska du ha en hund som vaktar på riktigt måste du lägga ner massa träning på't :p

Har inga bra rasförslag, de enda stallhundar jag har träffat på hittills har varit Rottweiler, Schipperke, Jack russell och en "Schabrador".

Min rottis ar en utmarkt stallhund. Hon kommer fran "working lines" och har valdig hog "drive" sa hon maste aktiveras... men jag kanner ocksa manga rottisar som inte behover mycket mer an att ga och nosa runt stallet och promenader forstass.:laugh:

En Berger kanske?
http://clubbergerdespyrenees.se/
http://www.gossarna.com/

Förslagsvis face rasen.
Poil longsen bildar cadenetter o matelotter, typ rastas o vad jag hört av en som haft med sin i stallet så var det ingen höjdare när jycken rullat sig på dyngstan.
:rofl:
Det är livliga o alerta hundar, lättlärda o är med på allt, inklusive tryna i soffan när tillfälle ges.
large-DSC_0492.JPG

min förra stallägare hade springel spaniel. Supertrevliga hundar! Glada, snälla, lättlärda o helt perfekta stallhundar :)

Jag läste i en rasbeskrivning över springern att den är urusel som vakthund; "hjälper tjuven att apportera familjens värdesaker".

Annars håller jag med dig, bra storlek, trevliga i sinnet, hänger med utan problem och köper även att softa en dag utan aktivering. Ska man inte ställa så är det bara att klippa ner pälsen.

Min bästa stallhund alla kategorier var min irländska varghund (saknar henne).
Ointresserad av hästar, bra vakthund genom sitt utseende/storlek (ingen visste hur snäll hon var), motionerade sig själv, märks inte inomhus, rymmer inte, lättagad. En soffpotatis. Snäll mot, rätt ointresserad av, andra hundar och människor (ingen fjant).
Nackdelar stjäl mat men man lär sig snart att stoppa undan. Frisk tills den dör av hjärtfel. Träning kan Du glömma: vad är det??? Och ha inget vilt på gården, driver ej men jagar på synen (var aldrig något problem hos mig, vi levde lyckliga tillsammans tills hon blev 9 år).

lättagad?? Tar åt sig mkt även om man inte slår så hårt? (nej jag förstår ju att det fattas ngn bokstav men jag får ej ihop det...)

Lätt-agad. Ta tag i skägget och säg med vänlig röst "Gör inte om det där!" - så gör den inte det. OBS Undantag: gäller ej mat som står framme.

då är den väl ändå vek/mjuk, lättkorrigerad, aga betyder ju slå/tillfoga smärta!!

Keeshounden tycker jag är en bra gårdshund dock lite väl mycket päls. Men pälsen skyddar ju också mot alla väder. Lagom stor, framavlad för att vara just gårdshund, ingen direkt jaktinstinkt och ganska revirbunden så den pyser inte gärna iväg bara för det blir lite tråkigt på gåren. Skäller när objuden kommer annars ligger de mest å slöar eller lullar runt på gården och kollar läget. Har nu en 50 kees 50 schäfer en bra kombination. Tack vare schäfern kräver hon lite mer huvudjobb än keesen. Men Keesen är en trevlig brukshund också. Alla hundar behöver ju jobba med skallen med.

Irländsk varghund kan jag också slå ett slag för!
Vackra, tillgivna hundar som "sköter sig själva" men ändå gillar folk, bra vakthundar med sin storlek och grova skall (låter som en tiger när dom morrar :p). Enda nackdelen är som sagt vilt, men dom brukar bli väldigt gårdstama och sällan springa ut på äventyr. Dom jag känner jagar om det kommer in något på gården, men drar inte iväg i 180km i timmen och är borta en timme.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 515
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 543
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 528
Senast: Sedna
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 687
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka