Ny stallhundstråd

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Luxurios
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 505
Sv: Ny stallhundstråd

Jag har en engelsk springer spaniel som stallhund, hon är helt fantastisk !!
På alla sätt och vis.

jo de är väl inte världens bästa vakthundar mer än att de säger till när ngn kommer. Men jag uppfattade inte vakt delen som det viktigaste, man kan ju inte få allt :)

Dalmatiner och ridgeback är ganska lika både till utseende och sätt. Det som skiljer är att RR har mer vakt och jakt i sig än dalmisen och mognar något senare mentalt (d.v.s är "valpar" ganska länge), finns ju mer skillnader naturligtvis men detta är väl det primära.

Varför har du fått uppfattningen att RR har lätt för att bli aggressiva? (hur och mot vem?).

Måste liksom andra säga varghund som underbar hund ;) (Hade skrivit massor om hur dom är, uppfödd med varghund, men de blir så långt, skulle du vilja vet mer, säg till ;))

Isländsk fårhund är underbara, dock gillar dom flesta att aktivera sig mycket, skäller ofta mycket om dom inte tränas rätt och vill gärna samla ihop alla..
Desamma gäller bordiecollien som också är underbar.

Sen är jack russel en fin stallhund också.

Det är dom enda raser jag har själv haft mycket erfarenhet av i samband som hästhund :)

//Petronella

Grand Danois är urtrevliga, vackra underbara hundar som ofta blir jättetrevliga stallhundar. En enorm nackdel tycker jag dock är den begränsade livslängden och jag skulle aldrig skaffa en själv.

När jag läste det här kom jag och tänka på en dalmatiner jag kände en gång som var stallhund och helt exemplarisk - tills det kom en volvo 240 på vägen, då stack han. Perfekt runt hästar och lydig och förståndigt men när det kom en 240 så drog han om man inte hann fånga honom och sen jagade han den en par kilometer innan han mer eller mindre la sig ner och väntade på att bli hämtad. :D

Rent generellt tror jag alla hundar kan bli trevliga stallhundar om de växer upp i det. Har man en energisk hund kan man ju också ge dem små uppgifter kring stallsysslorna som de kan "hjälpa till med". Vi har två hundar varav den ena är rena drömmen att ha med sig i stallet och hon är med varje morgon, minst. Hon vet att hon ska akta sig och vänta lugnt medans jag går med hästar etc. Hon kan ligga lös i den öppna stalldörren och vädra i vinden bra länge medans jag stökar och donar i stallet. Hon är en korsning schäfer/leonberger så stor nog att bära lite verktyg och isolatorer i packväskorna när man är ute och drar stängsel tex, mycket praktiskt! :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 515
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 543
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 528
Senast: Sedna
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 687
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka