Ny stöveltråd...

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Frajda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 679
F

Frajda

Nu har jag tröttnat på mina gamla stövlar en gång för alla! Dragkedjan bara delar och nu har lädret börjat gå sönder vid kedjan också. Orkar inte laga fler gånger så nu ska det inhandlas nya stövlar! Så fram med tips och gärna bilder. Krav: INTE dragkedja (aldrig mer...), gärna lite blanka i lädret, inte för hårda och får kosta max 3000:- Mina förra höll bara i 2 år knappt så det ska vara hållbara! Inte för mkt sömmar och detaljer, det går ju ändå bara sönder :mad: Alla förslag välkomnas!!!

Sv: Ny stöveltråd...

ja ska beställa ett par cavallo talent nu, du kan ju kolla i den tråden som ja startat. dom kostar ca 4500.

Jag har ett par GlenGourdon. Är i ävrigt nöjd med stövlarna, supersköna att rida i men är besviken på hållbarhet, de kostade ändå 3000:- även om det inte är de dyraste så är det ändå en del pengar.

Winitiou, gillar cavallo men 4500:- är nog lite mkt för min plånbok nu. Det är lite bråttom med stövlar så att spara är inget alternativ :D Annars hade jag nog hellre sparat till ett par riktigt bra. Men det finns kanske ngn billigare modell?

ja ska beställa ett par cavallo talent nu, du kan ju kolla i den tråden som ja startat. dom kostar ca 4500.

Det var dyrt för ett par talent, i min närmsta ridsportbutik kostar de 2280:- och jag har aldrig sett ett par för över 2600:-

Var och provade stövlar idag och till slut blev det ett par cavallo. Valde mellan Petrie och Cavallo... Vet inte vad modellen heter men de gick på 3500:- lite mer än vad jag tänkt men ska det va så ska det va ordentligt :) Får några plågsamma veckor när det ska "ridas in" :crazy: Fick tips om att blöta dem ordentligt i vatten så blir dom formade fortare men vet inte om jag vågar det... Ngn som provat? Tål stövlarna det?

Jag fick nyligen mina cavallo winner plus, och har inte tyckt det varit jobbigt att rida in dem alls:)
Första ridturen var de väldigt hårda, men sen kändes det skapligt:)
Det är fortfarande svårt att sitta upp dock, kan inte lyfta på benen speciellt högt:D

Nu vet inte jag hur du tog hand om dina förra stövlar, men om man sköter stövlarna rätt så kan de hålla upp till 10 år!
Om man tex fettar in dem regelbundet blir de matta/gråa i färgen, mjuka och tillslut möglar/ruttnar de... Då håller de max 2 år...kanse 3 med lite tur.
Använd skokräm! Det ända som fungerar i längden.

...och ja, du kan blöta dina stövlar om du vill och finner det nödvändigt. Det är ju så skomakare gör när de vill lästa ut lädret så det är inga problem!
Lycka till med dina nya stövlar och hoppas att de håller längre en 2 år!

Jag tyckte nog att jag skötte mina förra skapligt, höll dem rena med vatten och putsade med skokräm. Egentligen är det ju inte lädret i sig som inte hållt utan dragkedjan och sömmarna som håller fast kedjan har gått sönder och de är lagade ett antal gånger vilket gjort lädret lite skört just vid kedjan och nu har det till slut gett upp helt. I övrigt är stöveln hur fin som helst. Och jättesköna att rida i. Ett par stövlar ska ju kunna hålla lääänge. 10 år är kanske mkt att kräva men min mamma har haft stövlar som hållt ännu längre. Det var helt enkelt kedjan som var problemet, det försvagar ju stöveln (sa dom i butiken).

Anledningen till att jag funderade på att blöta dom är att jag vill rida in dom snabbt, tävling snart och de gamla har ju gett upp helt så det måste gå fort att rida in dom :) Men det kanske går ändå... Får se hur jag gör, de ska hämtas i nästa vecka så jag har tid att fundera :)

Bara ett litet sidospår :P
Ang blankheten. Köp self shine och quick shine om du inte redan använder det :) Fungerar ju även utmärkt på den bred fina nosgrimman :) (ibland är det bra att ha fd. elever som jobbar hos Jan Brink ;) )
Lycka till med stövelinköpet!!

Är det ngn sorts skokräm? Finns i vanliga butiker? Vore ju inte helt fel att glänsa som Jan Brink på nästa tävling :d Annars har jag hört att för extra glans på tävlingsdagar är en sån där svamp som man har att torka av inredningen i bilar med bra :D Finns på bensinstationer men har aldrig provat. Kanske inte så bra för lädret iofs...

Vinylglans är sk*t i förhållande till detta!!! Du skulle bara veta vilken skillnad det blir! Helt otroligt! Finns i välsorterade livsmedlesbutiker. Är boston som tillverkar. En flaska med en svamp i toppen (under korken) Som sagt... jag trodde inte mina ögon första gången jag använde det!!! :D

Då måste jag testa, har alltid velat glänsa ordentligt på tävling men får aldrig till den där riktigt glänsande lokken som alla proffs har :love:

TS: Det låter som att du tog hand om dina stövlar utmärkt! Men en kedja är ju aldrig starkare än sin svagaste länk (dragkedjan) så... Dina nya lär hålla mycket längre!!!

Jag brukar använda Kiwi Parade Gloss och sen quick shine på tävling! Blir lagom glansigt! Jag gillar inte när stövlarna blänker så mycket att de får en plastig karaktär...

Hej.. När mina stövlar gick söder bytte jag dragkedja, nu va jag lite trött på det,så när dem gick sönder igen började jag kolla efter något annat som kunde funka..
Hittade ett litet clip, som bara va att sätta på dragkedjan så funkade det igen. Så enkelt och nu kan jag ha kvar stövlarna utan att byta dragkedjan om spännet går sönder.:idea:

Jag tyckte nog att jag skötte mina förra skapligt, höll dem rena med vatten och putsade med skokräm. Egentligen är det ju inte lädret i sig som inte hållt utan dragkedjan och sömmarna som håller fast kedjan har gått sönder och de är lagade ett antal gånger vilket gjort lädret lite skört just vid kedjan och nu har det till slut gett upp helt. I övrigt är stöveln hur fin som helst. Och jättesköna att rida i. Ett par stövlar ska ju kunna hålla lääänge. 10 år är kanske mkt att kräva men min mamma har haft stövlar som hållt ännu längre. Det var helt enkelt kedjan som var problemet, det försvagar ju stöveln (sa dom i butiken).

Anledningen till att jag funderade på att blöta dom är att jag vill rida in dom snabbt, tävling snart och de gamla har ju gett upp helt så det måste gå fort att rida in dom :) Men det kanske går ändå... Får se hur jag gör, de ska hämtas i nästa vecka så jag har tid att fundera :)

skall precis beställa ett par cavallo piaffe plus och de skall koma en ny model som e nästan identiska med de gamla piaffe plus fast med grövre skin!!

Liknande trådar

Utrustning Jag har all respekt om folk ledsnar men nån kanske tycker det är kul. Jag har en Yeti där planen var att byta mot en nyare Yeti inom ett...
Svar
19
· Visningar
2 869
Senast: Digbil
·
Utrustning har alltid haft problem med att hitta ridstövel som passar mig, har helt enketl svårt att få in foten i stövlar där dragkedjan är bak...
Svar
5
· Visningar
1 460
Senast: Buck
·
Hundhälsa Jag fick ju i somras reda på att schäfern har spondylos och har inte märkt något direkt i träningen (någon enstaka gång efter hård...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: Idur
·
Utrustning mina underbara shire Jodhpur skor med snörning + dragkedja är slut :cry:, de höll ett år och jag smörjde dem dagligen och hade dem bara...
Svar
2
· Visningar
1 798
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka