Ny symaskin - från Husqvarna till Singer?

Lovisaleonora

Trådstartare
Ångest. Det är dax att separera från min älskade gamla symaskin, köpt begagnad på 90-talet som present från pappa till mig när jag flyttade hemifrån.

Den har skött sig väl, men nu luktar det elbrand när jag använder den och den måste nog faktiskt få gå i evig pension.

Och då kommer nästan problem. Välja ny maskin. Eftersom jag syr extremt lite och det lilla jag syr ofta blir ändringar och lagningar och mycket enkla uppdrag som t ex örngott o dyl. behövs det ingen avancerad maskin. MEN en stark. Hästtäcken, jeans - ja, den typen av tyger är det som ska matas igenom och mäktas med.

Självklart kommer jag att gå in i butik för att dryfta mina bekymmer med någon som kan, men jag vet också att de ibland är väl säljsugna och det är sällan i de fall jag har läst in mig på det jag ska köpa som jag faktiskt köper det säljaren föreslår :devil: (det där med att analysera kundens verkliga behov verkar vara en utdöende försäljningsform).

Så, vad har ni därhemma? Märke, modell - och hur fungerar de? Den som tilltalar mig mest (på pappret) är Singer Heavy Duty (4411 eller 4423 - är det skillnad mer än i pris).
 
Sv: Ny symaskin - från Husqvarna till Singer?

Om din maskin fungerar bra till det du beskriver så skulle jag satsa på en genomgång av den. Tror jag betalade 500:- för några år sedan och sedan sa reparatören att nu har du symaskin i 30 år till (min är arvegods från mormor/mamma).
 
Sv: Ny symaskin - från Husqvarna till Singer?

Ja, jag ska kanske börja med det, jag hyser dock inte stort hopp - det är verkligen elbrand den luktar. Jag tror ändå jag får göra en liten marknadsundersökning när/om jag ska ha en ersättare, det är inte en av de där riktigt hållbara modellerna (den har nog hållt så här länge just för att jag aldrig använder den ;))
 
Sv: Ny symaskin - från Husqvarna till Singer?

Det är ju inte det svar du frågar efter, men jag måste nog ändå säga att jag håller med Tjôta här - kolla med en reparatör. Luktar det bränd el så kan det inte vara så mycket värre än att byta motor eller nån brytare... och det kan bli billigare (eller förvisso dyrare :grin: ) än man tror. Åtminstone i jämförelse med en ny maskin, det går väl knappt att få nåt vettigt för under sådär 4500...
 
Sv: Ny symaskin - från Husqvarna till Singer?

Nja, för mina ändamål räcker nog 3000 kr gott och väl för att få en ny, efter vad jag fått en fingervisning om.

Det är som sagt ingen fantastisk maskin jag har idag, det är en billighetsmodell från ja... troligen sent 70-tal. Den får följa med in när jag ska titta på ny maskin, men jag tror ärligen inte det är mycket att rädda (maken som är slängd både på motorer och elektronik anser att det är rent slöseri bara att spara den till jag ska till butiken - den är bortom all räddning enligt honom).
 
Sv: Ny symaskin - från Husqvarna till Singer?

Jag tycker du ska leta upp en begagnad Bernina från 60- eller tidigt 70-tal!
Det är riktiga kvalitetsmaskiner där varenda del är utbytbar,motorn är stark och allt som utsätts för stark påfrestning är gjort för att tåla det :)
Gäller förvisso även för en del andra maskiner från samma tid, men Berninan har i mitt tycke överlägset bättre arbetskomfort och fiffigare lösningar än tex Husqvarna.
(som ett exempel, för att ta ur och rengöra spolhuset på en äldre 'metall-Husqvarna' behöver man skruva ur inte mindre än 6 skruv; när dom sen ska tillbaka på plats behöver man ha minst 3 händer för att lyckas ;) motsvarande lösning på Berninan: en liten spärr man öppnar/stänger med tummen :angel:)

Nya maskiner är ju kul, men ska du hitta nåt som är ens i närheten så pålitligt som en äldre Bernina/Husqvarna/Singer får du vara beredd att det kostar rätt många tusen.
Det är helt enkelt som med sadlar - en ny billig är garanterat rena skiten, men en gammal av bra kvalitet kan vara ett riktigt bra köp!
 
Sv: Ny symaskin - från Husqvarna till Singer?

Bra tips. Jag tittade runt lite på begagnatmarknaden men insåg att jag vet för lite om vad jag söker för att vara i närheten av att göra fynd. Får ta en räd och se om jag hittar någon Bernina i hyfsad närhet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp