Ny transport

Charlotta737

Trådstartare
Då vi i nu läget inte äger en egen transport börjar vi fundera på att köpa en till våren pga att jag börjat träna och tävla.

Det finns en rad olika märken och vill gärna veta vad ni har för transporter och erfarenheter om märken. Gärna också negativt och positivt med olika mären
Jag själv har fått uppögonen för 1.5-hästtransporter där tranporten har en bred på 130cm. ( en häst eller sto med föl ) Mkt lättare men med samma totalvikt som på vanliga. skulle ni rekomendera en 1,5härstars? vilka märken?

Sv: Ny transport

Jag skulle inte köpa en 1½ hästars. Dels för att det är väldigt smidigt att kunna ha spiltan bredvid om man nu skulle vilja köra två hästar/ponnyer och dels för att jag tror att andra hands värde på dom är lågt och svårsålt..

Jag långtidshyr en Christ concorde -10, tycker det hittills har fungerat bra, allt ingår, jag behöver inte tänka på någonting alls :) Dessutom ska jag byta bil inom en överskådlig framtid och vill då köpa mig ett flerhästars släp. Samtidigt ville jag inte köpa ett äldre begagnat eller ett nytt så länge, där jag förlorar ganska mkt när det ska säljas..
Använder släpet ett par dagar i veckan, kör ganska mkt..

Tror alla märken har sina för och nackdeler, det beror alldeles på vad man vill betala och vad man vill ska ingå :)
Själv är jag frälst i Boj, tycker dom är suveräna men även Thule är bra :) Säkra och stabila släp men ganska dyra..

Jag tycker du gör helt rätt i att titta på 1,5 hästars. Högt andrahandsvärde (nästan omöjliga att hitta begagnade!), rekommenderas av bl a trafikpoliser och det finns en del artiklar just om att dessa släp ligger bättre bakom bilen (bl a därför att vikten fördelas bättre över släpets yta).

Att hästen sedan får bättre komfort (dubbelaxlat) och du mer lastvikt på totalvikten är ju extra bonus. Vet att t ex Immer här på Buke sålde av sitt 1,5 hästars Ifor med blixtens hastighet, och om jag inte minns fel körde köparna en bra bit för att hämta det också.

Tack för svaren :bow:

Då jag för tillfället bara har en häst och kommer inte på länge att köpa en till tycker jag att en 1.5 hästars skulle passa mig väldigt bra.
och min häst gillar att åka brett.
Har ett öga till boj med har inte sett om de har någon nyare modell av 1,5 hästars.
det borde väl inte löna sig är köpa ett nytt? ska man gå på begangnat?

Vi har löst ut ett nytt släp en gång, aldrig mer. Världens förlustaffär. Det är som att riva 1/3 av inköpspriset och spola ner i toaletten. Bättre att någon annan gjort förlusten att lösa ut det som nytt.

Boj har inte i sitt moderna sortiment någon 1,5 hästars.

När vi skulle köpa släp ( i somras), så stod vi också och vägde mellan 1,5 hästars och 2 hästars, samt mellan olika märken.

Slutade med att det blev ett 2 -hästars Thule Royal. Vi är kanon nöjda med detta!

För/nackdelar som vi såg det med 1,5 resp 2 hästars:

1,5 hästars:
+ Väger lite, lastar tung häst
+ Inte så stor, ligger bra
+ Ordentligt med plats för hästen att bredda benen, man kan även stå och göra i ordning I transporten vid behov.
+ Högt andrahansvärde

- Du kan bara lasta en häst (eller sto+ föl)
- Du har inget utrymme brevid hästen att ha saker, måste ha allt i bilen.
- Svårt att få tag på begagnat

2 hästars
+ Du får lasta 2 hästar, tro mig, även om du bara har 1 så kan det vara kul att ta med en kompis!
+ Du kan använda utrymmet brevid att ha saker ( under förutsättningar att det är ordentligt fastsurrat och med hel mellanvägg)
+ Du kan ändra spiltornas bredd, och även göra så att det är en stor.
+ Är det mjuk mellanvägg kan hästen bredda benen
+ Finns mycket begagnat!

- Tyngre
- Något mer svårsålt en 1,5 hästars.

Det var detta som jag kom på just nu! Hoppas det kan vara till hjälp!

Kan ju tillägga att det krävs bra körkort eller små hästar för att verkligen få med sig två hästar, väl så viktigt att ta med i beräkningen

Jag har ett ifor williams, 1,5-hästars som jag är väldigt glad över. Skall kanske tillägga att jag har en gammal modell (-97), jag tror de nyare är högre invändigt samt har smartare lösningar för lilla luckan bak (jag stänger överluckorna med sprintar och tycker det är ganska drygt).

Positivt med 1,5-hästars för mig är att hästen åker så bra! Lagom brett, står rätt bakom bilen så det blir inte så svajigt som jag kan uppleva när man har en häst på ena sidan i en 2-hästars. Jag drar med en gammal volvo v-70 o det funkar bra. Ifor williams är bra pga fronturlastningen också, den använder jag när jag lastar ur ensam.

Negativt är ju att lastutrymmet är begränsat iom att man blir utan den extra spiltan. Jag har en ju en kombi så jag har all utrustning i bilen men man får ju inte plats med skåp eller så. Jag åker ibland o hämtar hö med transporten och det är väl enda gången jag saknar en två-hästars eftersom jag kunde få plats med mer då.

Ja det är väldigt tungt att köra två hästar samt att boggi är ett måste från min sida. inget Be-körkort finns inom familjen. måste väl tilllägga att jag inte har tagit körkort ( är 17) och min pappa brukar köra, men min mamma är mer engagerad i min ridning men hon tycker det är lite läskit att köra med transport!

Ni säger att det blir bättre balans på transporten på en-hästars. kan tänka mig att detta stämmer då hästen står mer mitt på.
Jag har sett modernare modeller av några 1,5-hästars där det finns sadelkammare i så det behöver inte vara att man lägger allt i bilen. :)

Jag har en Star Trailer Viking (ganska lik nuvarande Thule Diamant) och är extremt nöjd. Tyst, lagom för en stor häst och går bra på vägen. Har även transporterat två stora hästar i detta släp och det funkade bra det också, tack vare att det finns alla möjliga ventialtionslösningar och att släpet känns rymligt och ljust. Skulle dock inte köpa detta släp om jag skulle köra två stora hästar jämt, då tror jag att man gör bäst i att köpa en Ifor Williams (:love:) eller liknande.

Upplever också att man kan anpassa ventilationen väl efter väder, oavsett om det är -25 eller +25, vilket är skönt och mycket värdefullt för hästen.

Vi har ett Thule Trane från 2008 som funkar fint om man inte har alltför stora krav på "lullull". Mjuk mellanvägg, lätta bommar, många olika ventilationsmöjligheter...inte alltför dyrt i inköp, vi köpte bättre begagnat.
Tvåhästars då vi ibland kör våra två små ponny i hop.

Har en Fautras JMS, är mycket nöjd med den.
Jag sökte en transport som jag skulle kunna klara att hantera själv, (har bara en frisk näve) provade lite olika modeller, t.ex Ifor W funkade inte alls med sina sprintar, inte heller Cheval L, men Fautras är en baggis att sköta med en hand.
Den går mycket stadigt bakom bilen med och utan last, sen är det bra då man liksom har transportens mått innanför bilens o på så sätt inte riskerar att transporten hamnar utanför vägbanan i snäva kurvor.
Lätt att lasta på och av, slipper ramp o har urlastning fram, eller bak om man vill det. Den finns med sadelkammare så inte behöver man ha allt i bilen om så är heller. Den är låsbar runt om och du kan låsa draget även då den sitter bakom bilen. Rekommenderar den varmt..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 562
Senast: Edla
·
Utrustning Hej allihopa! Jag letar efter en ny kavaj eftersom jag snällt får inse att den jag har inte passar mig :banghead: idag har jag varit...
Svar
1
· Visningar
2 193
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr... 2
Svar
20
· Visningar
3 988
R
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig... 2
Svar
33
· Visningar
4 607
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka