Ny transportfråga

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare moonlightmotala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 852
M

moonlightmotala

Thule Star, Safir 1500.
Någon med erfarenhet av den? Det är en -07:a

Sv: Ny transportfråga

Jag har haft en Safir-transport (-06) men det var den gamla modellen jag hade, alltså hur den såg ut innan de blev uppköpta av Thule (och förvandlades till rymdskepp....) :grin:

Tyckte bra om den, den är perfekt om man bara kör en häst eller 2 ponnyer. Jag har ett större Boj-släp nu och Bojen ligger mkt stadigare på vägen, men Safiren var väl helt ok. Bojen väger mer och känns även tyngre att dra. Safiren är ju mer "smidig".

Jag hade ett sadelskåp där framme, det var bra att ha men ganska trångt och jag störde mig på att jag inte nådde sadeln när jag stod på marken. Var tvungen att stå inne i släpet o ta ut sadeln (inte jättelätt om man håller en häst samtidigt).

I övrigt var jag väl nöjd, bra släp med bra kvalitet. Nu har dom exempelvis ändrat bommarna i det nya, jag tycker de nya bommarna känns och ser klenare ut, men jag vet inte.

Jag har en safir -07. Är mycket nöjd med den.
En stor anledning till att jag valde den var att det gick att få fronturlastning och sadelskåp.
Inte en massa "fippliga" lösningar. Bra, lätthanterliga bommar och ramper.
Eftersom jag bara kör en häst valde jag 3/4 bom bak så att hästen står bredare.
Öppningsbara fönster som man kan ställa i olika lägen.
En nackdel är väl att sadelskåpet är trångt, lite svårt att få i och ur en stor dressyrsadel. Men eftersom jag ville ha fronturlastning så kan jag inte ha en stor sadelkammare.
Sen tycker jag att det är rätt snyggt också. :)

Tack för svar.
Jag har valt bort sadelskåp och fronturlastning.
Åker inte långa sträckor och klarar mig med sadelvagnen i bilen :)
Gillar att det är delbar bom fram eftersom jag har en stor häst och en b-ponny. + också för att man kan lösa ut bomen från utsidan.
Ska köpa till extra bom bak att anv när jag bara kör en häst.

Har ett enaxlat Gisebosläp nu, men det kan inte stora hästen åka i. Han behöver en boogie :)

Jag har en och är super nöjd!
Rejäl transport som är bra att dra och hästarna åker bra i den, ljus och fin, men den är ändå smidig.
Jag har både sadelskåp och fronturlastning, att välja fronturlastning är det bästa jag har gjort nån gång. Hästarna trivs sååå mycket bättre att gå framåt, och smidigt o bra om man bara ska ha ut enhäst.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
394
Senast: Emiro
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
270
Senast: Fiorano
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka