NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

Sv: NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

Förstår att det var mig du menade även om du svarade till LIA...

Nej... det är inte HÖÖKs...Tänker inte uppge namnet på min sadelmakare här, men... Vi kan ta det via PM i så fall.

Jag har fått lära mig att en väl tillpassad baksele sitter där den ska utan svanskappa. Och ve och fasa du, jag har bara svanskappa på min loksele....Funkar alldeles utmärkt till den lätta körning jag pysslar med en - två ggr i veckan.

Du skriver att jag har bakselefunderingar utan grund... Vad har du för bakgrund och utbildning? Jag vet inte vem du är, mer än att jag har förstått att du hörs och syns överallt här på körforumet.

Jag har fått hjälp både av sadelmakaren och av min hästs uppfödare som kört häst i 40 år och båda säger till mig att min sele passar bra osv osv...

Häls Embla
 
Sv: NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

Jaha, då förstår jag. Jag rider Pontus 2 dagar i veckan och hans sadel passar inte, den trycker på manken o glider fram så vi har två paddar under. Men en gammal tant i stallet säger att det inte gör något. Han är ju nordsvensk och klarar sånt. Jag rider ändå mest lätt.

//syn o hörs för att det uppenbarligen behövs!!!!!
 
Sv: NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

Men du kan ju inte förvänta dig att jag skall lyssna mer på dig, en okänd människa på Internet som jag inte vet något om, än på två personer med lång erfarenhet och hästkunskap som jag har sett med egan ögon?????

MIN SELE passar på min häst, så din liknelse ovan är helt onödig.....
Jag vet att många tycker olika om det här med svanskappa osv men jag kommer att fortsätta göra som jag gör nu.

Det är jättebra att du försöker lära och hjälpa folk, jag har inget emot det. Tycker bara att det är lite synd att du är så aggresiv i din framtoning och inte alls öppen för andras funderingar. Tyvärr är det så att jag och många med mig drar öronen åt oss när vi möter människor som kan "ALLT".... Oftast på grund av dåliga erfarenheter från såna experter. Vore fortfarande kul att få vet vad du har för utbildning och varifrån din stora kunskap kommer.

Häls Embla
 
Sv: NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

Jag har fått lära mig att en väl tillpassad baksele sitter där den ska utan svanskappa.
Det kan den säkert göra. Det finns bakselar med olika utförande, vissa t o m så komplett gjorda att svanskappa verkligen vore "tårta på tårta". Det är alltså en fråga om konstruktion snarare än passform. Men i de flesta fall fyller svanskappan en funktion även för bakselen.


Och ve och fasa du, jag har bara svanskappa på min loksele....Funkar alldeles utmärkt till den lätta körning jag pysslar med en - två ggr i veckan.
Man kommer ideligen in på "behovsfrågor" i forumet. Vi har lika många olika behov som vi är deltagare här!
I fallet baksele eller inte, kan man fundera som så här. Kör jag något som inte behöver bromsas eller backas, behövs ingen baksele. Kör jag med något som behöver bromsas/backas och som är tungt så behövs baksele. Är vi överens där?

Någonstans utmed den skalan finns vi alla, och det går inte att kategoriskt säga att baksele alltid eller aldrig behövs. Det varierar från ekiopage till ekipage, från omständighet till omständighet osv.

Du kör lätt 1-2 ggr/vecka. Vad är lätt? Är det lätt imorgon när du åker en ny väg eller barnbarnen kommer på besök? Är du säker på att du (eller snarare hästaen) aldrig kommer att ha behov av baksele? Om man behöver den ibland, är det då inte bättre att alltid ha den? Och vad är skälet till att aldrig ha den? :confused:
OBS att jag resonerar och inte angriper!

Om någon anser att baksele är onödigt, bör man fråga sig varför dom alls finns! :idea:

LIA
 
Sv: NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

Jaha, då förstår jag. Jag rider Pontus 2 dagar i veckan och hans sadel passar inte, den trycker på manken o glider fram så vi har två paddar under. Men en gammal tant i stallet säger att det inte gör något. Han är ju nordsvensk och klarar sånt. Jag rider ändå mest lätt.

//syn o hörs för att det uppenbarligen behövs!!!!!

Det visar ju verkligen hur seriös du är....:crazy: :crazy: Och att man inte skall ta dig på allvar.
 
Sv: NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

Jag personligen föredrar en körhäst som dels inte har spattanlag men framför allt vill jag ha en häst som har lite mer bredd mellan benen och det ska va raka ben..å en bred bringa som bakom den ger plats åt stooor lungkapacitet och jag tycker även det är önskvärt att körhästen har anlag för att muskla sig ordentligt bak.
Det är viktigt att en passhäst har anlag att i flygande pass bredda sig bak. Det finns många fina hingstar som nedärver denna förmåga! Mitt fyrgångssto breddar sig ordentligt bak och skottar fram som värsta varmblodet framför rockarden, det finns i generna!! Dessutom är det lite tramsigt att ta upp frågan om spattanlagen, tycker jag, en allsidig träning mår alla friska individer av. Givetvis är vi "fritidskuskar" med ponnysar utan perfekt benställning lyhörda på att inte dra för tungt eller över våra hästars kapacitet (läs; lungorna är tillräckligt stoora!!);) .

Mitt sto är spattröntgad utan anmärkning och inkörd vid elva-tolv års ålder så just spatt är jag inte det minsta "rädd" för! Musklar sig i sin väl tilltagna bakdel gör hon riktigt fint. Åh vad det är roligt att äga en sund, allsidig islandshäst:love: .

Häsningar Jenny
 
Sv: NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

Svarar gärna på såna här inlägg!:D

Det är ju när man håller en vettig ton som man kan lära sig något av varandra! Och jag har mycket att lära, precis som många andra.

Håller med dig fullständigt om bakselen och svanskappan. Behövs svanskappan för att hålla bakselen stilla så ska man självklart ha den där. Jag har väl bara inte stött på den typen av baksele.

Med lätt körning menar jag 30- 40 min på plan mark med rockarden. Mest skritt, kanske travar max 10-15 min. Om jag gör ngt annat än detta så saxar jag hem ved eller kör med kälke och massaved som släpar så att det bromsar naturligt. Har en ardennermärr kanske jag skall tillägga så att ingen tror att jag åker bakom min shettis på kälken med lass, det blir lite väl tungt. OCH jag kör inte i backarna som finns här just eftersom jag inte har baksele.. Man får välja väg helt enkelt.

Givetvis är det så att bakselen fyller en funktion, något annat har jag aldrig sagt. När jag har renoverat 4-hjulsvagnen och köpt en skogsvagn som jag lastar mer tyngd på kommer jag att köpa mig en baksele. Och jag skulle kunna köpa en just nu också..... men det vill liksom aldrig bli av...:smirk:

Häls Embla
 
Sv: NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

Och jag skulle kunna köpa en just nu också..... men det vill liksom aldrig bli av...
Ta dig i kragen! ;)

För att vidga begreppen lite... Bakselen är en viktig/nödvändig komponent i användandet av draglinor. Ska det ekipaget fungera som tänkt, måste skaklarna tillåtas ha en tillräckligt stor rörlighet framåt/bakåt vilket bäst löses genom samspelet mellan draglinorna och bakselen, dvs skaklarna "flyter" i upphänget. Det gååår att klara sig utan bakselen, men det är absolut inte att rekommendera.

Draglinor gör körningen mer bekväm för både häst och folk och jag tycker att man endast undantagsvis ska köra utan. Även under lättare körning finns ju rörelser som behöver tas om hand s a s.

LIA
 
Sv: NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

Tänker inte börja nån jämförelsetävling här. Löjligt. Låt hästarna lida, fine* använd inte baksele då, men kom inte o snacka nåt om kunskap heller.
 
Sv: NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

Ta dig i kragen! ;)

För att vidga begreppen lite... Bakselen är en viktig/nödvändig komponent i användandet av draglinor. Ska det ekipaget fungera som tänkt, måste skaklarna tillåtas ha en tillräckligt stor rörlighet framåt/bakåt vilket bäst löses genom samspelet mellan draglinorna och bakselen, dvs skaklarna "flyter" i upphänget. Det gååår att klara sig utan bakselen, men det är absolut inte att rekommendera.

Draglinor gör körningen mer bekväm för både häst och folk och jag tycker att man endast undantagsvis ska köra utan. Även under lättare körning finns ju rörelser som behöver tas om hand s a s.

LIA
Med rekade skacklar då?? :confused:
 
Sv: NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

Hur kommer det sig att du inte vill berätta var din kunskap kommer ifrån??? Tycker det är märkligt att du kan snacka så mycket om din kunskap som vi andra tydligen skall tro enväldigt på.......
När du inte kan bevisa vad du kan!!!!

Att sitta på Internet och skriva massa påståenden är lätt.......
 
Sv: NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

börja du...så får vi se om jag behöver.

Hmmm jag har redan sagt att jag inte har all kunskap. :confused:

Det är därför jag lyssnar på erfarna personer i min närhet. Ex en välutbildad sadelmakare med gesällbrev och en erfaren kusk med meriter från DM tävlingar i skogskörning...

Så, bevisa nu varför jag skall lyssna mer på ett okänt Internet-nick än dessa.:angel:

Jag lyssnar noga......

Häls Embla
 
Sv: NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

okänd är jag nog inte :) Heter Jenny Seijsing, jobbar med att köra häst, tävlar och tränat för olika tränare i några år nu. Körde min första häst för 11 år sedan, och kört seriöst med inriktning skolkörning i mer än 5 år nu.

Behöver du ett känt namn för att ta in kunskap och erfarenheter? Träna för en tränare a, b c eller körinstruktör. De säger likadant som jag fast med ögonkontakt, vilket oftast är mycket trevligare än att sitta och knappa på ett tangentbord.
Men jag säger det gratis till dig :) använd alltid baksele, draglinor, svängel och en trevlig väl avvägd vagn/rockard. Så slipper man betala för en halvtimmes föreläsning om selen när man kommer till en tränare. Då kan man träna istället!

Jag har med börjat där de flesta börjar, med skitsele och okunnighet, och snäll häst. Jag är glad att folk härinne skällde lite så man tog tag i sitt körande på riktigt. Det bästa är ju om man kan säga det med en trevlig ton, men ibland tröttnar man på folk som stoppar bomull i öronen och hänvisar till en annan okunnig eller gammaldags människa.
Att baksele inte följer med vid lokseleköp är för att lokselen är en arbetssele som mest används till saker utan hjul, ex Plog, harv, släpa, saxar etc. Men har man hjul på vagnene måste man ha broms och/eller bakseele som broms.
 
Sv: NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

Ursäkta ...

Helt OT, men jag undrar varför man kallar "vanlig tävlingskörning" för "skolkörning"?
Var kommer "skol-" in i den bilden?

LIA
 
Sv: NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

Det är ju den typen av körning man lär ut på ex. flyinge där man oxå lär ut "skolridning", mao hoppning och "vanlig" dressyr.

Skulle jag tro..
 
Sv: NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

ja, skolade hästar framför vagn. Skolorna man gör i dressyr gör man ju framför vagn med. Travhästar är inte skolade ett dugg, så de får glatt stå utanför begreppet skolkörning.
 
Sv: NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

Tycker det känns som en konstig beteckning.
Skolkörning för att dressyr ingår? Några "skolor" likt AR m fl kan väl knappast sägas ingå i kördressyren?
Brukshästar t ex är ju också "skolade" även om det delvis ligger inom andra områden. Oavsett dom tävlas eller inte.

MNJ, inte förväxla skolridning med ridskola. ;)

Funderar ... Är det inte så, att en lärd/dresserad häst är en skolad häst? Oavsett användning.

Vi kanske ska öppna en ny tråd? :)

LIA
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka
Upp