Nya cuper för unga hästar och ryttare - kommer det att ge resultat?

break_a_leg

Trådstartare
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=718605

Lövsta, med ägaren Antonia Ax:son Johnson i spetsen, presenterade idag sin nya satsning på unga dressyrryttare upp till 25 år och dressyrhästar upp till elva år - Lövsta Future Challenge.


Vad tror ni, kommer det här att vidareutveckla dressyrsporten?

Personligen tror jag att detta med all säkerhet kommer att locka ryttare, men har vi så många yngre ryttare med hästar av ovanstående kapacitet i Sverige?

Fast alla satsningar som gynnar sporten är väl bra!?
 
Senast ändrad:
Sv: Nya cup för unga hästar och ryttare - kommer det att ge resultat?

Jag tycker det är helt fantastiskt. Ett mycket bra initiativ.

Om man ser på finalerna för de ryttare som är under 25, så tror jag nog att det finns en del ekipage som kan komma.
Framförallt kanske det finns äldre ryttare som låter "pensionera" sina svårklasshästar till förmån för yngre ryttare om det öppnar sig sådana här möjligheter.

Nu har ju min häst tyvärr hjärtfel. Och det är möjligt att det sätter stopp för henne att klara dessa klasser, förmodligen är det så. Vi siktar så långt det går, men annars hade jag inte tvekat att satsa för att min tränare skulle ha som mål att komma dit med min häst.
 
Sv: Nya cuper för unga hästar och ryttare - kommer det att ge resultat?

Håller med dig!

verkligen kul att det satsas lite och stora sponsorer är det inte gott om och framförallt inte inom dressyren. Bara att :bow:

Någon som förstått om de kommer gå i olika grupper eller om den unga ryttarna ska rida de unga hästarna?
Eller får de unga hästarna gå med medelålders ryttare:D
 
Senast ändrad:
Sv: Nya cuper för unga hästar och ryttare - kommer det att ge resultat?

Det blir två cuper: En för ryttare under 25 (på hästar oavsett ålder) och en cup för yngre hästar (med ryttare "hur gamla som helst"). Iaf har jag förståt det så:)
 
Sv: Nya cuper för unga hästar och ryttare - kommer det att ge resultat?

Jag uppfattar det som två grupper. En för U25 och en för hästar upp till 11 år.
 
Sv: Nya cuper för unga hästar och ryttare - kommer det att ge resultat?

Så som jag tänkte när jag läste, är dom så många? Finalen rids ju i GP, har vi så många under 25 som rider där?
 
Sv: Nya cuper för unga hästar och ryttare - kommer det att ge resultat?

Skulle tro att anledningen till att de lagt det i Int. och GP är att få fler ryttare till dom klasserna, nu finns det något slags mål med att slå tidigare, innan har det varit MSV B:ish för juniorer, St George:ish för YR och sen är det en ordentlig bit att hoppa som senior till GP.
Samma sak med unghästar, LA:ish för 5åringar, MSVB för 6åringar och George för 7åringar, sen är hoppet till GP om du förstår hur jag menar.

Måste ju vara något slags tänk för att få fram fler unga ryttare å ena sidan och fler unga hästar å andra sidan som kan gå rida höga klasser och gå höga klasser.

Sen var det väl förkortad GP? Jag menar inte att det är enklare men finalen är väl i sådana fall bara för de som ridit kvalrundorna, inte samma motstånd som i en vanlig GP när våra tunga namn är med och slåss om det.
 
Sv: Nya cuper för unga hästar och ryttare - kommer det att ge resultat?

Fast för att kunna satsa mot GP måste du ha hästmaterialet för GP. Efter att ha sett ungdomsklassen i Falsterbo idag undrar jag faktiskt vilka ungdomar vi har som kan rida GP? Av de som var med idag (som jag antar representerar Sveriges bästa ungdomsryttare) var det inte särskilt många med hästmaterialet att rida GP. Problemet är inte viljan att satsa mot GP, problemet är snarare att det är för fattiga människor som håller på med sporten här i Sverige. Det blir tyvärr mer och mer tydligt.

(Sen tycker jag att en satsning på dressyr inte nödvändigtvis behöver vara för ryttare under en viss ålder. Dressyren är ju en sport man kan hålla på med långt upp i åldern och jag undrar om vi inte tappar bort mycket begåvade ryttare genom att fixera vid en viss ålder.)
 
Senast ändrad:
Sv: Nya cuper för unga hästar och ryttare - kommer det att ge resultat?

Fast så tror inte jag att vi ska resonera.
Finalen från kvalomgångarna går i en förkortad GP, målet med den här satsningen är att få fram fler ryttare till svår klass (int) och det tror jag att många klara av. Om de gör en sådan satsning, nu har det inte funnits något egentligt mål med att starta svår klass "tidigare", men många i alla fall YR HAR hästar som kan gå svår klass, det är en del som startar det.

Sen är det ju U25 och hästar under 11 så det är egentligen inte åldersfixerat för ryttare om man har en bra häst. Det är väl jättebra för t.ex. 7åringarna där det inte finns något huvudsakligt mål efter det förrän GP.

Jag tycker det är jättebra, det kanske gör att fler vågar och orkar satsar, här har vi en cup med ordentliga prispengar!
Vi kan inte ALLTID snöa in på att det alltid är synd om mindre bemedlade. Har man en ok häst så kan man rida int, det är faktiskt inte helt ouppnåeligt! Det är helpiruetter, serier, skolor men det är inte helt omöjligt för en vanlig dödlig med en häst eller liknande.
Visst dyrare anmälningsavgifter men det är dyrt med hästar, kan kanske drar in på något annat då.
 
Sv: Nya cuper för unga hästar och ryttare - kommer det att ge resultat?

Det jag menar är att det finns två sidor egentligen. Jag tycker absolut att det är toppen att det startas en cup med ordentliga prispengar! Det är en del av förutsättningarna för att ryttare ska kunna satsa. Meeen, jag anser fortfarande att det finns få av de svenska undomarna som har hästmaterialet att rida GP.

Näör det gäller den andra klassen är jag mer kluven. Behöver vi verkligen skynda på hästarna att komma upp i GP? Jag tror inte att det finns några GP-ämnen som "slarvas bort" bara för att det inte finns pengastinna klasser för att få upp dom i GP tillräckligt fort. Ser hellre hästar som är väl förberedda för sin klass än att de ska upp fortast möjligt. Har svårt att se vad det gör för långsiktigheten. Ser liksom inte problemet från början här.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya cuper för unga hästar och ryttare - kommer det att ge resultat?

Men det kanske är fler som "testar" att rida GP om inte de stora namnen är med? Och på det viset kommer det fram fler GPhästar som kanske inte kan kriga med dom allra bästa men som kan funka utmärkt som läromästare?
 
Sv: Nya cuper för unga hästar och ryttare - kommer det att ge resultat?

Fast för att kunna satsa mot GP måste du ha hästmaterialet för GP. Efter att ha sett ungdomsklassen i Falsterbo idag undrar jag faktiskt vilka ungdomar vi har som kan rida GP? Av de som var med idag (som jag antar representerar Sveriges bästa ungdomsryttare) var det inte särskilt många med hästmaterialet att rida GP. Problemet är inte viljan att satsa mot GP, problemet är snarare att det är för fattiga människor som håller på med sporten här i Sverige. Det blir tyvärr mer och mer tydligt.

(Sen tycker jag att en satsning på dressyr inte nödvändigtvis behöver vara för ryttare under en viss ålder. Dressyren är ju en sport man kan hålla på med långt upp i åldern och jag undrar om vi inte tappar bort mycket begåvade ryttare genom att fixera vid en viss ålder.)

Pazriels Ruby, Gosh och Galliano är några exempel på välutbildade hästar som gått till yngre ryttare. Jag tror och hoppas som jag skrev ovan att fler kommer välja att låta sina äldre GP hästar tävlas av yngre om möjligheterna till en sådan här cup blir vanligare.

Jag tycker det ska bli otroligt spännande att se hur detta utvecklas.
 
Sv: Nya cuper för unga hästar och ryttare - kommer det att ge resultat?

Men det kanske är fler som "testar" att rida GP om inte de stora namnen är med? Och på det viset kommer det fram fler GPhästar som kanske inte kan kriga med dom allra bästa men som kan funka utmärkt som läromästare?

Det var ett intressant perspektiv att de skulle våga sig ut i klassen för att rida mot mer jämställda ryttare:). Galliano startade med sin unga ryttare i Falsterbo och han kan säkert gå GP igen (även om han på denna tävlingen såg extremt stark ut och det inte var jätteharmoniska ritter).

Men som Janne B sagt så behöver ryttarna träna på att rida GP:p.
 
Sv: Nya cuper för unga hästar och ryttare - kommer det att ge resultat?

Jag håller inte med. Många fler skulle KUNNA rida GP om de satsade, alla hästar behöver inte vara outstanding och bäst.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sveriges rikaste kvinna Antonia Ax:son Johnson satsar multum på svensk ridsport. Satsningen heter Lövsta Future Challenge och har målet...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Lövsta, med ägaren Antonia Ax:son Johnson i spetsen, presenterade idag sin nya satsning på unga dressyrryttare upp till 25 år...
Svar
1
· Visningar
1 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp