- Svar: 6
- Visningar: 1 761
Den 21 april trädde den nya Djurhälsoförordningen (Animal Health Law) i kraft. Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd med anledning av AHL är publicerade. Glöm inte registrera din anläggning och dina hästar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om du har möjlighet får du gärna utveckla både varför det blir sämre för djuren och varför det gynnar de stora aktörerna. Jag är inte särskilt insatt och vill gärna få fler än mina egna ingångsvinklar på kraven.Som vanligt, ju mer byråkratiska regler ju sämre för djuren. Det gynnar stora aktörer och missgynnar små.
För en stor verksamhet är ett omfattande regelverk med olika krav på certifieringar, kontroller osv. inte särskilt betungande, det slås ut på många djur och gör dessutom verksamheten enkel då man lägger sig på miniminivån och kan sen utifrån den obehindrat driva verksamheten utan att behöva ta hänsyn till hur djuren faktiskt har det. Dessutom har stora aktörer inte sällan bra kontakter inom myndigheter och löper liten risk även om de tänjer på gränserna.Om du har möjlighet får du gärna utveckla både varför det blir sämre för djuren och varför det gynnar de stora aktörerna. Jag är inte särskilt insatt och vill gärna få fler än mina egna ingångsvinklar på kraven.