Bukefalos 28 år!

Nya foderrön?

Sv: Nya foderrön?

Här är innehållet i Irish Mash enligt deras broschyr!

Vetekli
Kornflingor
Torkade äpplen
Havreflingor
Majsflingor
Linfrö
Sockerbetsmelass
Äpplesirap
Druvskal
Sockerbetbitar
Hackat gräs (varmluftstorkat)
Finkrossade solroskärnor
Öljäst
Havssalt
Kallpressad linfrö-/solrosolja
Vetegroddar
Koriander
Havsalgkalk

Det är också tillsatt spårämnen och vitaminer!
 
Sv: Nya foderrön?

Att åttiden blir längre med längre strån i hö eller silage är inget nytt, men att betfor inte skulle vara bra för fibrernas skull låter konstigt i mina öron. Har inte själv läst några undersökningar i ämnet, men det finns ju gott om hänvisningar till det och alla foderexperter vittnar om betforens goda egenskaper för tarmfloran för hästar. Vill man ha mindre socker kan man enkelt skjölsa betforen innan utfodring. Erfarenheter från ryttare/hästägare säger ju samma sak. Det skulle jag vilja läsa om. (Att korn är svårt att ta upp för hästar är heller ingen nyhet.)
 
Sv: Nya foderrön?

Som jag skrev, det växer inte timotej eller rajgräs på hästens ursprungsslätter heller. Hästens ursprung är det som idag är USA, runt Colorado och de trakterna. Om jag inte är helt ute och cyklar borde vi, om man ska gå på "naturlighetslinjen", fodra hästarna med någon slags hirs istället för timotej.
För att förtydliga, jag var alltså ironisk i mitt första påstående.

Om vi bara ska gå på sånt som kan växa vilt är det fritt fram att ge nästan vad som helst. Finns det någon växt som inte har en vilttyp?
 
Sv: Nya foderrön?

japp, så långt tillbaka gick jag :D Och nej, jag var inte seriös för tre öre. Jag är bara så trött på argumenten att hästar ska äta "ursprunglig" och "naturlig" föda, oavsett från vilket håll de kommer. Hästar är inte gjorda att göra något av det som vi har dem till, de ska inte bo i stall/lösdrift/hage och äta förpackat foder. Men det är ett led i domesticeringen (fan, den anpassningen är domesticering).

Självklart tycker jag inte man ska stoppa i hästarna massa saker som är skadliga. Men om hästen får en dyr müsliblandning som består av billiga restprodukter och lite torkat ogräs, jag tror inte det är värre än exempelvis Kraffts pelleterade melasserade sojablandningar.
 
Sv: Nya foderrön?

japp, så långt tillbaka gick jag :D Och nej, jag var inte seriös för tre öre. Jag är bara så trött på argumenten att hästar ska äta "ursprunglig" och "naturlig" föda, oavsett från vilket håll de kommer. Hästar är inte gjorda att göra något av det som vi har dem till, de ska inte bo i stall/lösdrift/hage och äta förpackat foder. Men det är ett led i domesticeringen (fan, den anpassningen är domesticering).

Självklart tycker jag inte man ska stoppa i hästarna massa saker som är skadliga. Men om hästen får en dyr müsliblandning som består av billiga restprodukter och lite torkat ogräs, jag tror inte det är värre än exempelvis Kraffts pelleterade melasserade sojablandningar.

:bow::bow::bow: :rofl::rofl::rofl:

tioteckentill
 
Sv: Nya foderrön?

Det finns ju hundratals olika sorters gräs, t ex olika gröe- och svingelarter, såna som man hittar i torrbackar och naturbeten men som också ingår i många utsädesblandningar för t ex betesvallar.
 
Sv: Nya foderrön?

*kl*
Sen är det ju så att alla är saliga på sin tro. Vad fodrar de t.ex med i ökenländerna? Inte är det ensilage och havre i alla fall och deras hästar mår väl inge sämre än våra? Vad är det som är det enda rätta att ha i ett foder? Är det havre eller majs eller dadlar eller äpplen eller vindruvor? Vilken av foderproducenterna har det enda rätta fodret?
 
Sv: Nya foderrön?

Och vilken tillgång till forskning rörande hästens matsmältning och näringsbehov osv tror du dom har i de länderna? Bara för att en häst ser ok ut på utsidan betyder det ju inte att den mår bra av vad den äter på insidan.
 
Sv: Nya foderrön?

det att de inte tar upp korn tror jag är bull**it. Däremot har de svårare att spjälka det, det är ju delvis vi krossar det. En del hästar har svårt för o ta upp spannmål, en del är allergiska mot det. Själv ger jag krossad korn till mina, inga mängder, 1-2 liter. Det är för att balansera upp Ca/P kvoten som annars blir för hög med lusern och D&H stud balancer. O jag tycker att de har blivit ännu finare i kropp o päls sen de får denna givan. Betfor får mina för att få i sig mer vätska, o lite för o smörja magen, de får ju även linfrö. Men nåt som är bra med betfor är att hästar gillar det väldigt mkt o att det därför är lätt att blanda i nåt däri. Som förra sommaren när jag hade lite hosta på Leia så fick hon sin medicin i betfor, hon var superglad o tyckte att matte var bäst i världen som kom med betfor två ggr om dagen! :P
 
Sv: Nya foderrön?

ja vad ska man ge egentligen!? här i Belgien där vi bor far min häst nagon slags müsliblanding 3 ganger om dagen samt hö (dock inga stora mängder) och aldrig analyserat. Jag ger honom betfor, morötter samt D&D Fibergy pa kvällen för att i nagon man kompensera den för lilla mängden grovfoder han far i sig och för att ge honom nagot att göra och tugga pa under natten. Men som sagt inget är analyserat sa vad vet jag? Han överlever i alla fall...
 
Sv: Nya foderrön?

Jo, alla har sina idear, jag bara vet vad som har fungeret för mina häster.
Det enda gången jag var in i korn kross var när jag hade hård skogskörning, då var det 6kg. 50/50 havre/kornv +hö.
Kom aldrig in i betfor, som med lusern burkig med blottläggning och så frös det på vintern.
 
Sv: Nya foderrön?

Nya foderrön? Knappast. Det är väl i princip inga nyheter alls, mer än de som är fabricerade av fodermärket ifråga. Har själv varit på en av deras "föreläsningar" och det var emellanåt skrattretande hur det vinklades och hittades på för att fungera tillsammans med deras eget foder.

Att deras eget foder innehåller en hel del av det som de varnar för (som rent fodermedel) är inget fråga som man vurmar för.
 
Sv: Nya foderrön?

Det här tycker jag är jävligt intressant! Jag missade tyvärr hennes senaste föreläsning här i krokarna, hade gärna velat ställa ett par frågor till henne.

Främst så undrar jag över hennes samarbete med St Hippolyt då hon menar att hästar absolut inte ska fodras med korn (kofoder) men St Hippolyts foder innehåller ju en väldans massa korn??
 
Sv: Nya foderrön?

Och vilken tillgång till forskning rörande hästens matsmältning och näringsbehov osv tror du dom har i de länderna? Bara för att en häst ser ok ut på utsidan betyder det ju inte att den mår bra av vad den äter på insidan.

O vem säger att VI fodrar med det rätta? Varför förutsätter vi alltid att vi är bäst?

Så de hästarna som går som löphästar i Dubai o drar in miljarder mår inte bra...inte heller alla PRE och lusitanos som lever i Portugal och Spanien? För de har inte grovfoder som vi.
 
Sv: Nya foderrön?

Man man kan ju alltid försöka göra det bästa av vad man vet eller hur?Sverige är ganska långt framme på forskningssidan ändå jämfört med många andra länder när det handlar om djurvälfärd.

Sedan är det nog en kulturell skillnad också.De länderna har inte häst på samma vis som vi.
 

Liknande trådar

Foder & Strö jag har ett sto på 3 år som är under inridning men ej sutten på än. så kan inte direkt säga att hon arbetar. tar det lugnt och fint...
Svar
2
· Visningar
977
Senast: arbetsovillig
·
Foder & Strö Samma visa varje höst/vinter. Min skrota tappar vikt. I år börjar jag verkligen fundera på om det kan vara något fysiskt, eller...
Svar
4
· Visningar
832
Senast: janta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp