Något fel? Ang viktnedgång *långt*

Kirre

Trådstartare
Samma visa varje höst/vinter. Min skrota tappar vikt.
I år börjar jag verkligen fundera på om det kan vara något fysiskt, eller psykiskt fel. Tidigare år har jag haft lite luddiga analyser eller ingen analys alls så hon har gått på fri tillgång och ca 2-3kg korn samt 0.5kg betfor. Har då inte vågat öka på kraftfodret för mycket då hon är ett litet energiknippe. Det har aldrig varit panik vad gäller viktnedgången bara att hon är i tunnaste laget, sen över sommaren äter hon upp sig till normalhull med några få kilos övervikt och det på KRAFTIGT bete.

Så i år har vi en bra analys på hösilaget och det är bra. När jag började räkna på foderstaten skulle hon klara sig på 15 kg och inget mer enligt alla tabeller. Då skulle hon ligga på 705 smrp och 100MJ vilket väl skulle täcka med ett tillägg på 50% träning vilket vi inte kommer upp i riktigt (ligger på ca 40%) samt att hon är tunn, svårfödd och går ute mycket. Vis från tidigare år fodrar jag ändå på henne på fri tillgång (samt lite korn och betfor mest för att hon ska få när de andra får, ca 0.5kg korn och 0.1kg betfor) och hon äter väl ca 12-13kg på kvällen, 2-3 på morgonen och 4-5 till lunch alltså totalt ca 18-20 vilket skulle ge siffror på runt 900 smrp och 128 MJ vilket låter kopiöst mycket för det arbete som vi gör.
De senaste två veckorn har jag dessutom knappt ridit något alls på grund av olika anledningar, har bara tagit bort hälften av kornet och ändå går hon sakta men säkert ner i vikt. Min fråga är nu VARFÖR??

Om man tittar på övriga hästar i stallet och vad de får att äta har jag inga skäl att tvivla på analysens riktighet heller och även om den skulle vara lite fel så får hon ju ändå sådana mängder så hon borde klara sig på nästan halva näringsvärdet. Det är taget innan midsommar när vi hade några fina dagar så det är fint och fräscht och bra TS.

Det är som sagt inte i någon rasande fart hon går ner och hon är pigg och glad för övrigt, fin i pälsen osv osv. Men nedåt går det ändock.

En tanke som slog mig bara häromdagen är om stress kan göra att hon går ner så här och tar så mycket energi? Hon gick ute fram till i början av oktober och fick då kanske 10 kg hösilage och 0.5kg korn och 0.2kg betfor och höll sig bra på det, såg en viss tendens till nedgång sista veckan hon var ute och då hennes hagkompis var ett matvrak kände jag att jag ville ha mer koll på hur mycket hon åt och stallade in henne (fanns fler anledningar bla lerig hage). Viktnedgången har börjat efter att jag stallade in henne och har gjort alla åren. Kan det vara en anledning? Att stå inne är stressande för henne och tar energi kanske? Men så mycket? Hon är en utehäst och har ingen ro på morgonen från det att någon kommit till stallet, då är det bara ut som gäller. Därför började jag fundera i dessa banor.

Någon som har några kommentarer, tankar, tips? Det här börjar bli frustrerande. Tacksam för alla funderingar!
 
Sv: Något fel? Ang viktnedgång *långt*

Om du är säker på dina avmaskningsrutiner tycker jag du ska tala med din hästklinik. Ibland kan ämnesomsattningarubbningar ge svårighet att föda sig. Bättre kolla med vet först innan du testar gödkurer.
 
Sv: Något fel? Ang viktnedgång *långt*

Avmaskad ordentligt ska hon vara men visst, man kan aldrig utesluta de små liven men eftersom problemet återkommer varje år så känns den osannolik men funderar ändå på att skicka träckprov åtminstone.

Ämnesomsättningsrubbningar har också flugit genom huvudet och jag har gått igenom de diagnoser som finns men inga andra symtom finns ju egentligen.
Fick också gratis blodprovsanalys (behövdes referensvärden på en frisk häst till en ny analysapparat) för ett par veckor sedan och hon visade helt normala värden på allt och det var inte bara "de vanligaste" utan även mer udda värden som oftast bara specialbeställs vid specifik misstanke om ett problem.

Skumt det här... Ingen som vet något om min misstankar kring inre stress och hur mycket det i så fall skulle kunna påverka?
 
Sv: Något fel? Ang viktnedgång *långt*

Märker du att hästen är stressad eller tänkte du på inre stress som inte "syns".
Mitt sto går på 130 MJ UTAN att arbeta och faller ur lite nu när det börjar bli kallt. Men jag misstänker att damen inte ens äter den lilla mängd hösilage som jag har räknat med :mad:
Jag har själv funderat som dig, vad som kan vara fel när hon på sommaren äter upp sig och ser såååå bra ut och sen faller ur. Kanske borde man göra en ordentlig utredning iaf. Endel säger att hon kanske hör till de som verkligen behöver äta massor ocg att jag inte ska stirra mig blind på siffror när hästen är blank och fin och välmående. Det kanske gäller din också :)
 
Sv: Något fel? Ang viktnedgång *långt*

Glömde säga att min åxå blir stressad när jag stallar in henne. Har inte tid att äta utan bara kollar läget hela tiden. Hon kopplar av och sover i boxen med att finna ro med maten verkar omöjligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 267
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp