Nya lampor i stallet

Dennispennis

Trådstartare
Jag ska byta ut lite lampor i stallet och undrar om någon har lite bilder på hur ni har det?
Är det bara jag som har svårt att hitta D-märkta armaturer som inte är de vanliga lysrörsarmaturerna? Mitt försäkringsbolag kräver att alla armaturer är D-märkta.
 
Armaturer , jo men prova LED-belysning istället , billigare. Kolla med försäkringsbolaget och berätta gärna sen. Finns ju sjukt mycket bra LED-belysning för utomhusmiljö vilket stall anses vara.
 
Armaturer , jo men prova LED-belysning istället , billigare. Kolla med försäkringsbolaget och berätta gärna sen. Finns ju sjukt mycket bra LED-belysning för utomhusmiljö vilket stall anses vara.
Men är LED är väl en annan grej än att vara D-märkt?
 
Armaturer , jo men prova LED-belysning istället , billigare. Kolla med försäkringsbolaget och berätta gärna sen. Finns ju sjukt mycket bra LED-belysning för utomhusmiljö vilket stall anses vara.
Du har tyvärr fel. Utomhusmiljö har lägre krav än stall. För att det ska vara godkänt i stallmiljö krävs D-märkning, dvs att de är dammtåliga/det inte finns risk för överhettning när damm ansamlas på lampan.
Men är LED är väl en annan grej än att vara D-märkt?
Japp :)
Lite osäker på om det finns D-märkt LED, men bör gå att hitta. Har sett lampor i LED från DeLaval tidigare.
 
@Blyger men LED har ju en lägre spänningsnivå och centralen är godkänd. Hjälper inte det? Jag hade en utbildad elektriker sätta in LED i ett stall. Litet stall.
 
Jo men varför ska du köpa en teknik som hela eu har utrangerat? Nog finns det LED-belysning som är godkänd för utomhusbruk vilket brukar vara kravet i stall.
Förstår inte detta inlägget? TS har väl inte skrivit än att hon tänkte köpa si eller så, men frågade efter råd på D-märkta lampor. Kanske missförstod ditt inlägg.
 
@Blyger men LED har ju en lägre spänningsnivå och centralen är godkänd. Hjälper inte det? Jag hade en utbildad elektriker sätta in LED i ett stall. Litet stall.
Försäkringsbolagen brukar gå efter LBK som säger att det ska vara D-märkt just iom den dammiga miljön som är i stall. Jag är inte elektriker men väl insatt i/jobbar delvis med brandskydd i stallar.
När det gäller stall brukar 'vanliga' utbildade personer tyvärr inte räcka. Tänker typ brandskydd, tekniska installationer, ventilation.. vet inte hur många som pysslat med humanventilation som inte ens kommit i närheten av att göra det bra för stall.
 
Du har tyvärr fel. Utomhusmiljö har lägre krav än stall. För att det ska vara godkänt i stallmiljö krävs D-märkning, dvs att de är dammtåliga/det inte finns risk för överhettning när damm ansamlas på lampan.

Japp :)
Lite osäker på om det finns D-märkt LED, men bör gå att hitta. Har sett lampor i LED från DeLaval tidigare.
Jag är långt i från en expert men fattade inte alls vad Tara syftade på så tack för du klargjorde. Har sett D-märkt led när jag har googlat men har fattat det som ju högre ip desto bättre? Minst ip54 i stall och de flesta utomhus lampor jag har sett är bara ip44 och inte d märkta. Skulle vara fint att ha något annat än lysrör känner jag😅
 
Jag är långt i från en expert men fattade inte alls vad Tara syftade på så tack för du klargjorde. Har sett D-märkt led när jag har googlat men har fattat det som ju högre ip desto bättre? Minst ip54 i stall och de flesta utomhus lampor jag har sett är bara ip44 och inte d märkta. Skulle vara fint att ha något annat än lysrör känner jag😅
Exakt IP54D i stallar är lägsta godkända klassning. IP65 krävs om det är typ spolspilta eller annat som utsätts för mycket vatten. Högre IP - tåligare grejer, typ.

Tyvärr finns det inga "finare" lampor som är godkända så vitt jag vet. Får alltid ont i magen av folk som stoppar in kristallkronor och får åttahundra gilla-markeringar på Facebook. Å andra sidan saknar många stall ventilation helt och hållet och får lika många gilla de också så :banghead:
 
Exakt IP54D i stallar är lägsta godkända klassning. IP65 krävs om det är typ spolspilta eller annat som utsätts för mycket vatten. Högre IP - tåligare grejer, typ.

Tyvärr finns det inga "finare" lampor som är godkända så vitt jag vet. Får alltid ont i magen av folk som stoppar in kristallkronor och får åttahundra gilla-markeringar på Facebook. Å andra sidan saknar många stall ventilation helt och hållet och får lika många gilla de också så :banghead:
Då är jag med! Svårt att hitta d märkt ip 65 tycker jag, borde nog satsa på det vid spolspiltan nu när allt ska bytas ut. Osäker på vad det har varit innan.
Nej det är lite det jag har känt också att jag har sett massor av stall via inlägg på tex Facebook där folk har en massa olika typer av lampor som jag inte förstår hur dom kan vara godkända? En sak om kristallkronorna inte kopplas in men det gör dom…
Har sett det också med ventilation. Jag har mekanisk frånluftsfläkt eller vad det nu heter och tillluftsventiler i varje box samt fläkt vid spolspiltan. Vill absolut inte ha fukt och mögel i stallet 😱
 
jag googlade ip 65 d och fick upp flera stycken
men du kanske inte hittar dem på biltema...
Men oj vad surig kommentar du kommer med då.
Lysrör med rätt märkning är inga problem att hitta, det är andra typer av snygga lampor jag tycker är svårt att hitta och vad jag vet har jag inte efterfrågat lampor från Biltema. 🙄
 
Men klassningen för IP65 är ju att den är dammtät så där kan det väl knappast behövs en extra spec just för dammtäthet?
 
Men klassningen för IP65 är ju att den är dammtät så där kan det väl knappast behövs en extra spec just för dammtäthet?
D-märkningen handlar om hur varm lampan får bli. Inte att den är dammtät :)
Och det är väl vattentät IP65 är?

Förtydligande: damm ska kunna samlas ovanpå armaturen utan risk för överhettning och att dammet fattar eld.

LBK är allas vän i den här (och andra brandrelaterade!) frågan.
 
D-märkningen handlar om hur varm lampan får bli. Inte att den är dammtät :)
Och det är väl vattentät IP65 är?

Förtydligande: damm ska kunna samlas ovanpå armaturen utan risk för överhettning och att dammet fattar eld.

LBK är allas vän i den här (och andra brandrelaterade!) frågan.
Okej då är jag med. Det skrevs så mycket om dammtäthet så det kändes som om det blivit något missförstånd om vad klassningarna står för.
 
Är i tagen om att lägga en beställning nu, har hittat rätt lampor. Funderar dock på om jag ska ha 4000k eller 6400k 🤔 Vad har ni? De vanligaste verkar vara 4000k. Mitt stall har mycket ljusinsläpp och är ett ljust stall i sig.

Edit, det blir 4000k efter ha läst på SLUs sida😇
 

Liknande trådar

Hemmet 3e tråden relaterad till hemmet och vi har inte ens flyttat in... 😅 men den här är lite generell också. Jo, jag läste nyligen (jag...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Tilly_85
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 838
Hemmet Vi har köpt en Plåtis :love: och ett önskemål från en familjemedlem är en sån där nattlampa som förvandlar taket (och väggarna??) till...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp