Nya postrutiner försvårar för uppfödarna i norr

Från och med 1 januari tar det två dagar för PostNord att dela ut expressleveranser på längre sträckor. Det här ställer till stora problem framförallt för uppfödarna och seminstationerna i norr. Ridsport har hört med några nordliga seminstationer hur de kommer att lösa problemet. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://www.tidningenridsport.se/nya-postrutiner-forsvarar-for-uppfodarna-i-norr/
 
När det är dags så rekommenderar jag att ta kontakt med sitt lokala Jetpak-kontor för att förhandla fram ett avtal. Det är liksom inte omöjligt :)

Det tror inte jag heller, men har man inte jobbat i seminbranschen tror jag man har lite svårt för att bedöma omfattningen av detta.

Jag har superbra kontakt med mitt "lokala" (6 mil bort) Jetpak dit jag adresserar alla mina utlandsskick just för att de är så bra att ha med att göra. Så långt allt väl men att skicka inrikes färsk sperma på det sättet skulle troligen fördyra för mycket.
 
Det tror inte jag heller, men har man inte jobbat i seminbranschen tror jag man har lite svårt för att bedöma omfattningen av detta.

Jag har superbra kontakt med mitt "lokala" (6 mil bort) Jetpak dit jag adresserar alla mina utlandsskick just för att de är så bra att ha med att göra. Så långt allt väl men att skicka inrikes färsk sperma på det sättet skulle troligen fördyra för mycket.
Fast finns det inga alternativ så gör det ju inte det. Är problemet så stort så kan ju ett gäng seminstationer prata ihop sig och kontakta Jetpak centralt också för att få ett nationellt avtal :)
 
Fast finns det inga alternativ så gör det ju inte det. Är problemet så stort så kan ju ett gäng seminstationer prata ihop sig och kontakta Jetpak centralt också för att få ett nationellt avtal :)

Ja fast det kommer garanterat bli mycket dyrare än dagens 350:-? I min spåkula ser jag mer användning av fryst och färre födda svenska hästar. Det är svårt att konkurrera med Holland/Belgien/Tyskland i den här branschen. Där finns massor av fraktbolag som kan leverera inom 24 h vilket gör att priset blir otroligt mycket lägre. Men i ett glesbefolkat land som oss är det inte en option.
 
Ja fast det kommer garanterat bli mycket dyrare än dagens 350:-? I min spåkula ser jag mer användning av fryst och färre födda svenska hästar. Det är svårt att konkurrera med Holland/Belgien/Tyskland i den här branschen. Där finns massor av fraktbolag som kan leverera inom 24 h vilket gör att priset blir otroligt mycket lägre. Men i ett glesbefolkat land som oss är det inte en option.
Fast de flesta ickesvenska bolag som idag erbjuder lev inom 24 h använder ju postnord inom sverige så problemet kommer ju finnas där också?
 
Det finns väl inget holländskt fraktbolag som kör direkt? Det flygs upp och i sverige tar postnord över leveransen. Ska det till norrland då så hamnar det i den långsamma smeten liksom.

Jag menar naturligtvis hästar som produceras i Holland m fl länder.
 
För övrigt så har jag försökt ta upp det här med min chef i två år nu, att det är en bransch vi borde sälja in oss i, men han fattar inte hur stort behovet är och vilka flöden som finns så det krävs nog att kunder hör av sig för att transportföretagen ska vakna!
 
Förstår inte problemet att använda en annan firma, finns en hel del som levererar inom ett dygn. Men klart att det kostar en del ifall det inte är fler paket som ska dit.
 
Fast nog kan man tycka att det är konstigt att Postnord, som ju fixat detta förr, helt plötsligt inte klarar av att leverera?
Men det handlar inte om vad man kan klara. Utan om att staten har ändrat uppdraget. Hellre än att öka portopriserna mer för att kunna behålla samma nivå på tjänsten (dvs. leverans på ett dygn)

För de flesta brev är det ju en bra miljöförbättring att ta mer på tåg än flyga, när elektronisk kommunikation numera finns som alternativ för mycket av det som brådskar.
Men för ett mindre antal saker där både fysisk transport och snabbhet är nödvändigt så blir det väldigt kännbar försämring.
Knepig avvägning, där det alltid blir dåligt för någon hur man än gör...
 
För övrigt så har jag försökt ta upp det här med min chef i två år nu, att det är en bransch vi borde sälja in oss i, men han fattar inte hur stort behovet är och vilka flöden som finns så det krävs nog att kunder hör av sig för att transportföretagen ska vakna!
Borde du inte kunna visa upp hur många svenska varmblodiga ridhästston som insemineras varje år? Sådana siffror borde ju räcka? Lägg till travare med så borde ju siffrorna vara hyffsat korrekta. Känns ju som att ganska få ston står på samma station som hingsten, så de flesta behöver ju transport av sperma på något sätt.

På araber finns ju sådan statistik lättillgänglig, borde vara samma med dessa raser?
 
Borde du inte kunna visa upp hur många svenska varmblodiga ridhästston som insemineras varje år? Sådana siffror borde ju räcka? Lägg till travare med så borde ju siffrorna vara hyffsat korrekta. Känns ju som att ganska få ston står på samma station som hingsten, så de flesta behöver ju transport av sperma på något sätt.

På araber finns ju sådan statistik lättillgänglig, borde vara samma med dessa raser?
Jag har börjat gräva i det och problemet är väl att det är olika företag på varenda seminstation och sen vem det är som betalar för frakten. Men jag ska försöka få ihop något för iaf vårt lokala Jetpak :)
 
Det är inte så många som garanterar leverans över natten. Det märkte vi förra året och då var det bara skick från norr om Stockholm och ner till Göteborg. Det billigaste vi hittade då var runt 6000:-. (Detta skulle vara express) Nu minns jag inte alla turer, men det slutade med att det billigaste (och mest säkra!) var att en person körde hela vägen ner under natten och levererade till vår dörr. Han var framme vid 4 på morgonen. Vid 8 på morgonen seminerades stoet. :)

Det är nog inte helt fel att fundera på att låta en person flyga t/r och leverera. Eller om det går att någon i ena änden kör till flyget och lämnar paketet som sedan någon i andra änden hämtar ut och kör dit det ska. Nu vet jag inte om vanliga flyg vill agera "post" eller inte. :D

PostNord är ett skämt numera. De tar rejält betalt men någon service är det ju inte att tala om. Dessutom ska de väl ändra så att all post tar 2 dagar att leverera? Eller de hade det som förslag vill jag minnas?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Att PostNords expressleveranser från och med i år kunde ta två dagar ställde till problem för uppfödare och seminstationer, framför allt...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det nya samarbetsavtalet för transportsperma presenterades häromdagen av Svenska Hingsthållare som lösningen på de tidigare problemen...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter ”Jag tror inte att stuterier norr om Dalälven försvinner med de nya reglerna för PostNord. De kommer att hitta olika lösningar”. Det sa...
Svar
3
· Visningar
686
Senast: ptr
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter ett uppmärksammat debattinlägg blev ridsportens diskriminering i friskvårdsfrågan ett ämne i TV4:s Nyhetsmorgon. Lagstiftningen...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp