Sv: nya regler för djurtransporter
Om jag får blanda mig i lite...
Problemet blir väl OM det kommer ut en nitisk inspektör en dag och ser att de inte har tillstånd, då kan de säkerligen döma ut en massa vite på det. Man är ju som det heter skyldig att ta reda på gällande regler när man bedriver verksamhet.
Jag tycker ju personligen att hela djurskyddsarbetet håller på att spåra ur till något rent löjeväckande. Klumpigt, märkliga regler, okunniga inspektörer, godtyckliga inspektioner etc etc. Sen får man fortsätta att transportera t ex grisar så tätt i bilarna så att öronen sticker ut genom lufthålen i bilen...Slakttransporter till södra Europa fortsätter...
Ska man har regler så ska de banne mig vara tydliga, begripliga för de som ska efterleva dem och framförallt så ska både kommuner och myndigheter över dem vara pålästa och kunna svara på frågor när man ställer dem!
Som ett litet exempel ska man i vår kommun anmäla hobbyverksamhet och ha tillstånd för egna hästar, oavsett antal - det står i en lokal stadga. Varför ska man då inte ha tillstånd för hobbyverksamhet t ex för hundar, som många har? Jag driver inget jordbruk ska jag tillägga. Jag hade läst på Jordbruksverkets regler men missat kommunens lokala stadgar o förordningar, undrar hur många fler som har missat detta i landet?
Inspektion av transporten här hemma resulterade i ett krav på en extra luftventil framtill eller på dörren! Det var bristfälllig lufttillförsel i min nya Boj boggie 220 SEH som har, inte en utan två, takventiler, höj o sänkbara! Jag ringde till Boj direkt och frågade i princip om de hade sålt en vagn som inte uppfyller gällande krav eller om de hade glömt en ventil! Han blev minst sagt förvånad, ringde till Jordbruksverket och fick svaret att någon sådan ventil fanns det ingen regel som sa att man skulle ha. Inspektören skulle läsa på reglerna lite bättre.
Alltså så här kan det ju inte få fortsätta! Man kommer ut och lägger samma krav på en som har tre hästar som t ex på Strömsholm! Obs! Endast ex! Samtidigt hör man att i en annan kommun så kommer de i princip in och ser så att djuren verkar välmående, luften känns bra och hagarna är ok, trevliga och praktiska inspektörer som gör de de ska - värnar om djuren, inte försöker håva in pengar eller ställa till det för vanligt folk.