Nya regler kring registrering av halblodsföl

C

clownen

Klippt från ASVH´s hemsida:

ASVH inför skärpt härstamningskontroll för registrering
ASVH:s styrelse har beslutat att införa obligatorisk härstamningskontroll med DNA-typning samt obligatorisk chipmärkning av föl fr.o.m. fölårgången 2006.
ASVH har tidigare ansett att härstamningskontrollen varit tillfredsställande inom svensk halvblodsavel. Förhållandena har dock förändrats starkt under de senaste 20 åren i och med att semin gått från nästan ingen tillämpning till över 85 % idag. De flesta ston semineras idag dessutom med sperma som transporterats och hanterats av olika människor i flera steg. Med den omfattning som semin och import av sperma har idag kan förväxlingar och mänskliga misstag i hanteringen av sperma eller papper inte uteslutas.
Ett allt större antal fall av hästar med felaktigt angivna härstamningar har uppdagats under de senare åren. Detta är naturligtvis ett allvarligt förhållande för såväl stoägare och hingsthållare, liksom för ASVH som ansvarig organisation för härstamningskontrollen inom svensk halvblodsavel. Intensiva diskussioner har föregått beslutet, eftersom ASVH i största möjliga utsträckning vill undvika ökad ekonomisk belastning för uppfödarna. Emellertid kom vi fram till att konsekvenserna av felaktiga härstamningar i längden utgör en större risk för såväl uppfödare, hingsthållare och ASVH som avelsorganisation.
Ett antal utländska avelsorganisationer, däribland Hannoveranerförbundet och Holstein har infört motsvarande krav på DNA-typning av föl och fler avelsorganisationer väntas införa det inom kort. Det är viktigt att vi kan visa att ASVH-registrerade hästar har lika tillförlitlig härstamning som hästar registrerade i andra förbund. ASVH anser därför också att vikten av att införa DNA-kontroll samt chipmärkning kan komma att ha betydelse sett ur ett internationellt konkurrensperspektiv.
Efter att ha tagit in offerter från flera laboratorier förhandlar ASVH nu om ett avtal med husdjursgenetiska laboratoriet på SLU gällande härstamningskontroll av föl. Detta för att uppnå snabbare handläggning och förmånligare pris för uppfödarna. Ytterligare information kommer inom kort på ASVH:s hemsida: www.asvh.se

Helen
 
Sv: Nya regler kring registrering av halblodsföl

Ja, det var ju inte så oväntat. Andra avelsförbund har ju haft DNA-krav i flera år. Men det blir en dyr historia, ca 500:- per häst vill jag minnas att det kostar och första året måste man ju testa morsorna också.
 
Sv: Nya regler kring registrering av halblodsföl

athena skrev:
Ja, det var ju inte så oväntat. Andra avelsförbund har ju haft DNA-krav i flera år. Men det blir en dyr historia, ca 500:- per häst vill jag minnas att det kostar och första året måste man ju testa morsorna också.

Det här är väl ett av få tillfällen då man är glad som uppfödare att man har få ston :smirk: Annars så tycker jag att det är bra att det införs.

Helen
 
Sv: Nya regler kring registrering av halblodsföl

Nu kommer det ytterligar kostnader till oss uppfödare.....

Det känns soom om det är vi som hela tiden blir pålagda en massa olika "små" kostnader som tillslut blir oöverstigliga. :mad:

Jag har visserligen chippat mina uppfödningar men jag har faktiskt kunnat bestämma det själv!

Räcker det förresten med den DNA-typning som man gör isamband med chippningen eller måste det vara ytterligare ett tagelprov?

Stona har jag inte DNA typat ännu.

Lill / Stall Nöbbeled
 
Sv: Nya regler kring registrering av halblodsföl

...då räcker det med att du typar stona...

Helen
 
Sv: Nya regler kring registrering av halblodsföl

athena skrev:
Ja, det var ju inte så oväntat. Andra avelsförbund har ju haft DNA-krav i flera år. Men det blir en dyr historia, ca 500:- per häst vill jag minnas att det kostar och första året måste man ju testa morsorna också.

Ja, det går på ca 500. Och jag som haft tre DNAtypade avelsston har bara kvar en av dem, typiskt. Blir till att hala fram plånboken igen i vår med tre väntade fölningar. ;)
 
Sv: Nya regler kring registrering av halblodsföl

Det låter ju vettigt, trots att det innebär medkostnader. Eftersom det trots allt har hänt att sperma blandats ihop tycker jag att det är bra att man blir säker på hästens stam!
 
Sv: Nya regler kring registrering av halblodsföl

Görs där alltså en DNA typning som är användbar automatiskt när man chippar ? Blir lite undrande till detta med tanke på att hingstarna har chipkrav för att starta bruksprovet vilket då skulle innebära att det finns DNA på dessa. Men det första momentet man gör är att få chipet avläst SAMT att det tas svanstagel för att DNA kolla hingsten om den blir godkänd. Dessutom måste man själv skicka in ytterligare ett DNA prov för att härstamningsverifiera hingsten mot dess föräldrar innan man för lösa licensen första gången. Har varit lite förbryllad över alla dessa prover som samtliga borde kunna avläsas från samma prov. Någon som vet ??
 
Sv: Nya regler kring registrering av halblodsföl

är också lite förbryllad, mitt förra fullblodssto är ju blodtypat, men det hjälpte inte när ASVH valde henne o föl som slumpmässigt (som de gör med 25/år) skulle kollas. Vi fick DNA-typa henne då. Känns som kaka på kaka...:confused:
 
Sv: Nya regler kring registrering av halblodsföl

DNA testen är en typ och tagelprovet till chippet är ett annat.
Vid DNA får man ett underlag från labbet som ska göra testen. På det underlaget ska man klistra upp tagel på en pappskiva med rötterna kvar. Det är rötterna som är viktiga för sitter DNA:et. Och fylla i en blankett. Detta ska göra av en godkändperson, ID-kontrollant eller veterinär.
Chipmärkning då tas också ett tagelprov men det sparas ju bara för ev framtida bruk.

Masse som fått göra hela alltet 2005 p g a hingsthållaren inte skickade underlagen för 04:orna innan fölen fått vinterpäls. Så det kunde inte göras någon ID-beskrivning innan den var borta på våren. Surt, mycket extra kostnader för deras registering DNA sto och föl X 3 = 3000 + förhöjd registeringsavgift på 1500 X 3 = 4500 alltså 7500 och då är inte chipmärkningen inräknad.
 
Sv: Nya regler kring registrering av halblodsföl

Pooh skrev:
är också lite förbryllad, mitt förra fullblodssto är ju blodtypat, men det hjälpte inte när ASVH valde henne o föl som slumpmässigt (som de gör med 25/år) skulle kollas. Vi fick DNA-typa henne då.
De DNA-typade nog henne för att se om det verkligen var hon som stod där. Sedan jämförde det de nya DNA:t med vad som redan fanns i deras system. Det är en säkerhets åtgärd helt enkelt.
 
Sv: Nya regler kring registrering av halblodsföl

clownen skrev:
ASVH:s styrelse har beslutat att införa obligatorisk härstamningskontroll med DNA-typning samt obligatorisk chipmärkning av föl fr.o.m. fölårgången 2006.
:bow:
Jättebra!!
Inte bara för att man numera kommer att veta att härstamningen verkligen är korrekt, utan alla kommer att få chip som underlättar betydligt vid stölder eller om någon skulle råka tappa bort ett pass. Bara att scanna chippet och man har alla detaljer om vad det är för häst som står framför en!!
 
Sv: Nya regler kring registrering av halblodsföl

Tycker det är jättebra-det var på tiden!

Visst man joddlar väl inte pga av extra omkostnader...men jag tycker det är riktigt och borde införts för länge sen.
 
Sv: Nya regler kring registrering av halblodsföl

crazy skrev:
Tycker det är jättebra-det var på tiden!

Visst man joddlar väl inte pga av extra omkostnader...men jag tycker det är riktigt och borde införts för länge sen.

Kan bara hålla med...men man hoppas ju att resten av EU följer samma regler....
med den in o utförsel som det är med hästar numera så vore det skönt om man kunde "veta" att det var rätt stam på importerna också...
 
Sv: Nya regler kring registrering av halblodsföl

Vilka EU-länder är det som inte har DNA-krav??
Irland och Storbritannien har haft det så länge jag kommer ihåg....typ 10 år.
 
Sv: Nya regler kring registrering av halblodsföl

Många av de Sk "nya" Eu länderna har inget tvång, och faktum är att fler och fler "hästhandlare" vänder sig dit för att hitta billiga ponnyer/hästar.

Sedan talade jag inte bara om DNA kontrollerna, utan även om chippmärkningstvång.(eller liknande typ bränn/frysmärkning)
 
Sv: Nya regler kring registrering av halblodsföl

Jag retar mig mest på att det är vi stoägare som får betala för att hingststationerna - seminstationerna schabblar....

För det är högst sällan som vi själva seminerar våra ston eller??

Om det visar sig att det är fel hingst.... vem står för utredningen då?

Jag blir alltid negativ när det är fel grupp som "straffas".

Lill / Stall Nöbbeled
 
Sv: Nya regler kring registrering av halblodsföl

Är enig ang kostnaderna... Känns surt.
Är det något som vet vad/om det kostar med registrering i förbindelse med foderhygienförordningen? Eller är det kostnadsfritt?

Blir lite som ett gnälligt barn märker jag. Men jag förstår inte vitsen med förordningen. "För att kunna spåra smitta". Förstår inte helt vad det har mad hästhantering att göra? Mer storebror ser dig, så att jag inte skall kunna byta tjänster med grannen...
Undrar om man måste uppge whiskyflaskan grannen får då och då, eftersom han flyttar ut mina storbalar..... Han hanterar ju faktiskt mitt foder? Eller får man kanske inte göra så mot sina pensionärsgrannar? Vips kommer det en "skänka bort alkohol till pensionärer" förordning?
Suck!
Uppgiven idag...
mvh
 
Sv: Nya regler kring registrering av halblodsföl

Jag tänkte inte ens på de nya EN-länderna som precis har blivit medlemmar. Där har du helt rätt.

Men de flesta västeuropeiska hästar är väl bränn/frysmärkta eller chippade?
På kontinenten är väl de flesta hästar märkta, medans vi på de brittiska öarna (jag inkluderar Irland där) chippar. Är det inte bara i de Skandinaviska länderna som man inte har haft deta tvånget/egen vilja att göra det??
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vi har en liten shettisherre här hemma som inte har pass (helt oregistrerad), men vi har bestämt oss för att skaffa pass nu. Vi åkte...
Svar
2
· Visningar
835
Senast: Presto
·
Avel Jag är lite nyfiken på vilka kostnader ni har för registrering av föl av andrar raser. Själv har jag arabiska fullblod och de kostar...
Svar
12
· Visningar
1 443
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp