Kostnader för registrering

karingadde

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på vilka kostnader ni har för registrering av föl av andrar raser. Själv har jag arabiska fullblod och de kostar följande att registrera i Svenska arabhästföreningen: Registrering 600 kr, pass 400 kr, DNA typning 650 kr, registrerhållningsavgift 300 kr= 1950 kr till ARAB dessutom tillkommer kostnaden för ID- kontroll och chipmärkning ( chip är ej obligatoriskt för araber) i mitt fall har jag betalat 812,50 (650 kr + moms) för detta. Tillkommer gör även DNA typning för stoet då hon endast är blodtypad sedan tidigare, kostnad 400 kr, denna kostnad behöver jag ju inte betala för nästa föl

Slutsumman för registrering av detta föl slutar på 3162.50kr!:bow:
 
Sv: Kostnader för registrering

Enbart registrering (ej id-koll och chipning) kostar 300 kr för fjordföl. :angel:
 
Sv: Kostnader för registrering

Halvblod kostar det följande:

Pass föl 800.00

DNA analys 430.00

Tillkommer moms.

Jag har anslutet mitt till Breeders Trophy och det kostar 300.00

Så mitt kostar med moms 1913.00 kronor.
 
Sv: Kostnader för registrering

Eng Fullblod kostar 300kr om man skickar in papprena inom 3 månader efter fölningsdatum.

Anglo kostar 700kr, Sen tillkommer DNA-typning, chipning och ID-koll på båda som på alla andra raser.
 
Sv: Kostnader för registrering

Vad är detta?Aldrig hört talas om förut?
På fakturan står det registerhållaravgift så jag skrev lite fel, detta är om jag minns fel en deponeringsavgift till ARAB som man får tillbaka när hästen dör eller sälj under förutsättning att pappren skickas in till föreningen.
 
Sv: Kostnader för registrering

DNA-typningen får väl inte ARAB något för. De lär ju skicka det vidare till SLU och betala dem?

Nyfiken bara, varför olika kostnad för DNA-typning för sto och föl? Å vilken dyr ID-kontrollant du hittat...
 
Sv: Kostnader för registrering

När nuvarande ARAB tog bort depositionsavgiften, som kom till för att hålla ordning på information om ägare, kastrerade och döda arabiska fullblod, la man helt käckt till denna "´registerhållaravgift" på 300.- som man alltså INTE får tillbaka.
 
Sv: Kostnader för registrering

Jag har islandshäst och jag har för mig att det kostar 800 kr för pass sedan tillkommer kostnad för ID kontrollanten, tror de ligger på ca 400 kr och ev en liten kostand för chippningen.
 
Sv: Kostnader för registrering

Halvblod kostar det följande:

Pass föl 800.00

DNA analys 430.00

Tillkommer moms.

Jag har anslutet mitt till Breeders Trophy och det kostar 300.00

Så mitt kostar med moms 1913.00 kronor.


+ chipmärkning samt tecken bestämning :crazy:
 
Sv: Kostnader för registrering

De olika DNA-kostnaderna för fölet och stoet tar ARAb ut inte ID-kontrollanten, det är ju jag själv som tar och skickar in hårprovet. Orsaken är att arabhästar tidigare blodtypades men nu DNA-testas. Om stoet bara är blodtypat och får föl måste stoet typas om med DNA och då eä denna avgift lite billigare än vid nyregistrering.
 
Sv: Kostnader för registrering

Skumt ändå. För SLU lär ju ta lika mycket oavsett om det finns blodtypning sedan tidigare.
 
Sv: Kostnader för registrering

SH tog 400 för registrering och pass. Har en egenuppfödd paintkorsning. Konturdiagram och chip ca 500-600...(vi bytte mot hö;))
 

Liknande trådar

Avel Förra året införde de en ökande kostnad för varje månad fram till årsskiftet man väntade med att sända in passunderlagen på sina föl ...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 689
Senast: Masse
·
Avel Publicerat 16 maj "Nytt gällande registrering av häst Från och med årets fölårgång sker en förändring gällande...
Svar
12
· Visningar
2 088
Senast: neve
·
Avel En kompis har lyckats få ett föl den 20/12 2008 som resultat av en tjuvbetäckning med en 2-årshingst, hingsten är svensk varmblodig...
Svar
4
· Visningar
907
Senast: rebus
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 291
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp