Nya reseavdraget

Bor i kranskommun till Sthlm och jobbar i en annan kranskommun till Sthlm. Jobbar skift och helger. Med bil tar det
45min dörr-dörr enkel väg. Kollektivt 3h. På helg går det typ inte åka alls, för jobbar jag natt hinner jag inte hem och sova innan det är dags att vända tillbaka till nästa nattskift.
Nya förslaget skulle innebära att jag förlorar ca 13.000kr/år i skatteavdrag som jag kan göra nu.

Så, alla som bor nära storstäder och jobbar obekväma tider (i 99% samhällsviktiga yrken) kommer förlora. Men det är klart, vi får ju betalt i balkongapplåder istället💕
Andra användare är övertygade om att det bara är negativt för rika.
 
Funderar på att om det går igenom att skaffa f-skattsedel så jobbet får hyra in mig och då ha bilen i företaget för att kunna ta mig till och från jobbet/uppdrag. Nackdelen är ju att det är mer osäkert än att vara anställd. Alternativet är att skaffa ett jobb där jag kan jobba hemifrån, tankarna har ju vandrat ditåt ändå det sista.
 
Om nu det skulle gå igenom, kan nån hjälpa mig att räkna hur det skulle drabba mig? Jag är för korkad 🙈
Bor i Stockholms län, men på landet i en kranskommum. Jobbar i annan kranskommun i Stockholms län. Pendlar 8 mil om dagen med bil, att åka kollektivt är inte möjligt.
I det liggande förslaget föreslås att skattereduktionen ska vara 5 kr per mil för den del av resan som överstiger 1,5 mil enkel väg. Skattereduktion ges upp till en övre avståndsgräns på 8 mil enkel väg.”

om du får avdrag nu för bilresa så blir det 8 mil x 18,5 x 225 dgr = 33 300 - 11 500 = 21 800 i avdrag. Skatteeffekt 32% = 6976 i sänkt skatt.

Nytt förslag ger 5 mil per dag som du får skattereduktion med 5 kr. Detta ggr 225 dagar ger 5 625 kr i sänkt skatt.

Om du tjänar över gränsen för statlig skatt blir det större skillnad än i ovanstående.
 
I det liggande förslaget föreslås att skattereduktionen ska vara 5 kr per mil för den del av resan som överstiger 1,5 mil enkel väg. Skattereduktion ges upp till en övre avståndsgräns på 8 mil enkel väg.”

om du får avdrag nu för bilresa så blir det 8 mil x 18,5 x 225 dgr = 33 300 - 11 500 = 21 800 i avdrag. Skatteeffekt 32% = 6976 i sänkt skatt.

Nytt förslag ger 5 mil per dag som du får skattereduktion med 5 kr. Detta ggr 225 dagar ger 5 625 kr i sänkt skatt.

Om du tjänar över gränsen för statlig skatt blir det större skillnad än i ovanstående.

Så 1300 kr mindre per år?
 
Funderar på att om det går igenom att skaffa f-skattsedel så jobbet får hyra in mig och då ha bilen i företaget för att kunna ta mig till och från jobbet/uppdrag.

Nja, krasst sett så är det inte helt okej om du inte också har/försöker att skaffa andra uppdrag. En näringsverksamhet ska vara självständig, alltså inte "hänga på" en kund/ett uppdrag så att säga.
 
Nja, krasst sett så är det inte helt okej om du inte också har/försöker att skaffa andra uppdrag. En näringsverksamhet ska vara självständig, alltså inte "hänga på" en kund/ett uppdrag så att säga.
Rent krasst så är det svårt att bevisa om jag försöker eller inte att skaffa fler uppdrag.

Personligen så kan jag utöka med biodlingen, börja sälja lite ägg, börja ta några kunder inom hovslagare igen eller något annat för syns skull om skatteverket skulle börja bli misstänksamma.
Är ju direkt inte ensam om att kunna skapa någon mer inkomst utöver knegarjobbet.
 
Rent krasst så är det svårt att bevisa om jag försöker eller inte att skaffa fler uppdrag.

Personligen så kan jag utöka med biodlingen, börja sälja lite ägg, börja ta några kunder inom hovslagare igen eller något annat för syns skull om skatteverket skulle börja bli misstänksamma.
Är ju direkt inte ensam om att kunna skapa någon mer inkomst utöver knegarjobbet.

Well, true that.
Vet flera som jobbar/jobbat på ridskola (t.ex) som kört det som eget företag trots att de i praktiken borde varit anställda (inte gjort något annat i verksamheten än just det jobbet). Så jag försöker på intet sätt påstå att det inte går.
 
Jag bor 2 mil från kommunens stadskärna. Vi har egen affär, pizzeria, frisör, fik och skola. Här går både lokaltåg och buss. Tåget går till storstäder både i norr och väst, med lokaltrafikstaxa.
Problemet är bara att tågen är trasiga, så de ersätts med bussar eller så ställs avgångar in. Och tiderna passar inte makens arbetstider. (Han arbetar i utkanten av kärnan.)
Jag jobbar i en grannkommun, 5 mil enkel resa. Jag jobbar inom vården, sliter sönder både kropp och själ för en för låg lön och har snart inte råd att åka till jobbet. Har provat att jobba i hemkommunen, men höll då på att bli sjukskriven p g a arbetsmiljön. Har inte koll på vad ändring av reseavdraget gör för skillnad - för mig vore det MYCKET mer givande om tågen kunde gå och om bränslet var billigare.
 
Tips på sådana jobb som inte innebär telefonförsäljning mottages tacksamt.
Min syrra kommer bara åka till kontoret 1 gång vecka nu, hon jobbar med ekonomi.
Kompis sambo jobbar som programmerare och har varit på kontoret 3 gånger på 5 år.
Lönekontoret på jobbet har inte varit på plats under hela pandemin och kommer inte behöva framför.

Beror nog mer på vem en jobbar för än yrke, eller ja vissa jobb funkar ju absolut inte att jobba hemifrån med medan andra funkar det utmärkt har det ju visst sig.
 
Min syrra kommer bara åka till kontoret 1 gång vecka nu, hon jobbar med ekonomi.
Kompis sambo jobbar som programmerare och har varit på kontoret 3 gånger på 5 år.
Lönekontoret på jobbet har inte varit på plats under hela pandemin och kommer inte behöva framför.

Beror nog mer på vem en jobbar för än yrke, eller ja vissa jobb funkar ju absolut inte att jobba hemifrån med medan andra funkar det utmärkt har det ju visst sig.
Och vilken chef du har... Min chef vill ha oss på kontoret, jag har dock fått tillåtelse till att jobba hemma två dagar per vecka.
 
Hur slår det för personer som veckopendlar långa sträckor? Tex ca 50 mil (ca 4 timmar) med tåg, enkel resa. Avdrag för de första 8 milen känns lite lite i det fallet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 033
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 492
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp