A

ang

nephthys tråd om utevistelse etc har fått mig att fundera. Hur mycket söker ni information, och hur omsätter ni denna?
Vilken slags info vill ni ha - vem är t ex en bra avsändare?

För den stora massan är kanske t ex akademisk ridning, horsemanship, western eller island "nya" inriktningar - men är ni nyfikna på dessa, sneglar ni på dem eller avskriver ni dem? Det gäller inte bara hästhantering, utan också ridning, foder, utrustning osv...

Vart hittar ni era nyheter, och hur snabba är ni på att ta till er dem eller förkasta dem? Eller struntar ni i dem helt?
 
Nya rön dyker ju upp i tidningar och dylikt. Jag förkastar sådant jag absolut inte anser stämmer, och då är det väl mina värderingar samt sådant jag lärt mig av t.ex. sadelmakare, veterinärer, forskare och dylikt som avgör. Jag kan ta till mig nytt likaväl, men då är det sådant som jag ser på en gång att det stämmer, eller kan prova och att det hjälper mig i min situation.
Lite rörigt, men du kanske förstod :confused:
 
En bra avsändare är i mina ögon en som själv fått positiva resultat av det den förespråkar.
Som alltså har referenser, inte bara säger "det är jättebra".
För mig måste de kunna VISA att det funkar också! Inte bara säga det.
 
Jag lyssnar på "allt", kollar gärna upp nya saker. Men det betyder inte att jag TAR ÅT MIG allt. Jag sållar och kollar upp, använder det som verkar vettigt och passar in i min hästhantering.

Bl.a när det gäller ridningen så gjorde en barocklektion (praktisk och teori) att jag fick en ordentligt AHA-upplevelse i tävlingsdressyren.

Jag tror att så fort man slutar söka nya kunskaper så går man bakåt i utvecklingen.
 
Jag passar på att svara här, för att på så sätt påvisa hur jag låter mig påverkas av "nya" rön. :D

Det som jag hör och som är "nytt" i mina öron, dvs vad jag inte hitintills har blivit lärd av någon, får mig ofta att fundera. Bukefalos är ett väldigt brett forum. Här tas det mesta nya och moderna upp, liksom det sedan länge kända. Någon som kan presentera sitt förslag sakligt är alltid mer intressant en någon som agerar pajkastning. Jag söker information på Internet, tidningar och av hästmänniskor.

Jag är inte främmande för att prova nya saker, men visst tar jag en del med viss skepsis. NH t ex skiljer ju sig en del från det jag från början fick lära mig. Först satte jag det i kombination med Western, men här har jag fått se att så inte alls alltid är fallet. Det finns en hel del goda råd som jag har hämtat därifrån. Jag kallar mig knappast NH-utövare för det dock.

För att ta ett annat exempel så hade jag inte så stor erfarenhet av foder och analysers betydelse förr. Inte kan man heller där lite blint till formler, men man kan snappa upp en del matnyttigt! :) Men det är samma sak här, man ska inte förlita sig till kunskapen här, utan man måste fundera på hur den skulle kunna komma hästen och en själv till nytta.

Kort sagt kan man nog säga att de rön som ökar hästens levnadsstandard intresserar mig mer, än de som gagnar ryttaren i första hand. Jämförelsevis rönen om den nu diskuterade utevistelsen, kontra ett nytt kombinationsbett. Det förstnämnda ämnet intresserar mig mer. :cool:

För övrigt uppmärksammar jag nya rön kring människor med, som t ex gifter i vår mat (som vi ofta är alldeles ovetandes om och många förnekar), hur vi bidrar till miljöförstöringen, nya bantningsmetoder med mera. En del får man kanske ta med en nypa salt, men annat är verkligen livsviktigt att veta. Som t ex innan det blev allmänt känt att rökning är farligt...
 
Jag har tur i hästlivet som har en riktig hästkarl till granne, han har jobbat med hästar i hur många år som helst och han har outstanding resultat vad det gäller friska och sunda hästar. Det räcker för mig. Jag förkastar inte andra/nya ideér men jag brukar alltid kolla av med honom vad han tycker och sen gör jag som han säger - för han har helt enkelt rätt ! :bow:
 
Jag läser allt, överallt :D
sen måste man ju använda alla sina tidigare erfarenheter och kunskaper för att bilda sig en egen uppfattning om saker och ting. Just det med att bilda sig en egen uppfattning tycker jag är enormt viktigt. Jag känner alldeles för många som bara köper rakt av vad så kallade "duktiga hästmänniskor" säger, oavsett om dom så säger att hästar egentligen är gjorda för att gå på två ben... :crazy:

När det gäller nya saker är jag alltid öppen för att lära mig, har testat ganska mycket inom NH (mycket av det jag har läst mig till inom NH har mest bekräftat sånt som jag redan testat tidigare) och nu håller jag på att försöka förstå mig på grunderna inom den akademiska ridkonsten eller barocken...

Nya rön är alltid intressanta och sånt som rör "naturligare" hästhållning är nåt som jag alltid är intresserad av. Tyvärr är ideér om långre utevistelse och fri tillgång på grovfoder inte allt för populära i det storstadsstall där min häst för tillfället bor... :crazy:

Förhoppningsvis får man möjlighet att ha eget stall nån gång i framtiden så att man kan förverkliga alla sina idéer om den idealiska hästhållningen... ;)
 
Här på Bukefalos så läser jag gärna om nya saker som kommer upp inom hästeriet. Låter det interessant så kan jag försöka ta reda på mer från andra källor. Och så köper jag alltid Hästfynd och ibland andra tidningar, i dem står det ju mycket fakta. Ibland bra ibland dåligt.

Men jag sitter inte medvetet och söker efter ny forskning el liknande utan om jag snubblar över det så läser jag på mer om det intresserar mig.

En del som jag tycker verkar bra provar jag och sånt som inte verkar bra provar jag inte. Om man läser en artikel ex så tycker jag att det sätt artikeln är skriven på avgör om det verkar seriöst el inte.

Kommer infon från nån här på Bukefalos el av nån man träffar så vill jag nog oxå höra resultat av träningen, hanteringen el vad det nu kan vara.
 
Nya rön är alltid intressant, likaså all fakta.
Jag söker oftast inte efter speciell information i sökandets rätta bemärkelse, men däremot så läser jag allt jag kommer över.
För att jag ska lyssna så ska det vara bra ordentliga fakta med rejäla grunder.
Jag lyssnar på det mesta men tar inte till mig allt som skrivs och sägs.
 
Jag söker information rätt passivt tror jag, läser det som kommer framför mig så att säga, men helt klart dominerande är ju tidningar (Hästfynd) och Internet, då både bukefalos och andra webbsidor...

Jag läser om allt, man vet aldrig vad/vart man kan hitta något vettigt...
 
Nya rön läser jag om på hippocampus. Ska man ha reda på forskningsresultat bör man ju leta där det forskas... :)

Hur jag tar till mig det som står i hästtidningar beror väldigt mycket på vem som skrivit artikeln. Det ska gärna vara någon med vetenskaplig bakgrund och ha ett gediget material om det personen skriver om.

Hur jag tar till mig nya saker är lite olika, beror ju på mina privata värderingar om hästhantering. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp