Nya släpvagnsvikter?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mulle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 4 322
M

Mulle

Är det någon som har hört talas om att släpvagnsvikterna ska ändras för att EU-anpassas? Hört lite löst om att totalvikten för bil + släp ska höjas 2011 (2013?). Någon som vet?

Sv: Nya släpvagnsvikter?

Har även jag hört detta, det skulle betyda att vikten ökade 750 kg från 3,5 ton till 4,25 ton. Dock kommer det att krävas ett körkort för utökad behörighet för B-körkort, vilket i praktiken betyder att du lika gärna kan ta BE som ger en mycket större behörighet. Möjligt att förslaget ser annorlunda ut idag, något osäker på detta.

Nu när du säger det hörde jag något om en endagsutbildning för ändamålet... Isf något enklare än att ta hela BE-kortet. Bara att hoppas...

Ingen som har koll på mer exakt fakta om detta? Jag skulle väldigt gärna köpa en tyngre säkrare bil, men måste då ha BE-kort, och det blir inte hållbart eftersom jag då ensam får köra hästarna överallt!

Det finns inga säkra svar, det står på Transportstyrelsens sida om detta förslaget.

Ökad tågvikt till 4250 kg, med särskilt behörighet för allt med totalvikt över 750 kg. Och som tidigare, krav på BE för vissa kombinationer.

Så att ta BE är aldrig en felinvestering, det kommer fortfarande att vara en fördel om man vill ha en kompetent dragbil.

Denna eviga fråga:

Första gången jag hörde talas om detta var redan 2006 och då skulle det införas tidigast 2010, sedan ändrades det till 2011 för att nu sedan ett tag tillbaka vara tidigast 2013, men som sagt vem har en susning om det blir så.

Vet ej hur jag ställer mig till det, jag är av den uppfattningen att antingen BE kort för större släp vore det bästa.
Har en uppfattning om att obromsat släp upp till 750kg på B kort, totalvikt över 750 kg och bromsat släp BE kort, men detta är som sagt min ståndpunkt.

Ja, jag är helt enig med dig i åsikten. Men bättre någon form av utbildning på allt över 750 kg och krav på BE för vissa kombinationer, än som nu där folk ger sig iväg med de mest trafikfarliga ekipage utan en tanke på vad som är lagligt.

Men det tar inte mycket längre tid med BE heller om du inte glömt hur man kör bil ;)
Teorin är faktiskt nästan bara Bfrågor du bör kunna om du har körkort.
Uppkörningen tar inte heller så lång tid.
Jag körde 1 lektion på körskola för att friska upp minnet om säkerhetskontroll och prata fordonsbeskrivningar. + en tur på stan med släpet.
Det enda läraren sa var typ att jag inte behövde vara så försiktig för hästarna var inte med idag ;)

haha exakt så sa min körlärare också med tilllägget att veden bak i släpet inte skulle misstycka om jag axellererade lite bestämdare :D

kl

Och här inträffade en helidiotisk bilolycka för ett tag sedan, på motortrafikled, läs och begrunda.

Tre bilar och ett släp (obromsat med järnskrot på) inblandade i olyckan. Ingen människa skadad.
När polisen kom till platsen fann dom att ingen av bilarna hade dragkrok :confused:

En stackars sate hade suttit i bakluckan på en volvo kombi och HÅLLIT i kärran för hand. Blivit för tungt med skrotet på och ut på motortrafikleden med högre hastighet, tappat kärran som sladdat iväg.....

Alltså, man blir ju mörkrädd...

Herregud hade dom ens körkort :confused:

vilka idioter :devil: Vet du om de fick böter eller något annat straff för otillåten dumhet

Ursäkta ett helt GALET KL, men visst är det så att vi med E kort får köra med den fysiska vikten på släpet, alltså om man har ett släp som väger 700 plus häst 500 så räcker det att bilen får dra 1200, även om släpet har högre totalvikt än va bilen får dra?
Kommer inte ihåg om det heter nettovikt eller bruttovikt...:angel:

Jepp bruttovikten är det som gäller för BE, till skillnad från med B-kort då är det alltid totalvikten som gäller oavsett vad släpet just när du kör

Liknande trådar

Hemmet Jag har länge nu varit nyfiken på att testa sängkläder i bambu. I min uppsättning hemma just nu är samtliga underlakan av märket...
Svar
13
· Visningar
530
Senast: Exile
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Tjatter Jag ska göra en liten ihopsättning av bilder/filmer som minne av gammelhunden som snart ska somna in. Det finns några sånger som jag... 2
Svar
24
· Visningar
681
Senast: KesoNeso
·
Hemmet Jag håller på att "flytta hemifrån" och funderar på hur jag ska tänka med placering av TVn. Dvs vilken höjd man vill ha den. Min nya...
Svar
14
· Visningar
654
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka