Nya tak med sprickor

vindvissla

Trådstartare
Vi har sprickor i taket :(

Kan man fixa dem? Det är putsat. Putsaren var där igen igår och smetade på spackel eller nåt men de ser likadana ut idag igen. Vart kommer sprickorna ifrån? Håller taket på att rasa ner?

Sv: Nya tak med sprickor

Ingen som vet? Det kanske inte går att få bort sprickor i taket? Ser så tråkigt ut, huset är ju helt nytt!

Så det är lika bra att måla och skita i dem då? Hur länge sätter sej huset?

Beroende på vad det står på för mark så kan det röra sig så länge det finns. Kan dock vara läge att kolla upp sånt, vet ett hus där ena halvan sjönk sammanlagt 2-3 dm, så dom fick anlägga en trappa i köket :D Dåligt pålat på lerjord.

Öh men shit vad jobbigt! Titta mamma, vi har fått källare! :D

Alltså huset står på en halvmeter betong ungefär. Det är helt byggt i sten och även golvet till ovanvåningen är i betong, även där en halvmeter ungefär (alltså med isolering och olika lager)

Men det jag funderat över är, sprickorna har ju varit kanske 2 mm hela tiden, sen täckte han över dem och nu är de 2 mm igen. Varför har de inte blivit större om huset flyttat sej?

Huset i sig behöver inte flytta på sig, det kan vara takstolar som rör sig.

Usch.. jag vet inte utan det lilla jag skriver är sådan jag hört talas om i min omgivning.

Tack för länken men det var typ "ta kontakt med en geotekniker" och inga direkta råd typ "smeta lingonsylt i sprickan, låt torka och måla över". :)

Aha :o
Ja, geotekniker är nog en bra tanke, men först när det börjar ställa till problem. Ska kolla vidare angående lingonsylt :p
Det finns ju spackel som inte blir helt stelt utan är lite flexibelt, men det gäller ju att målarfärgen är sån också.

Den sidan var jätteintressant tills jag kom till slutet....

"En skada som förvärras, till exempel en murspricka som blir allt vidare, är tämligen meningslös att reparera förrän man har fastställt själva orsaken och valt en lämplig metod för att hejda utvecklingen. I de allra flesta fall krävs mer eller mindre omfattande grundförstärkningar. "

Sen tog det slut!!! Jag som trodde lingonsyltlösningen skulle komma där haha. Tji fick jag. Ska kolla bygggahusforumet! Tack!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 066
  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
421
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 674
Senast: Jahaja
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
733
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka