Nya vaccinationsrutiner?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare knoppan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 971
K

knoppan

Jag skulle boka tid för att vaccinera min vovve idag, men vet sa att det är nya rutiner nu.
Det räcker med vartannat år om hunden träffar mycket andra hundar, annars vart tredje år.
Jag känner mig lite tveksam till detta, men vill ju heller inte spruta henne i onödan.
Vi tävlar en del i agility, och jag vill inte bli stoppad för att jag inte vaccinerat. Men är det nya rutiner som gäller borde väl alla arrangörer vara informerade, eller?
Nån som kan hjälpa mig att reda ut begrepen?

Sv: Nya vaccinationsrutiner?

Är det verkligen INGEN som hört något om detta? :cry:

För tävling räcker vart 4:e år efter grundvaccinationen. Dvs 1 spruta vid ca.8 veckor, en till 4 veckor senare och en tredje vid 1 års ålder. Sedan behövs det bara påfyllning vart 4:e år för att få tävla.

Mvh
Duvan

Det är precis så som duvan säger, men min vet rekomenderade ialla fall att vacinera vart annat år för säkerhets skull. Vi träffar oxå mycket olika hundar så det har känt bäst för oss.

De kliniker jag har kontakt med rekommenderar
valpsjuka och parvo vartannat år. Tidigare har
man vaccinerat mot parvo varje år, men undersökningar
visar att detta ej är nödvändigt.
Om man träffar många andra hundar kan det vara bra
att vaccinera mot kennelhosta och detta görs varje år.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 122
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 347
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet... 2
Svar
20
· Visningar
3 442
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025