Nya veterinärutredningen

Ullmerkott

Trådstartare
Har ni sett nya veterinärutredningen som är på remiss nu? Ett av förslagen är att beredskapen för akut sjuka djur nattetid inte längre ska tillhandahållas av staten. Mellan 23-06 föreslås statliga Distriktsveterinärerna hålla stängt, eftersom det är alldeles för dyrt att bedriva verksamhet då. Istället hoppas man på att privata aktörer frivilligt ska vilja "ta ansvar" för den mest förlustbringande tiden på dygnet..

Vad tror Buke, kommer detta fungera? Vad blir konsekvenserna för djurskyddet om det inte längre går att få tag på annat än onlineveterinär efter 23? Och ska skattepengar gå till djurskyddsuppehållande veterinär service åt sällskapsdjur, eller ska sällskapsdjur- och hästägare istället själva avliva sina djur om de blir sjuka när det inte är lönsamt att ha veterinär tillgänglig?

Hela utredningen är på nästan 500 sidor, men sammanfattningen på 17 sidor är överkomlig.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2022/11/sou-202258/
 
Ska det fungera behövs det statliga upphandlingar med privata aktörer som sköter den uppgiften istället för DV och då är frågan om det blir billigare för staten att betala andra privata aktörer än att bekosta att DV har jour. Skulle hellre se att DV ökar sin jourverksamhet och mindre PTR, vaccinationer och kastrationer. Med ökat statlig ekonomisk finansiering om det behövs.

Finns det några signaler på att bristen på legitimerad djursjukvårdspersonal håller på att försvinna? Nej. Så länge det finns en brist kommer det finnas risk att djurskyddet inte är tillräckligt.

Idag är det alldeles för få privata aktörer som tar emot patienter på nätter och helger. Bördan blir väldigt tung på oss som arbetar för dessa aktörer och fortsätter det såhär kommer inte personalen hålla och då kommer inte 24/7/365-klinikerna kunna hålla öppet i samma omfattning.
 
I min region har vi inte haft DV de senaste.. 20-30 åren. Det finns istället en privat sammanslutning där ett större antal veterinärer har ett gemensamt bokningssystem och delar på att ha jour dygnet runt. Jouren gäller lantbruksdjur och häst. Jag anlitat dem gärna och de med lantbruksdjur häromkring säger samma sak; att de är duktiga.

I övrigt känns det horribelt att lägga ner DV om inte andra alternativ finns.
Jag har varit med om att djur dött då det inte funnits veterinär att tillgå och det är alltid fruktansvärt.
 
Jag tror man måste inse att hållbar verksamhet kräver att man kan erbjuda hållbara arbetsvillkor för personalen. Det ÄR dyrt, så dyrt att det inte enbart kan finansieras av dem som råkar behöva vården på jourtid.

Jag skulle hellre se utökade statliga bidrag till de aktörer som bedriver vård på obekväma tider, än som att i det här förslaget minska dem.
 
Dags att köpa hem bult och rejäl kniv så att man kan avliva själv med andra ord :crazy:

Enda sättet att garantera gott djurskydd om distriktsveterinärerna försvinner.
Vilket känns så tragiskt. Hur många djurägare till sällskapsdjur och häst klarar av att avliva själva? Och hur många kommer göra det i lägen där djuret lider, men det ändå finns något hopp om överlevnad?

Förslaget har iofs disclaimern "om djurskyddet kan upprätthållas", men inget förslag på HUR djurskyddet i så fall ska upprätthållas. Det framgår av utredningen att Distriktsveterinärerna i dag har i snitt 1,3 patienter per beredskapskväll/natt, så det känns som att det är väldigt få områden där djurskyddet i praktiken kan upprätthållas genom verksamhet som bär sig själv ekonomiskt.
 
Har ni sett nya veterinärutredningen som är på remiss nu? Ett av förslagen är att beredskapen för akut sjuka djur nattetid inte längre ska tillhandahållas av staten. Mellan 23-06 föreslås statliga Distriktsveterinärerna hålla stängt, eftersom det är alldeles för dyrt att bedriva verksamhet då. Istället hoppas man på att privata aktörer frivilligt ska vilja "ta ansvar" för den mest förlustbringande tiden på dygnet..

Vad tror Buke, kommer detta fungera? Vad blir konsekvenserna för djurskyddet om det inte längre går att få tag på annat än onlineveterinär efter 23? Och ska skattepengar gå till djurskyddsuppehållande veterinär service åt sällskapsdjur, eller ska sällskapsdjur- och hästägare istället själva avliva sina djur om de blir sjuka när det inte är lönsamt att ha veterinär tillgänglig?

Hela utredningen är på nästan 500 sidor, men sammanfattningen på 17 sidor är överkomlig.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2022/11/sou-202258/
Bönderna har det tillräckligt besvärligt som de är. Distriktsvet måste få finnas kvar nattetid också. Och vi hästägare -vi skulle känna oss hemskt otrygga annars. Min kära Skjöldur skulle ha dött av kolik redan långfredagsnatten 2006 om inte en disteiktsvet hade ryckt ut.
 
Eftersom vi har djurskydds lagar i Sverige som ska efterföljas så kan man inte bara "hoppas" på att nån annan ska ta ansvaret för att de ska kunna följas.
Att inte ha tillgång till veterinär från 22-07 är ett oerhört lidande för djuretoch i värsta fall många timmars lidande och även något som kan leda till att djuret blir så dåligt att det dör/ måste avlivas trots att det hade funnits möjlighet till att rädda det vid tillgång till veterinärvård.

Sjukt dåligt i ett land som ligger långt fram med djurskydd och välfärd 😡.
 
Vilket känns så tragiskt. Hur många djurägare till sällskapsdjur och häst klarar av att avliva själva? Och hur många kommer göra det i lägen där djuret lider, men det ändå finns något hopp om överlevnad?

Förslaget har iofs disclaimern "om djurskyddet kan upprätthållas", men inget förslag på HUR djurskyddet i så fall ska upprätthållas. Det framgår av utredningen att Distriktsveterinärerna i dag har i snitt 1,3 patienter per beredskapskväll/natt, så det känns som att det är väldigt få områden där djurskyddet i praktiken kan upprätthållas genom verksamhet som bär sig själv ekonomiskt.
Jo, men OM djurskyddet kan upprätthållas existerar ju inte. Det vet alla som har djur. Är det någon gång de blir riktigt akut sjuka så är det typ fredagskvällar, storhelger eller liknande.
 
Bönderna har det tillräckligt besvärligt som de är. Distriktsvet måste få finnas kvar nattetid också. Och vi hästägare -vi skulle känna oss hemskt otrygga annars. Min kära Skjöldur skulle ha dött av kolik redan långfredagsnatten 2006 om inte en disteiktsvet hade ryckt ut.
Förslaget säger att eftersom det ändå är så få lantbruksdjur som ringer mellan 23-06, och lantbruksdjuren ofta inte är ekonomiskt värda mer än ett veterinärbesök nattetid, så är det enklare/billigare att bönderna får skjuta de djur som inte kan vänta till morgonen.

Utredningen slår dock fast att smådjur och häst är en stor och växande del av förrättningarna på beredskapstid, men jag har inte sett hur djurskyddet för dessa ska upprätthållas.

Disclaimer dock för att jag inte lusläst hela utredningen, jag blev tillräckligt upprörd av sammanfattningen..
 
Vi har redan problem med jourveterinärer här (Jämtland), flera distrikt har slagits ihop så det är en veterinär på ett stort område nattetid. Det är absolut inte tryggt. Törs man betäcka om det inte finns jourveterinär? Vi har ibland problem med att få ut veterinär till rutinärenden eftersom det är långa avstånd och få veterinärer så veterinärbristen är redan ett problem här tycker jag.
 
Vi har redan problem med jourveterinärer här (Jämtland), flera distrikt har slagits ihop så det är en veterinär på ett stort område nattetid. Det är absolut inte tryggt. Törs man betäcka om det inte finns jourveterinär? Vi har ibland problem med att få ut veterinär till rutinärenden eftersom det är långa avstånd och få veterinärer så veterinärbristen är redan ett problem här tycker jag.
Tanken är väl att det ska gå att ha fler veterinärer i tjänst dagtid om ingen behöver jobba natt. Du får helt enkelt tala om för hästen att om den tänker få komplikationer får den föla dagtid. :up:
 
Förslaget säger att eftersom det ändå är så få lantbruksdjur som ringer mellan 23-06, och lantbruksdjuren ofta inte är ekonomiskt värda mer än ett veterinärbesök nattetid, så är det enklare/billigare att bönderna får skjuta de djur som inte kan vänta till morgonen.

Utredningen slår dock fast att smådjur och häst är en stor och växande del av förrättningarna på beredskapstid, men jag har inte sett hur djurskyddet för dessa ska upprätthållas.

Disclaimer dock för att jag inte lusläst hela utredningen, jag blev tillräckligt upprörd av sammanfattningen..
Senast jag hade kontakt med DV ang en av mina avelstackor, så sa de åt mig att skjuta henne för det var inte värt att komma.

Åkomma som är allvarlig och dödlig utan behandling med antiobiotika, men i skedet jag hittade henne i fullt behandlingsbart. Jag fick alltså skjuta min tacka och flaska hennes lamm, för distriktaren tyckte inte det var värt jobbet "för ett får".
 
Senast jag hade kontakt med DV ang en av mina avelstackor, så sa de åt mig att skjuta henne för det var inte värt att komma.

Åkomma som är allvarlig och dödlig utan behandling med antiobiotika, men i skedet jag hittade henne i fullt behandlingsbart. Jag fick alltså skjuta min tacka och flaska hennes lamm, för distriktaren tyckte inte det var värt jobbet "för ett får".
Rimligtvis borde det vara upp till den som betalar att avgöra hur mycket pengar man är villig att lägga (förutsatt att det man vill göra är djurskyddsmässigt motiverat, såklart). Däremot är det nog många som håller djur yrkesmässigt som hellre avlivar om behandlingen kostar mer än att föda upp ett nytt motsvarande djur.
 
Rimligtvis borde det vara upp till den som betalar att avgöra hur mycket pengar man är villig att lägga (förutsatt att det man vill göra är djurskyddsmässigt motiverat, såklart). Däremot är det nog många som håller djur yrkesmässigt som hellre avlivar om behandlingen kostar mer än att föda upp ett nytt motsvarande djur.
De vägrade komma. En tvåårig tacka med kanonstam och ett fyraveckors lamm vid sidan. Tackans livvärde var bra mycket högre än en veterinärräkning... Men "inte värt det" för DV.

Min erfarenhet av lantbruksdjurhållare är att de absolut tenderar att göra allt de kan för sina djur, även om det i slutändan inte går vägen och inte är lönsamt. Vissa åkommor vet man av erfarenhet är dålig prognos, men att föda upp ett djur och sen inte få ut nånting alls är en sämre affär än att föda upp dem och lägga pengar på att hålla dem produktiva.
 
Tanken är väl att det ska gå att ha fler veterinärer i tjänst dagtid om ingen behöver jobba natt. Du får helt enkelt tala om för hästen att om den tänker få komplikationer får den föla dagtid. :up:
Jo men akuta grejer har ju en tendens att komma på kvällarna och helgerna... Här är det inte heller ett alternativ att köra till dygnet runt öppen-klinik, närmaste är 40 mil bort. Är glad att jag har en särbo med stor erfarenhet av sjukdom och skador på häst, och med bult. Men det hjälper ju inte att ha kunskapen om man inte har mediciner, men som sagt så kan han bulta om det är illa...
 
Vi har redan problem med jourveterinärer här (Jämtland), flera distrikt har slagits ihop så det är en veterinär på ett stort område nattetid. Det är absolut inte tryggt. Törs man betäcka om det inte finns jourveterinär? Vi har ibland problem med att få ut veterinär till rutinärenden eftersom det är långa avstånd och få veterinärer så veterinärbristen är redan ett problem här tycker jag.

Detta var en stor anledning till att jag flyttade tillbaka till Uppsala. Tills vidare har vi iaf ambulatoriska på SLU som kommer ut året om/dygnet runt. Hoppas verkligen att de fortsätter med det!
 
Har ni sett nya veterinärutredningen som är på remiss nu? Ett av förslagen är att beredskapen för akut sjuka djur nattetid inte längre ska tillhandahållas av staten. Mellan 23-06 föreslås statliga Distriktsveterinärerna hålla stängt, eftersom det är alldeles för dyrt att bedriva verksamhet då. Istället hoppas man på att privata aktörer frivilligt ska vilja "ta ansvar" för den mest förlustbringande tiden på dygnet..

Vad tror Buke, kommer detta fungera? Vad blir konsekvenserna för djurskyddet om det inte längre går att få tag på annat än onlineveterinär efter 23? Och ska skattepengar gå till djurskyddsuppehållande veterinär service åt sällskapsdjur, eller ska sällskapsdjur- och hästägare istället själva avliva sina djur om de blir sjuka när det inte är lönsamt att ha veterinär tillgänglig?

Hela utredningen är på nästan 500 sidor, men sammanfattningen på 17 sidor är överkomlig.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2022/11/sou-202258/
Jag hörde det på radion i fredags när jag körde från jobbet och skrev om det i helgen i tråden om saker vi stör oss på. :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp