Nyanlända ska lockas till ridsporten

På flera håll i Skåne jobbar idrottsföreningar med att inkludera fler i sin verksamhet. Ett exempel är projektet "Hästkraft utan gränser". På Österlens ridklubb hoppas Lova Bergström att projektet ska få fler nyanlända tjejer att hitta till ridskolan. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=6587721

Varför enbart tjejer? Om man nu jobbar för att vara "öppna för alla"? :confused:
Är det så farligt om man någon gång gör en insats just för flickor och leder dem till en arena där de får definiera sig själva utan mästrande pojkar. När det gäller invandrarflickor som ofta från kommer från mer patriarkala strukturer än vi lever i så tror jag flickarenan är ännu viktigare för att de överhuvudtaget ska få tillstånd att komma dit.
Ja jag erkänner att jag drar det hela till sin spets men hur trist det än är att hästsporten drar till sig så få pojkar så finns fördelen att flickor har en plats där de inte hela tiden hamnar i skymundan av pojkarna.

Jag ser inte något problem med att man vänder sig till tjejerna (tror inte killar blir nekade om de vill vara med).
Killarna fångar ofta fotbollen och andra lagidrotter upp, tjejerna hamnar ofta lite utanföroch har svårt att hitta hobby. Tycker det är toppen att det fokuseras på dem!:up:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På Linnébygdens Ridklubb i Älmhult bedrivs ett integrationsprojekt där nyanlända tjejer lär sig rida. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lisen Bratt Fredricson från Grevlunda på Österlen vrider och vänder tillsammans med Helena Persson på vad basic-träning egentligen är...
Svar
0
· Visningar
492
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En privatponny på Billdals ridklubb, strax norr om gränsen till Västra Götaland, har efter provtagning konstaterats lida av sjukdomen...
Svar
0
· Visningar
657
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sickan från Österlen tog hem titeln Årets ridskolehäst 2017. Priset är instiftat av Svenska Ridsportförbundet. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
335
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka