nybliven kattägare....

elbereth

Trådstartare
Nu har jag efter mycket väntan äntligen fått egen katt!
För två veckor sedan kom den första, en tremånaders kattunge som var helt okomplicerad. Kurrade i princip jämnt, busade och sov i vår säng så gott som hela natten. Enkel match :D

För att han inte ksulle behöva vara ensam bestämde jag mig för att ge honom en kompis så i söndags fick vi en till tremånaders unge.
Det gick inte fullt så lätt!
Först och främst är den nya hemskt dålig i magen, äter kopiöst tills magen står ifyra hörn, har diarre och spyr upp det mesta. Vad ska jag ge honom som är lättsmält? Det blir oxå lite krångligt att ge den andra kissen mat, eftersom den nya äter upp allt i princip.

Sen gillar den gamla kissen inte alls den nya, han har blivit hemskt olik sig, vill inte gosa eller leka och ser mest sur ut när den nya kommer i närheten. Det första dygnet fräste de åt varann hela tiden. Är det normalt och går det över? Jag vill ha min lilla kurrboll i sängen på natten :o

Den nya kissen är otroligt social, han vill inte vara ensam en sekund och helst vill han ligga i ansiktet och slickas. Jag har aldirg varit med om en kisse som slickas hela tiden. Vad beror det på?

Dessutom tror jag att den gamla kissen blir enormt svartsjuk när den nya är på mig hela tiden. Om jag ska gosa med den gamla måste jag först stänga in den nya och då är han missnöjd och sitter och skriker.

Hjälp, jag vill aldirg ha några riktiga barn, det verkar nog så jobbigt med kattungar :crazy:
 
Är den nya kattungen avmaskad? En kattunge ska ju avmaskas tre ggr mot spolmask då den är liten. Diarré och kräkningar samt ständig hunger kan vara tecken på mask.

Att de två kissarna är avvaktande mot varandra är hlt normalt. Det kan ta upp till två veckor innan de acepterar varandra. Din första kisse hade ju dessutom kanske inte riktigt hunnit känna sig hemmastadd förrn det kom en ny kisse och rörde till allt, så han kanske känner sig lite förvirrad och osäker, men det kommer ge sig. Speciellt när de är så unga så brukar det sällan vara några problem.
 
Tack för svaret!
Jo han är avmaskad. Jag fick honom genom ett katthem så han är maskad och vaccinerad ordentligt.
Hoppas verkligen att de vänjer sig vid varann, de använder iaf lådan bägge två utan problem.
 
Låt magen vila ett tag. Koka potatis, morötter och torsk och blanda ihop till en puré, det brukar magen gilla. Vanlig fil kan också lugna ner magen.

Om det verkar som att den nya katten hetsäter tycker jag att du skall ge den många små portioner varje dag istället för att låta den ha ständig tillgång till mat. Eller så kan du prova att lägga ut torrfoder på en flat tallrik, då blir det inte lika lätt att slänga i sig maten.

Unga katter brukar oftast lära sig att komma överens, men det kan ta lite tid.

Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
245
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
7
· Visningar
219
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp