Nybörjare som gått på en nit

Sv: Nybörjare som gått på en nit

hehe, såg att folk nog tycker att jag bitchade lite, men det var bara för att du själv skrev att du var nybörjare...och hur ska man tolka det på annat sätt än att man saknar erfarenhet?
:crazy:
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

ZorroLouise skrev:
hehe, såg att folk nog tycker att jag bitchade lite, men det var bara för att du själv skrev att du var nybörjare...och hur ska man tolka det på annat sätt än att man saknar erfarenhet?
:crazy:
Ursäkta.... Jag har aldrig skrivit att jag är nybörjare... :crazy:
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

menade förstås moon, ingen annan :angel:
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

En annan varningsklocka som ringer för mig iaf är att denna kvinna som sålt hästen för 3500 kr har kanske sålt hästen till flera personer och sedan vägrat lämna ut den... Du har ju inte fått de 3500 kr tillbaka så vad är det som säger att hon skulle betala tillbaka även om hon säger det...
Jag hade kollat om hon har flera polisanmälningar på sig..

Helt klart är det en hund begraven..

Det kan ju även vara som så att hon satte det låga priset för att hästen har ett uppenbart fel som du som "nybörjare" inte upptäckt men som en rutinerad ser direkt... och nu när du gick med på att köpa hästen så fattar hon att du inte märkt felet och tänker "aj fasen här kan jag bre på lite mer på priset, hon var ju lättlurad"
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

*kl*
Pengarna du lagt ut för stallhyra, foder mm hade du ju lagt ut vilken häst du än hade köpt. Så istället för att bråka om detta skulle jag råda dig att ta de 3500 kr tillbaka, och leta reda på en ny häst att köpa/låna, så kan du ju ändå utnyttja stallplatsen och fodret du köpt. Det verkar ju inte som att just denna häst är så passande för någon som vill ha en lugn och snäll promenadhäst, så det är kanske inte värt att tjafsa om?
Att leta häst tar ju tid och innebär ofta en massa resor, så de pengar du lagt ut på detta får man ju räkna med att de går åt.

Skumt dock att säljaren skrivit på ett kontrakt med 3500 som belopp, om det nu var så att h*n skrivit fel i första annonsen. Då borde h*n ju rimligen förvissa sig om att ev spekulanter uppmärksammat att priset var fel, om h*n nu märkt det själv och ändrat i senare annonser.
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

KL
vilken absurd historia och vilken otur du haft!

jag tänker så här, att det faktiskt MÅSTE vara ett rent och fruktansvärt missförstånd mellan dig och säljaren.

från din sida: du skulle ALDRIG ha antagit att ett halvblod av det du beskriver kostar 3.500 utan ställt frågan om priset och därmed upptäckt tryckfelet, vilket jag nog tror att det var.

därför att:

från säljarens sida: en som är uppdaterad om häst priser osv, skulle aldrig ens dröma om att priset var 3.500, därmed kan säljaren helt enkelt aldrig ens ha DRÖMT om att ngn trodde priset var 3.500, och "missat" dvs helt enkelt varit totalt "blind" för skriv/tryckfelet. det händer ju när man ser saker som en självklarhet.

tråkigt med bråket. Men med tanke på den osäkerhet du beskriver hos dig själv, och hästen enligt beskrivning: ta tillbaks dina 3.500 och glöm hästen och köp en ny vettig en.
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Men pengarna för stallplats, foder, resor, hyra av transport m.m. hade du ju fått lägga ut oavsett vilken häst du köper.

Om den jurist du varit i kontakt med inte tycker att fallet är solklart, trots ett köpekontrakt som styrker köpesumman, så skulle jag inte våga gå vidare. I slutändan kommer du få betala mer än 3500 för en häst som inte passar dina behov och tydligen behöver en mer erfaren ryttare.

Kräv tillbaka de 3500 du betalat till säljaren, och använd din stallplats och foder till en häst som passar dina behov. För dina 10000 du kan tänka dig att ge kan du om du letar hitta en äldre läromästare som gjort sitt på tävlingsbanan, halvblod, eller ett välridet varmblod.

Lycka Till!
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Nu är det så att jag inte skaffade någon stallplats eller hyrde transport förrän köpet var avklarat & samtliga handlingar överlåtna. Hur skulle jag kunna anat annat ?
Att jag har nytta för stallplats & övrigt förutsätter att jag skaffar en ny häst. Känner mig rejält bränd & vet inte om jag vågar skaffa en häst efter det här:devil: :eek: . Ska jag bara skaffa en häst för sakens skull för att få igen för allt jag köpt i foderväg, en box som är fylld med torv & halm. Transporthyrningen & resorna var gjorda helt i onödan.
Visst om jag hade en häst i stallet så får jag dom kostnaderna, men nu finns det ingen. Ska jag ta första bästa häst ? Billiga lite bättre hästar växer inte på träd, sedan så ska jag känna för hästen.
Det var därför jag inte letade stallplats innan jag hittat hästen. Är nu snart uppe i 3 stallhyror, & ingen häst. Alla stall har uppsägningstid på minst 2 månader där jag letat ! Har inte direkt kunnat leta häst första tiden då vi tvistat. Jag kan inte veta om säljaren ändrar sig & kör ner hästen under tvisten, eller håller honom kvar ? Ovissheten är det värsta.
Jag vill bara ha det ogjort. Vad blir det nästa gång man köper en häst ? Nu när man själv hamnat i konflikt så får man höra från omgivningarna om alla bekantas, bekanta som aldrig fått rätt vid diverse häst tvister, eler helt enkelt blivit lurade.
Jag är ganska om & kring mig för övrigt i livet om det mesta. Det känns som att jag plötsligt vaknat upp & känner mig dum. Man klandrar sig själv att man borde vetat bättre & tagit reda på mer. Men nu är det gjort.....................*grr*
Men jag hör att det är väldigt skifftande åsikter om vem som har rätt, precis som ute i livet när man frågar, så får jag oxå höra dom olika lägren, om vad som är rimligt eller inte.
Det är därför jag skrev hit då jag insett att detta forum har många åsikts starka medlemmar, det gillar jag:banana: . Man får mer perspektiv över hela situationen, när man hör vad andra tycker.

Det blev ett bryskt uppvakande in i hästvärlden...........:o
Tack för allas åsikter :bow: Ska noga över väga allt ni skrivit:smirk:

Jag försöker att leta ny häst, men så snart det blir någon aktuell som jag kan tänka mig att åka & kolla på, så får jag kalla fötter & ringer inte.........................det är väl det som kallas för att bli bränd.
Får nog ge det lite tid:cry:

Eva
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Jag har lite svårt att hänga med i svängarna... Jag har köpt 3 hästar hittills, och vid varje köp har jag och säljaren diskuterat priset öppet och jag har förvissat mig om att jag uppfattat rätt. Jag har också suttit bredvid säljaren då denne skrivit köpeavtal i två kopior. Jag har på ena hästen erhållit kvitto på köpeskillingen och på de andra har vi kommit överrens på annat sätt, så att både jag och säljaren haft siffrorna klara för oss.

Hur kunde det gå så snett för dig? Diskuterade ni inte köpeskillingen innan avtalen skrevs på? Och om det står 3 500:- i avtalet så skulle jag tala om för säljaren att han/hon kunde dra nåt gammalt över sig om det blev diskussion om priset i efterhand. Hade inte det fungerat hade jag ringt blinka blå... Ett avtal är ett avtal, och är det underskrivet av båda parter så får båda parter stå för det. Det är ju därför det heter att man alltid ska läsa det finstilta innan man skriver under något.

Men nu när detta förhoppningsvis kan läggas till arkivet, vad hindrar dig egentligen från att köpa en annan häst? Du säger att du får kalla fötter, men vill du verkligen ha en häst så finns det ju bara ett sätt. De kommer inte landa i knät på dig, du måste ringa säljarna och meddela ditt intresse, annars kommer du snart stå med både 4 och 5 stallhyror och en box full av strö. Det finns massor med fina promenadhästar för under 10 000:-, men den första du ser kanske inte är rätt. Leta vidare i annonser och hästtidningar, och låt inte EN dålig affär hindra dig från att göra klokare val i framtiden!
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

"Pacta sunt servanda" avtal skall hållas. Vad som gäller avtal styrs till stor del av Handelsbalken. I det här fallet har det tydligen upprättats ett skriftligt avtal som bägge skrivit på. Då är frågan vad som kan påverka så att avtalet blir ogiltigt. I HB 1:32 står:

"Den som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget"

Det innebär att du måste bevisa att du inte insåg att det var orimligt om det drivs till rätt, d.v.s att du handlade i god tro. Sedan finns också en "generalklasul" HB 1:36 där man kan jämka eller lämna avtalet utan avseende om det är okäligt med tanke på avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tilkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheter i övrigt, vilket innebär att god tro inte gäller här. Det finns också paragrafer vid svek och hot av olika grad men det har väl inte inträffat i det här fallet.

Som du ser ger lagen bara riktlinjer och det gäller att ha mycket kött på benen innan man ger sig in i en rättsproccess. Du kan kolla vad det finns för rättspraxis i liknande fall för att få en hum om hur det har dömts tidigare. Det kan du hitta i Nytt Juridiskt Arkiv (NJA).
Sen underlättar det att läsa lagen innan man går in i ett avtal ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Senast ändrad:
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Men om vi skall vara ärliga så kostade ju inte ett friskt halvblod på 13år 3500kr inte ens för 19 år sedan.

Priserna har visst ökat men det är inte i jättestor utsträckning.

Jag hade lagt ner det faktiskt.
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

vilken soppa! Om jag hade varit du så hade jag försökt att hitt en häst på foder istället, ev för senare köp.

NU vet du iallafalla att ett halvblod för 3500 är nästan orimligt, om man inte känner ägaren ooch att denna verkligen vill att man ska ha hästen och i princip ger bort den gratis.
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Största problemet i den här historien verkar att vara att du har blivit personligt tilltuffsad.
Släpp det och gå vidare.
Att man gör misstag måste man lära sig att överleva.
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Dessutom finns det inget som heter "god tro" längre
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Nej, var inte rädd för att titta på andra hästar. Nu när du redan åkt på en ordentlig nit har du ju mer erfarenhet av vad som kan gå snett, och kommer förhoppningsvis försäkra dig om att du fått rätt köpesumma vid ev. köp.

Jag läste faktiskt om en liknande historia i Ridsport för ett par år sedan, om en säljare som uppgivit fel köpesumma, köparen betalade handpenning (trodde att detta var köpesumman) och blev chockad när säljaren krävde resten. Också ett halvblod och lite utav en problemhäst. Tror att det var någon stans i Västra Götaland, men är inte säker... Så du är inte den försat:smirk:
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Dessutom finns det inget som heter "god tro" längre

Eftersom det står i lagen undrar jag vilken ändring du syftar på :confused:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Ändringen kring att köpa stöldgods i god tro, kanske?
För den är ju borttagen.
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Vet inte om det var lagen eller tillämpningen som förändrades, ska kolla vid tillfälle. Men att man inte tillämpar God Tro i en lagtext, innebär inte att begreppet inte finns. Det var mest det jag ville poängtera ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Folk luras och just hästbranschen är tyvärr ett ställe där man måste vara misstänksam.

Jag köpte själv för snart 4 år sen ett fullblod, hon var blind, för 30'000 spänn. Hon var veterinärbesiktigad och allt, men efter 9 månaders slit med alla hennes bekymmer konstaterade vi att hon var blind på båda ögonen.
Hon avlivades och vi fick tillbaka 20'000 i liv. Våra utlägg för henne hade inte varit små då hon hade en rad små problem, vi gick ca 25'000-30'000 back på henne. På detta köpte vi en ny häst för 40'000 kronor, dvs att vi totalt gick 70'000 back för att vi handlade i god tro.

Och vi har absolut inte gott om pengar, men vi lärde oss en ordentlig läxa. Vet att min veterinär har processat lite mot veterinären som besiktade henne, men längre gick vi inte med tanke på risken att stå där med deras rättegångskostnader också.

Mitt råd, ta nya tag och försök hitta ett trevligt varmblod, du kan få ett rätt välutbildat för 10'000 som kan bli en trogen vän. Låt inte detta bränna dig utan ta ny fart.

//E
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Jag hade tagit förlusten och gått vidare. Trist men sant! Det kan om du har otur kosta mer än det smakar.

Ett litet tips bara - Vad som slår mig är att du satt ett tak på 10000. Att ha häst är DYRT!!! Inköpet är inte dyrt jämfört med att hålla hästen. Om något är billigt så får man ofta inte mer än vad man betalar för vilket ofta är problem.... Jag hade hellre gett 30000 för en trevlig och bra promenadhäst utan skador och annat som kan strula till det. Det kostar lika mycket att hålla en frisk och sund häst som en mindre "hel" häst. Eller varför inte ett trevligt varmblod som lämnat travet. De är utmärkta promenadhästar och lite billigare...:banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag går nu i tankarna på att köpa min egna första häst (med stöd från föräldrar, är 17 fyller 18 i höst). Vi har länge pratat om...
Svar
12
· Visningar
2 645
Senast: Almii
·
Gnägg Jag är ridskoleryttare (vuxen) och skulle vilja försöka mig på att bli medryttare, men tycker det är väldigt svårt att hitta en häst...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: mamman
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 993
Senast: Marie_Ozzy
·
F
Ekonomi & Juridik För ca 2 år sen hämtade vi upp en travare som ägdes av A men skulle köras in och tränas av oss (B). Då var det inte skrivet något papper...
Svar
6
· Visningar
2 306
Senast: Zony
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp