Nybörjare som gått på en nit

Sv: Nybörjare som gått på en nit

*kl*

Jag är absolut inte kunnig när det gäller kontrakt och lagar men om kontraktet är underskrivet från båda håll köpesumman är 3500 kr då är det väl så?

Speciellt om ägaren själv skrivit i köpesumman och dessutom på två kontrakt.......

När det gäller din utgifter för hästen så är jag helt med dig.
Man fixar ju allt först och hämtar häst sedan.....annars står man ju där med en häst som ingen mat och stallplats har.....

Lycka till och det vore väldigt intressant att höra hur det gått för dig.
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Hej allihopa

Ursäkta att jag inte uppdaterat om vad som hänt. Men det har varit en tuff tid, men äntligen löst. På mitt initativ & alla Era goda råd.
Eftersom jag inte önskar att behålla Holländaren, då han inte passade för det jag skulle ha honom tid, dvs. promenadhäst i skog & mark. Vilket framkom i ett senare skede då hon erkände att hon själv försökt att häva föregående köp, då det uppdagades för henne :devil: Så skulle det bli onödigt dyrt att processa om 12 000:-, vilket var mina utlägg för hästen.
Surt var ägarinnan :mad: här & fick hästens papper & köpekontrakten revs, i gengälld fick jag 6 000:- i ersättning. Bättre än ingenting:( .
En del av mina utlägg såsom stallplats kan jag nyttja för min NYA häst, likaså maten. Dom andra sakerna som är namnade efter Holländaren får jag leva med. Varje dag då jag ryktar min NYA:banana: häst Mandesto, påminns jag om den tråkiga historien:( .
Idag tycker jag själv att jag borde vetat bättre, men gjort är gjort. Det finns alltid undantag på billiga rasrena hästar beroende på omständigheterna, i varför den säljs.
När jag köpte den nya hästen hade jag med mig 2 häst kunniga från det nya stallet som var till god hjälp. Så idag har jag ett svenskt halvblod för 10 000:-, bilder finns under denna länk http://web.telia.com/~u31620540/Mandesto.htm Han har stått som ridskolehäst på Strömsholm i många år, vilket passar mig bra. DÅ vet jag att jag får en väl skolad häst , som är lugn & pålitlig. Han är dock triangelmärkt, ska ringa Strömsholm för att få reda på exakt vad som var anledningen. Han har inte haft besvär på flera år i benen enligt tidigare ägare. Veterinären som besiktade honom ( vi var närvarande), tyckte det var en fin häst med starka ben, utan anmärkningar. Har haft honom i 10 dagar nu, är super nöjd över honom :banana:
Vill samtidigt passa på att svara beträffande att hästar kostar !!! Ja, jag vet precis hur mycket en häst kostar & kan kosta/månad. Bara för att jag letar efter en billigare promenadhäst behöver inte automatiskt betyda att den inte får kosta något i drift.

När jag haft häst i några år så tycker jag kanske som ni tänker idag, att hästar kostar faktiskt. Men har man varit borta så länge som jag, så har man inte dom tanke banorna. Det som är självklart för den ena, behöver inte vara det för den andra. Sedan så letar vi gård, så det är tänkt att vi ska bygga ett nytt stall, när den dagen kommer.
Ja & då får jag ta del av alla andra matnyttiga länkar under Bukafalos. Tror nog att man får råd om det mesta här, gällande hästar & stall.

Tack än en gång, allihopa. Alla åsikter är värdefulla:angel:
Eva
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Lycka till med din häst, han ser väldigt trevlig ut!

Pssst... vallack på engelska är "gelding".
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Tack för rättelsen CillaW. I kattvärlden heter det "neuter". Använde det som låg närmast till hands. Men det är ändrat nu:).

Svar till Åke: Hans "triangel" är bortredigerad av estetiska skäl *L*

Är petig med detaljer i mina bilder, då jag även har en hemsida om min kattuppfödning av Maine coon katter.
Eva
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Vad skönt att allt löste sig så att du fick en häst som du verkar trivas med! även om vägen dit inte var så rolig...

(ps. det finns ingen som heter halfblood....det kallas Swedish warmblood.)
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Och det heter inte Halfblood, det ordet finns inte utomlands det heter warmblood.
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Härligt att det löste sig!

Jag köpte mitt halvblod för 15 000, med bra stam. Men ägaren ville bara bli av med honom, var rädd för honom. Han är jätte svårriden, för det priset vore det konstigt om han gick som en klocka...! Idag är han värd betydligt mer, särskilt för mig=)
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

moon skrev:
Ligger inget ansvar hos säljaren alls som försökt pracka på mig en högst olämplig häst, som endast bör ridas inomhus i ridhus ?

Eva

Möjligen någon form av moraliskt ansvar men knappast något juridiskt. Det är upp till dig som köpare att köpa vilket odjur du vill. När jag säljer ponnyer brukar jag vara mkt noga med att ponnyn och barnet ska passa ihop. Det händer att föräldrarna har liten koll på sån't. Jag skulle definitivt inte vilja att det hände barnet något.
Ponnymorsan
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag går nu i tankarna på att köpa min egna första häst (med stöd från föräldrar, är 17 fyller 18 i höst). Vi har länge pratat om...
Svar
12
· Visningar
2 628
Senast: Almii
·
Gnägg Jag är ridskoleryttare (vuxen) och skulle vilja försöka mig på att bli medryttare, men tycker det är väldigt svårt att hitta en häst...
Svar
4
· Visningar
953
Senast: mamman
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 952
Senast: Marie_Ozzy
·
F
Ekonomi & Juridik För ca 2 år sen hämtade vi upp en travare som ägdes av A men skulle köras in och tränas av oss (B). Då var det inte skrivet något papper...
Svar
6
· Visningar
2 298
Senast: Zony
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp