Nybörjare

Mimsan

Trådstartare
Jag har alldeles precis börjat ta mina första stapplande steg i NH-världen - spännande, men uj vad svårt. Jag försökte jobba från marken i dag, men kände att vi inte riktigt hade kontakt, Mira och jag. Longeringen gick jättebra (första gången jag provat utan longeringsspö - hurra! ) medan hon bara såg förbryllad ut när jag skulle använda ”blicken” och få henne att flytta undan bakbenen. Hur ska jag göra för att få och behålla hennes uppmärksamhet?

Sv: Nybörjare

Hejj
Jag har, precis som du, tagit mina första steg mot att lära mig NH. Nu undrar jag, eftersom att du sa att du hade longerat. På vilket sätt longerade du? Var det något speciellt NH-sätt? Jag blev väldigt nyfiken när jag läste ditt inlägg.
Tack på förhand!!

//Hanna

Hej! Jag har varigt intresserad av NH i ca 2 år nu och det är jätte spännande! Att longera är inte det jag hade börjat med att öva. Jag brukar börjat med ledövningar som att stanna, gå och backa. Att använda blicken är viktigt men jag har inte lyckats att bara kunna använda den utan måste lägga till kroppspråket. När du vill flytta rumpan har du ju hängande rep och tittar på rumpan. Första gångan kanske inte hästen fattar vad du vill så då får du först göra det med små tecken med sen också stora så att hästen förstår och sen kan du minska. Det är viktigt att du först har lärt häste att flytta sig för tryck med kanske handen och att du haft beröring. Sen kan du gå vidare till att flytta rumpan med tecken. Du måste stå en bit bort kanske 2- ex 4 meter ifrån. Du går mot rumpan och tittar på den. Om inte händer får du förstärka trycket och kanske "skvätta vatten" ( ej med vatten såklart), vifta med armarna, veva med repet eller kanske ta lite i repet mm.

Lycka till
Det finns massa bra böcker att köpa om övningar.

Hej igen, jag glömde säga att det var jätte kul att det gick bra att longera. Att flytta bakdelen är en bra övning att få uppmärksamheten.

Misty_1996 skrev:
Hejj
Jag har, precis som du, tagit mina första steg mot att lära mig NH. Nu undrar jag, eftersom att du sa att du hade longerat. På vilket sätt longerade du? Var det något speciellt NH-sätt? Jag blev väldigt nyfiken när jag läste ditt inlägg.
Tack på förhand!!

//Hanna

Ja, du - nu hade jag en duktig westerninstruktör med mig som visade, men förenklat handlade det hela om att visa riktningen med pekfingret på den hand du håller det långa grimskaftet i samtidigt som man ”vinkar” med den andra handen för att få hästen att förstå att den ska röra sig. När väl hästen börjar röra sig i sin cirkel sänker man blicken, kör ner ena klacken i backen för att stå stadigt, håller repet och kollar i ögonvrån så att allt funkar. I instruktörens sällskap gick det förstås kalasbra, men när jag kaxigt och segervisst skulle prova själv dan därpå stod hästen bara och tittade oförstående på mig. Hela evenemanget slutade 40 svettiga minuter senare med att hästen och jag föll varandra om halsen och skrek av skratt. Sen knallade vi tillbaka till stallet och delade på en morot...

Jag håller med eftergiften är JÄTTE viktig! Att man tar bort allt hot inte bara slutar att peka utan att man också sänker blicken och om det är en känskig häst kanske sänker axlarna och gör sig tydligt mindre i alla fall de första gångerna.
Vad synd att det inte gick så bra andra gången men det är ju viktigt att man har kul och det hade ju ni.:smirk: Men ge inte upp.

Nej, för sjutton, inte ger man väl upp för lite motgångar. Nu har jag av andra skäl inte varit så aktiv på ett tag, men skall se om jag inte kan ta mig en timme eller två i paddocken i helgen och fortsätta övningarna. Jag försöker läsa mig till allt vad jag orkar, men tänker också fortsättningsvis ta hjälp av proffsen.

tja du, att kräva att dina häst ska förstå dina blickar är nog lite överkurs i det här läget.
Börja med enkla övningar och i ärlighetens namn kommer man långt med att hålla på sitt personliga "space".

Jag rekommenderade Sven Forsström i en annan tråd, hans bok Nh i praktiken ger enkla men nyttiga övningar på ett lättförklarat sätt. www.equerry.se

Börja annars med att hästen ska gå korrekt efter dig när du leder den och med enkla back och kom tillbaka övningar.

Senast ändrad av en moderator:

Sven F var en fantastisk bekantskap! Jag har läst alla hans artiklar på equerry. Att flytta hästen med blicken har jag bara klarat av i instruktörens närvaro - jag är mycket medveten om att jag har en evighet framför mig i NH-världen, men man måste ju prova sig fram. Mira är en glad och snäll varelse som är lite för ivrig ibland, men som snabbt lärt sig var det personliga utrymmet finns och att hon bara är välkommen om hon får en inbjudan. Det är fascinerande att inse att man har nyckeln i sin hand - det är bara att hoppas att man också kan förvalta den väl.

visst är det häftigt, det är som om hästarna snackat kinesiska hästarna hela tiden och nu har vi lärt oss deras språk, ja, precis så är det ju faktiskt.

Sven F är min guru. Jag har träffat honom två gånger, förhoppningsvis ska jag snart få tillfälle att träna för honom också. När jag sa att jag var mycket tacksam för átt ha fått ta del av hans kunskap och att jag har små gratis minikurser med vem som än känner för det eftersom jag tänker att för varje människa jag kan få att tänka på det här sättet så blir det en lyckligare häst (äch hästägare), då tog han mina händer och sa nåt trevligt, kommer inte ihåg exakt vad nu men det berörde mig mycket.

Toppen! Det är ju jätte kul att träna NH! En bok som jag har haft mycket glädje av är Boken om horsemanship av Lisbeth Johnson. Där finns det massa bra övningar. Det finns en film till boken också som heter Videon om horsemanship. :)

Rekommenderar filmerna av Ellen Ofstad..mycket bra!
MVH

Vem är det och finns det någon hemsida som jag kan läsa om dem på? *nyfiken* :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
17 321
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 815
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit... 2
Svar
34
· Visningar
7 746
Senast: akleja
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien... 2
Svar
23
· Visningar
3 839
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka