• Western
  • Trådstartare Trådstartare akktern
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 928
A

akktern

Om man som nybörjare vill börja med western, hur är det då med hästar? ska man ha en gammal läromästare som alla rekommenderar när man börjar med andra ridsportgrenar eller är det bästa att lära ihop med hästen? vad är det vanligaste? var ligger priserna på utbildade westernhästar?
bara nyfiken :D

Sv: Nyfiken

Givetvis är det bättre att alltid börja med en läromästare som redan kan allt. Men smakar det så kostar det ;). I alla fall runt 60-80 000 får man nog räkna med... Själv var jag "fattig" och köpte en 4-åring istället. Det har tagit låååång tid med utbildningen och massa tränarhjälp eftersom vi båda behöver lära oss!

Du behöver inte en utbildad westernhäst utan du kan skaffa dig en välriden häst ur både hoppgrenen och dressyrgrenen. Ska du regelbundet rida för instruktör kan du ha en yngre förmåga. En bekant skaffade sig en f.d. hopphäst över 1.68 mkh (hon själv är knappt 1.65...)och omgivningen ojade sig väldigt...men se den hästen har samling i kroppen och tar seger efter seger på westerntävlingar i omgivningen. Trots sin storlek får han plats hur lätt som helst på den trängsta trailbanan och han byter lätt i WR. Pleasure rullar han på hur lugnt som helst...det är bara i Reining som han får lite problem eftersom han alltid ridits väldigt samlad...han har lite svårt att gå loss i stora volterna så det blir ingen betydande tempoväxling från stor till liten volt...men som läromästare är han suverän. :cool:

Jag och min varmblodstravare har lärt oss tillsammans. Det mesta funkar med goda, kunniga vänner och en tränare ibland. Tänk på att det börjar finnas många fd travare som är kanonfina att rida och är rätt välskolade. De är inte speciellt dyra ;)

Liknande trådar

Gnägg Är nyfiken och vill lära känna alla Bukehästar bättre känner jag. Så undrar vad just din häst har för små personliga egenheter? Min... 2
Svar
24
· Visningar
1 518
R
Kläder & Bli fin Dottern pratade om att hon vill/behöver köpa nytt smink, eftersom en del produkter börjar bli för gamla. Det fick mig att tänka efter... 2
Svar
24
· Visningar
1 627
Senast: Raderad medlem 147980
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
628
Senast: Nepenthe
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 173
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka