Nyinflyttad vuxen hund

IngelaH

Trådstartare
Min mor och far har inte haft egen hund förut, men varit hundvakt och liknande tidigare. De har letat hund i flera år, för att ha sällskap på promenaderna, nu som pensionärer. De har ringt på flera annonser, samt varit iväg och tittat på flertalet hundar också.

Igår var de iväg och hälsade på en 4-årig cavalierhane, som bott i samma hem hela sitt liv. Men pga att matten nu börjat jobba och de hade yngre tvillingpojkar, kände de att tiden inte fanns även till en hund. "Ingo" fick följa med hem. Hunden var social, glad, trevlig och vänlig när de hälsade på och de stannade kvar ett par timmar och pratade innan de åkte. Med hunden fick de mat, korg, filt, koppel, borstar och en massa annat, samt givetvis stamtavla och de skrev kontrakt och säljarna skulle föra över försäkringen.

Det gick väldigt bra hela vägen hem, hunden är glad och trevlig. Går snällt i koppel, skäller inte. Men! Han "rantar" hela tiden efter husse och försöker "rida" på hans armar och ben. Det är BARA husse som är intressant att rida på och ointressant att lyssna till. Både jag, som är "gäst" och matte, kan säga till. Även om det är svårt att få "Ingo" att sitta och stanna kvar om husse går någon annanstans.

Både husse och matte, säger bestämt nej och lyfter ner honom, varje gång. De har även försökt avleda honom, med att söka godis, vika in godis i tomma toalettpappersrullar, ligga på sin filt, ligga i sin korg, gå ut på promenad, ignorera honom och så vidare. Två tillfällen när vi fått honom att stanna i korgen, har "Ingo" bufflat upp sin liggdyna i korgen och ridit på.

Det är ju mkt möjligt att det är en tillfällig situation, pga stress för ny miljö eller liknande.

Men är det någon som har några tankar och funderingar på, hur man ska fortsätta åtgärda problemet, utan att för den delen vara för hård, eftersom det ändå är en ny miljö och en ny situation för "Ingo".

Ni andra som köpt en vuxen hund, hur länge skulle ni säga att "tillvänjningsfasen", ska tillåtas vara innan man bör säga till på skarpen? Och vad är då "att säga till på skarpen"?

Mvh

IngelaH

Sv: Nyinflyttad vuxen hund

Stress!! Inte fya och låt den ranta efter den söker närhet. Satsa istället på motion så hunden blir trött och får hjälp att varva ner. Rutiner skapar trygghet. Det tar tid att växa ihop! Ignorera är oxå bra i vissa situationer svårt att säga så här på ett forum när. Men hunden behöver bli sedd och få närhet sålänge det inte är olater som att skälla.

Ta bara ner hunden och säg NEJ bestämt utan att skrämma.

Tuggben som sysselsättning.

Massage och kel är bra!

Kan inte säga när man vågar bli hårdare då alla hundar är så olika men jag och min hund börjar bli sammanväxta först nu efter 6 mån. Det är som att bli med rumsren valp. Ensamhetsträning från början osv.

Senast ändrad:

Det finns ingen tillvänjningsfas innan man får säga till hunden på skarpen.
Man ska säga till hunden så som det krävs när den gör något otillåtet oavsett om den bara varit i nya hemmet i fyra minuter. En hund som inte vet vad som gäller är en osäker hund, en osäker hund blir lätt stressad och en stressad hund lägger lätt till ovanor.

*allmänt knapplån*

Tack för svar. :)

Jag kan med glädje berätta, att bara på de timmar jag var där, så blev det mkt bättre. Igår var mor och far halvvägs förtvivlade. Då Ingo var stissig hela kvällen. Ikväll, var han stissig i omgångar. Men efter promenad och att alla satt och spelade bingolotto, blev Ingo liggande platt på mage bredvid husses fötter. Vi berömde med rösten utan att göra någon större affär och Ingo viftade glatt med svansen när vi talade om hur duktig han var.

När det blev paus i spelet gick husse ut en sväng med Ingo för snabbpink och då blev Ingo stissig tio minuter när de kom hem. Men när det blev lugnt igen, så lade han sig snällt på mattan och fick massor med beröm. Och husse kunde utan problem böja sig ner och klappa Ingo, utan att han skulle resa sig upp och hitta på några dumheter.

Jag servade mor och far med fika och då låg Ingo helt lugnt kvar. Så vi fortsätter jobba vidare på det sätt vi har gjort och hoppas på det bästa.

Det är en jättetrevlig hund och jag unnar verkligen mor och far den glädje som finns med sällskap av en hund.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 338
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 558
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 546
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka