Nysådd vall

fejko

Trådstartare
När kan jag släppa ut mina hästar på min nysådda vall? Jag sådde den i april och det är sandjord. Tänkte släppa snart om det inte regnar en massa. Är det dumt?
 
Första året brukar man inte släppa betesdjur. Insådd sker normalt i skyddsgröda, året efter insådd har vallen bildat matta och är motståndskraftigare vad gäller söndertrampande hovar.

Hade jag varit som du hade jag nog avstått, möjligen senare i sommar efter en putsning (om man ser att det etablerat sig väl). Fast å andra sidan vet jag inte vad ni sått in för vallblandning. Ibland går det bra att släppa om man sår in med ettårsgräs som skyddsgröda...
 
Nej jag har inte sått ettårsgräs jag har sått SW961 "bete för häst" innehåller: timotej+ängsvingel+ engelskt ngt. +ängsgröda+ rödsvingel (kan inte läsa riktigt vad jag skrivit). Det har blivit en ordentlig gräsmatta och det är 2 hästar på 2 ha.
 
Nja, det är nog ingen bra idé. Visst ser gräset grönt och fint ut men hästarna kommer förmodligen att trampa sönder det ganska fort då rötterna inte har satt sig ordentligt.

Vi sådde vall (samma sort som du) i våras och släpper hästarna där först nästa sommar.
 
Jag hade väntat till nästa år. Det känns både dyrt och onödigt att behöva så in i befintlig vall nästa år om de trampar sönder det iår. Och sedan har du samma problem nästa år igen...
 
Jag gjorde så som du tänkte göra förra gången (4 år sedan) och vi kan väl säga som så att visst funkade det MEN gräset byttes väldigt snabbt mot vitklöver eftersom det inte hade hunnit förgrena sig i marken, drog de upp en tuss blev det hål.
Granngårdens lite äldre odlingsansvarige sa till mig när jag skulle så i år att bara slå det ett par ggr i år för då har jag ett dunderbete nästa år. Tänker prova men vet inte om det verkligen gör sån skillnad som han säger... ;)
 
livet är hårt som hästägare :D ibland
men se framåt, nästa säsong har DU ett härlig grönt bete till hästarna....
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 752
Senast: Blyger
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 373
Senast: sthu
·
Hästhantering Vi har för ca 5 dagar sedan släppt ihop 7 hästar på sommarbete. Det är 3 st hästar som min ponny ej känner sedan innan.3 hästar känner...
Svar
2
· Visningar
971
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 090
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp