nysande kisse

ameo

Trådstartare
Moderator
Nån som är bra på nys-orsaker?
Min gamla kisse (birma, 14 år, innelkatt, hona) har de senaste dagarna nyst ovanligt mycket. Det skvätter om henne när hon nyser och ena ögat rinner lite mer än det gör i normalfall. I övrigt är hon inte alls påverkad.

Jag ringde djurkliniken för att rådfråga och de ville genast ha in henne för undersökning. Jag är dock inte SÅ orolig av mig så att jag kastar mig iväg med en i övrigt pigg kisse bara för att hon nyser litegrann...
Men det hade ju varit bra att veta om det är något jag borde vara orolig för? Jag fick inget bra svar när jag ringde :crazy:, bara att det inte verkade vara kattsnuva eftersom allmäntillståndet är bra.
Vad kan nysningar bero på? Förkylning? Är det något som kan BLI allvarligt om man avvaktar i några dagar och ser hur det utvecklas?
SJÄLVKLART åker jag iväg med henne om hon blir sämre, men inte som hon ser ut just idag...

Och när jag ändå är igång:
Någon som kan berätta om symptom, behandling och prognos för kattsnuva?
(bara för att jag är nyfiken :D)
 
mina katter brukar också nysa ovanligt mycket vissa perioder, men jag brukar inte oroa mig speciellt mkt. Dom slutar efter ett tag. Kan nog bara vara någon liten förkylning eller nåt.. Om vätskan är klar i ögonen, så tror jag inte det är någon fara. Men om du är orolig så är det ju alltid bättre att ta det säkra före det osäkra.
Här har du lite fakta om kattsnuva som jag hittade
http://www.bjorklunda.com/productslink.html
 
Min ena skogiskastrat född 1989, nyser mycket. Vi har varit och kollat honom och det är en polyp bakom vänster näsborre. Han har inte ont, men nyser som sagt mycket. Den dagen han inte vill varken äta eller dricka kommer min vetrinär hem och ger honom en spruta så han får somna in. Hoppas det dröjer, han är för övrigt en mycket pigg och glad pensionär. Lycka till!
 
TACKAR för svar!

Ingen förändring än. Hon nyser lika mycket som häromdagen när jag lade in tråden här. Men hon har inte lyckats smitta min andra kisse än (hennes dotter, birma 10 år), så jag tror inte det är smittsamt i alla fall...
Avvaktar några dagar till så får vi se! :)

Har någon mer kunskaper i ämnet så mottages det tacksamt! :)
 
Vår gamla hankatt gick och nös och hade ett rinnande öga. Tillslut var vi övertygade om att han fått kattsnuva och åkte in. Det visade sig vara ett grässtrå som satt fast mellan näsgången och svalget.
Han hade förmodligen tuggat i sig strået och på väg ned i svalget hade han nyst till eller försökt kräkas upp det, och grässtrået åkte upp i näsan och fastnade. Det var INTE populärt när vet. drog ut det genom näsborren... :smirk:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 303
Senast: Ela
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 808
Senast: regina11
·
Kropp & Själ Jag börjar bli orolig över brorsan. Han brukar inte vara så jätteaktiv med mobilen dock... Men, grunden till oron... Han lånade en lite...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 705
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hjälp! Min ena kissemiss blev sjuk för en vecka sedan. Han spydde plötsligt en kväll och har sedan dess varit rejält illamående och...
Svar
4
· Visningar
821
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp