Mina katter verkar vara smittade av något!

Ottipotti88

Trådstartare
Hjälp! Min ena kissemiss blev sjuk för en vecka sedan. Han spydde plötsligt en kväll och har sedan dess varit rejält illamående och trött. Vi var till veterinären och han fick en antibiotikakur eftersom vi trodde att han hade ätit en fågel och kanske åkt på en tarminfektion(han har haft det förut). Kuren har inte bitit lika bra den här gången och nu mår han ännu delvis illa en vecka senare. Jag ger Nutricat åt honom för att få igång aptiten men det enda som verkar hjälpa är sprutan veterinären ger mot illamåendet.

När jag redan var sjuk av oro så blev min andra kisse också dålig!Han har sovit i nästan ett dygn o vill bara äta lite torrfoder, annars äter han som en häst. Han dreglar lite och det verkar rinna från ögat. Tänker ringa veterinären igen imorgon men har ni någon aning om vad det kan vara? Kan det vara kattinfluensa de har eller mask? Jag avmaskade dem för typ 2 månader sedan men de kan ju nog vara det ändå. Är så orolig! Mina busiga katter är plötsligt helt trötta och livlösa och jag har ångest ända in i själen!
 
Hjälp! Min ena kissemiss blev sjuk för en vecka sedan. Han spydde plötsligt en kväll och har sedan dess varit rejält illamående och trött. Vi var till veterinären och han fick en antibiotikakur eftersom vi trodde att han hade ätit en fågel och kanske åkt på en tarminfektion(han har haft det förut). Kuren har inte bitit lika bra den här gången och nu mår han ännu delvis illa en vecka senare. Jag ger Nutricat åt honom för att få igång aptiten men det enda som verkar hjälpa är sprutan veterinären ger mot illamåendet.

När jag redan var sjuk av oro så blev min andra kisse också dålig!Han har sovit i nästan ett dygn o vill bara äta lite torrfoder, annars äter han som en häst. Han dreglar lite och det verkar rinna från ögat. Tänker ringa veterinären igen imorgon men har ni någon aning om vad det kan vara? Kan det vara kattinfluensa de har eller mask? Jag avmaskade dem för typ 2 månader sedan men de kan ju nog vara det ändå. Är så orolig! Mina busiga katter är plötsligt helt trötta och livlösa och jag har ångest ända in i själen!
Ingen tröst men kan det vara någon förgiftning? :confused:
 
Det är inte så vanligt men en del fåglar har salmonella. Om katten äter upp fågeln, så kan den bli smittad. Symptomen är kräkningar, diarré och feber.
 
Möss/råttor som avlidit av gift ger liknande symptom och slemhinnorna brukar bli blekare. I af på hundar och jag kan inte tänka mig att det är nån större skillnad i symptombild, däremot i återhämtning och hur påverkade/sjuka de blir då en katt ju är mycket mindre.
 
Tog veterinären något blodprov när du var där? Det låter som en förgiftning av något slag och det kan kollas med blodprov.

Kolla igenom alla dina blommor så att ingen är giftig och att de har ätit av den. Kolla också så att det inte finns någon läcka av glykol någonstans. Kolla efter läckor under bilar, där bilar har stått och om ni har något garage/liknande där glykol finns. Glykol smakar sött och katter och även hundar tycker att det smakar gott och slickar gärna i sig det men det är livsfarligt! Kolla också så att ingen granne har lagt ut råttgift. Det kan katter också bli allvarligt sjuka utav.

Behandlingen om det skulle vara förgiftning är en särskild sorts antibiotika. Du kommer förmodligen få tvångsmata katterna några dagar tills de har återhämtat sig eftersom katter mår väldigt illa av förgiftning och därför inte vill äta. Det är livsviktigt att få i katten mat. Redan efter 24 timmar kan de inre organen börja ta stryk av svält. Det finns särskilt foder hos veterinären som man kan värma lite så att den blir flytande och därefter dra upp i spruta (utan kanyl) som du kan tvångsmata dem med. Den maten innehåller mycket kalorier så en liten burk om dagen räcker för en normalstor katt.

När man tvångsmatar en katt är det viktigt att man håller dem i normal ätposition så att man inte håller upp dem för då är det lättare att de sätter i halsen. Du kan linda en handduk runt katten så är det enklare att hålla en motsträvig katt. Sprutor kan du använda vanliga alvedonsprutor (utan kanyl alltså) som går att köpa receptfritt på apoteket. De kostar inte många kronor. Du stoppar in sprutan i mungipan och sprutar sakta in fodret. Var försiktig så att fodret inte är för varmt utan håller kroppstemperatur. Det är bra om du på detta sätt även kan få i katten vatten.

Önskar dig verkligen all lycka till!
 

Liknande trådar

Katthälsa Tacksam för hjälp! Min katt har tappat päls över stora delar på kroppen, såren vätskar gul vätska och hon slickar sig konstant. Jag är...
Svar
14
· Visningar
1 672
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 949
Senast: Sasse
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 615
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 729
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp