Nytt beteende?? Sjuk??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Raline
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 927
R

Raline

Har en halvblods valack på 17 år.
Den senaste tiden har han börjat hänga ut snoppen när man grejar med honom, nästan såfort man tar i honom, det droppa lite från den ibland.
Han gör det tillochmed när han skos!
Kan inte minnas att han gjort såhär tidigare utan jag har uppmärksammat detta i sommar.
Kan det vara något fel på honom??
Han verkar inte ha ont och kissar utan problem (dom få gånger jag ser det nu när han går på bete)
:confused:

Sv: Nytt beteende?? Sjuk??

valacker brukar tycka bäst om att kissa inne i boxen. så kanske din häst vill in och kissa när du tar in honom?? prova att släppa in honom i boxen ett tag.

Det är för att han blir så avslappnad att den "kommer ut". Han tycker detta är så gott när du borstar osv. Eller överhuvudtag när någon sas bryr sig om honom. Inte illa menat.

När man ger en häst lugnande så blir det så också, att den åker ut.

Va lugn han börjar bli lite till åren,:crazy:, och uppskattar det här. Helt normalt, inget att bry sig om.

Går han ute på bete? I så fall kan det vara så att han är lite trött när han kommer in för vård och skoning, och därför slappnar av extra bra och därmed åker snoppen ut.

Jag tror inte heller det är något fel på din häst. Mina valackar gör också så när de tas in i stallet. Jag tror att det beror på att de slappnar av när de kommer in och att de tycker att det är skönt att bli ryktade eller får komma in i sin box och ta det lite lugnt.

Du behöver nog inte vara orolig, det är vanligare än du tror.

/Isabel

Så gör de när de tycker det är lite mysigt!!:D;)

Passa på att ta fram en flaska med barnolja och spruta lite på den så blir den ren och fin nästa gång den kommer ut!:laugh:

Nä men skämt och sido - jag står alltid beredd med en flaska barnolja när de tar ut dem då det är det bästa tillfället att göra rent skapet på dem.

Nja, dräller någon av våra hästen ut snoppen, så är de pinknödiga.

de kan var på "det" humöret också.:p

fått mindre trevliga överaskningar i nacken när jag borstat insidan av kotorna på avelhingst...:eek:

tur det finns spolspilta. fungerar även till personalen..:rofl:

*svarar alla*
Tack så hemskt mycket för alla lugnande svar! :laugh:

Han går ute dygnet runt så det kanske är så att han är lite trött.
Borde inte vara kissnödig eftersom han släpper ut den även när man klappar/visiterar honom i hagen.

Blev lite nojjig eftersom han inte hållt på så här tidigare och han börjar ju bli gammal nu.
Har även haft ett antal valacker under åren men ingen som hängt ut den såhär mycket.

Senast ändrad av en moderator:

Haha! Ja det ska jag ta och göra idag, inga problem med honom, man kan göra vad man vill med honom när han hängt ut den:p

Min hänger ut den oftast efter att jag ridit nu på slutet av sommaren och då har han behövt kissa men igår gjorde han inte det. Men om du inte märker något att det gör ont när han kissar eller att han har svårt att kissa så tror jag inte att det är några fel på honom

Liknande trådar

F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 675
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 801
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Börjar bli desperat!!!! Har varit förkyld sen 19 augusti. Sen övergick det sista veckan i augusti till influensa, följt av förkylning... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 310
Senast: BernT
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka