Nytt dödsfall i fälttävlan

Sv: Nytt dödsfall i fälttävlan

ja vad hade de väntat sig av detta..synd om hästarna:devil:
 
Sv: Nytt dödsfall i fälttävlan

Usch vad hemskt!
Varför hade de hindret från början tills de insåg att det var farligt och efteråt tog bort det :grin:

Vad ska vi ta för livsfarligt hinder nästa gång? Vi får väl se vilka som överlever ...
 
Sv: Nytt dödsfall i fälttävlan

Det behöver ju inte ha varit något fel på hindret. Däremot är det kanske inte så kul för de andra ryttarna att hoppa ett hinder någon dött vid några timmar tidigare.
 
Sv: Nytt dödsfall i fälttävlan

Tråkigt men fälttävlans ryttarna vet precis vad dom ger sig in på och även för de stora riskerna. Hästarna däremot litar blint på sina ryttare och utsätts för risken att få hemska skador skulle aldrig utsätta mina hästar för en sådan farlig sport. Inte ett ord om hur det gick med hästen?
 
Sv: Nytt dödsfall i fälttävlan

Tråkigt men fälttävlans ryttarna vet precis vad dom ger sig in på och även för de stora riskerna. Hästarna däremot litar blint på sina ryttare och utsätts för risken att få hemska skador skulle aldrig utsätta mina hästar för en sådan farlig sport. Inte ett ord om hur det gick med hästen?

Troligtvis för att den är helt oskadd. Vid över 99.9% av dessa olyckor får hästarna på sin höjd skrapsår. Så de är helt återställda på mindre än en vecka. Samma risk som att ha dem i hagen. En risk jag antar att du utsätter din häst för.

KL

Väldigt tragiskt för sporten. Mina tankar går till anhöriga och de på plats.
 
Sv: Nytt dödsfall i fälttävlan

Alltså jag kan förstå kicken man kan få av att tävla fälttävlan (terräng-delen), men ibland undrar man om det är värt risken. Varför måste hindren vara fasta? Kan man inte göra dem "utlösbara"? :crazy: Jag håller med de som tidigare sagt att det är lite synd på hästarna som omedvetna om risken ger sig in i något så farligt för att de litar på sina ryttare.
 
Sv: Nytt dödsfall i fälttävlan

Då är det väl lika illa med alla trav- och galopphästar som riskerar förslitningsskador? För att inte tala om alla hopphästar som får ledinflammationer hela tiden, även på förhållandevis låg nivå.

Fälttävlanshästarna har i alla fall lika roligt som ryttarna, och egentligen är väl en "snabb" skada skonsammare än långsam förslitning?
 
Sv: Nytt dödsfall i fälttävlan

Då är det väl lika illa med alla trav- och galopphästar som riskerar förslitningsskador? För att inte tala om alla hopphästar som får ledinflammationer hela tiden, även på förhållandevis låg nivå.

Fälttävlanshästarna har i alla fall lika roligt som ryttarna, och egentligen är väl en "snabb" skada skonsammare än långsam förslitning?

Och alla hopphästar får ledinflammationer ? Väldigt dålig jämförelse, det hör inte precis till vanligheten att hopphästar får ledinflammationer och knappast pga av hoppningen utan de som drabbas är de som har ryttare som inte har kunskapen att rida sina hästar på rätt sätt på marken och det oavsett gren.
Har aldrig haft en häst med ledinflammation (peppar, peppar) trots över 30 år med hopphästar upp tom svår klass.

Det är en jäkla skillnad i risktagande att hoppa vanliga hinder kontra fasta. På fasta kan det vara tack och adjö med ett hästben bara av att komma fel en gång, är man inte mer rädd om hästen än så så vist då är det ju fritt fram att utsätta hästen för det. Allt för att man själv skall ha skoj eller hur :cool:
 
Sv: Nytt dödsfall i fälttävlan

Jag gick för några år sedan en utbildning som hette hästkunskap. Där presenterades forskning om skador på hästar. Fälttävlanshästar hade i stort sett aldrig förslitningsskador, men de toppade på olycksfallsskador.

Dressyrhästar hade mest förslitningsskador, sk uttröttningsskador.

Möjligt att hopphästar sedan dess fått förslitningsskador i större utsträckning, men jag tvivlar på att hoppning har mer än dressyren, snarare tror jag de ligger rätt lika när det gäller just uttröttningsskador.
 
Sv: Nytt dödsfall i fälttävlan

Med "alla hopphästar som får" syftade jag på den mängd som får och inte de som är skadefria. Kan tolkas på två sätt.

Kul att du har så positiva erfarenheter. Själv ser jag hästar som får kortisonsprutor på rutin överallt, men tur att det inte är så på alla ställen. Jag har snart tappat tron på att det öht går att rida hästarna utan att de får ont någonstans.
 
Sv: Nytt dödsfall i fälttävlan

Och alla hopphästar får ledinflammationer ? Väldigt dålig jämförelse, det hör inte precis till vanligheten att hopphästar får ledinflammationer och knappast pga av hoppningen utan de som drabbas är de som har ryttare som inte har kunskapen att rida sina hästar på rätt sätt på marken och det oavsett gren.
Har aldrig haft en häst med ledinflammation (peppar, peppar) trots över 30 år med hopphästar upp tom svår klass.

Det är en jäkla skillnad i risktagande att hoppa vanliga hinder kontra fasta. På fasta kan det vara tack och adjö med ett hästben bara av att komma fel en gång, är man inte mer rädd om hästen än så så vist då är det ju fritt fram att utsätta hästen för det. Allt för att man själv skall ha skoj eller hur :cool:

Vilket korkat uttalande :confused: Alla lovande unghästar som bränns ut på löpande band i jakten på Falsterbo, Breeders, hingstvisningar och allt vad det är då ? * Allt för att man själv skall ha kul* Är man inte mer rädd om hästarna än så då är det ju fritt fram att utsätta hästarna för det.

Inte fan är det för hästarnas skull egentligen vi tävlar och tränar utan det är ju för vårat eget höga nöjes skull!!

Dessutom bryter dom flesta hästar benen i hagen så vi skall nog inte utsätta dom för den risken heller då!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nytt dödsfall i fälttävlan

Jag var där, hästen gick tillbaka till transporten med några små skador. Kanske är lite öm idag men kommer nog tävla igen.
 
Sv: Nytt dödsfall i fälttävlan

Nu var detta hinder "The Pheasant Feeders" ett typ bords hinder. Dem kan man inte göra utlösningsbara. Hindret innan, "Parallel" hade utlösningsbara pinnar och de löstes ut i CIC*** klassen då en ryttares häst landade på hindret.
 
Sv: Nytt dödsfall i fälttävlan

Vilket korkat uttalande :confused: Alla lovande unghästar som bränns ut på löpande band i jakten på Falsterbo, Breeders, hingstvisningar och allt vad det är då ? * Allt för att man själv skall ha kul* Är man inte mer rädd om hästarna än så då är det ju fritt fram att utsätta hästarna för det.

Inte fan är det för hästarnas skull egentligen vi tävlar och tränar utan det är ju för vårat eget höga nöjes skull!!

Dessutom bryter dom flesta hästar benen i hagen så vi skall nog inte utsätta dom för den risken heller då!

Jag vet faktiskt inte en enda unghäst som bränts ut för att de gått Falsterbo, Breeders osv rätt tränade och förberedda och noga utvalt vilka som är krroppsligt och mentalt färdiga för det så är det inget högt krav som ställs på dessa, precis som när det gäller förslitningsskador/ledinflammationer så är det kunskapen hos den som ansvarar för hästen som avgör om de drabbas eller inte. Championaten är till för de bästa hästarna i varje årgång, alltså hästar som har stor kapacitet och därmed inte behöver anstränga sig ett skvatt förr att gå dessa banor = det sliter inte ett skit på dem varken kroppsligt eller mentalt, att det sedan finns ett gäng okunniga som ger sig på att försöka trots att hästen inte har förutsättnngar utan måste ta i så den spyr ofta utan ett dugg hjäpa av sin ryttare det är ju svårt att råda bot på.
Sen är det ju inte precis så att inte fälttävlan har samma championat och det lär väl vara precis samma där att det alltid finns ett antal okunniga som skall försöka trots att de inte är klara för det.

Att dra paraleller mellan hagvistelse och att hoppa fasta hinder är väl ändå ganska löjligt. Hagvistelse är en sak hästen behöver för att må bra men inte behöver den hoppa fasta hinder för att må bra. Det är en sak att utsätta en häst för en skaderisk när det handlar om något man måste en helt annan att utsätta den för livfara för att man själv tycker det är roligt men det egentligen inte är något hästen behöver. Inte skulle någon få för sig att rida på motorvägen för att det var spännande med resonemanget att hästen kan lika gärna bryta benet i hagen.
 
Sv: Nytt dödsfall i fälttävlan

Jag vet fler hästar som bränts ut i unghästchampionat än hästar som brytit benet i terrängen, det var väl det jag ville komma fram till....

För att ställa risker i proportion till varandra så dör det knappast fler ft-hästar av brytna ben än hopphästar sen om det beror på belastningsskador pga dålig matchning eller ej är ju ganska oväsentligt om man nu skall räkna dödsfall.
 
Sv: Nytt dödsfall i fälttävlan

Och alla hopphästar får ledinflammationer ? Väldigt dålig jämförelse, det hör inte precis till vanligheten att hopphästar får ledinflammationer och knappast pga av hoppningen utan de som drabbas är de som har ryttare som inte har kunskapen att rida sina hästar på rätt sätt på marken och det oavsett gren.
Har aldrig haft en häst med ledinflammation (peppar, peppar) trots över 30 år med hopphästar upp tom svår klass.

Det är en jäkla skillnad i risktagande att hoppa vanliga hinder kontra fasta. På fasta kan det vara tack och adjö med ett hästben bara av att komma fel en gång, är man inte mer rädd om hästen än så så vist då är det ju fritt fram att utsätta hästen för det. Allt för att man själv skall ha skoj eller hur :cool:


4st ponny gick omkull på vanlig hopptävling här hemma i helgen varav en ryttare skadade sig och fick åka ambulans. Samtliga ponny rullade runt och landade på nacken! Inte ens på vanlig fälttävlan inträffar så många omkullridningar på samma tävling.

Och ärligt talat hur många hopphästar är inte "rundsmörjda" :crazy:

Att svära sig fri att hoppsporten är ofarlig är bara dumt.
 
Sv: Nytt dödsfall i fälttävlan

Jag vet faktiskt inte en enda unghäst som bränts ut för att de gått Falsterbo, Breeders osv rätt tränade och förberedda och noga utvalt vilka som är krroppsligt och mentalt färdiga för det så är det inget högt krav som ställs på dessa, precis som när det gäller förslitningsskador/ledinflammationer så är det kunskapen hos den som ansvarar för hästen som avgör om de drabbas eller inte. Championaten är till för de bästa hästarna i varje årgång, alltså hästar som har stor kapacitet och därmed inte behöver anstränga sig ett skvatt förr att gå dessa banor = det sliter inte ett skit på dem varken kroppsligt eller mentalt, att det sedan finns ett gäng okunniga som ger sig på att försöka trots att hästen inte har förutsättnngar utan måste ta i så den spyr ofta utan ett dugg hjäpa av sin ryttare det är ju svårt att råda bot på.

Fast en hel del unghästar på vägen dit får sig törnar mentalt och fysiskt det går knappast att komma ifrån, har ju själv sett det på nära håll.


Sen är det ju inte precis så att inte fälttävlan har samma championat och det lär väl vara precis samma där att det alltid finns ett antal okunniga som skall försöka trots att de inte är klara för det.

Skillnaden är att i fälttävlan så måste man kvala hästarna klass för klass vilket man inte behöver i hoppningen. Dessutom så är championaten i fälttävlan betydligt lättare då det går i lägre klass än vad det gör i hoppningen.
 
Sv: Nytt dödsfall i fälttävlan

Angående "kortisonsprutor på rutin" tror jag det är ett annat problem!
Tror det är de nypåfunna sk rundsmörjningarna som gör att sådana ledbehandlingar är fler nu! Alltså där hästen inte visat någon hälta, ingen relevant skada är på leden, men mycket lite ansträngning som skulle kunna vilas bort finns.
Vad man tycker om de sk rundsmörjningarna är ju en annan sak! ;)
 
Sv: Nytt dödsfall i fälttävlan

Just hästarna som går årgångsfinaler är ju oftast de hästar som rids av de skickligare ryttarna. Som vet hur man inte rider sönder hästen.

Om hästar pressas så hårt att några mentalt lägger av och inte blir tävlingshästar i framtiden, det har jag däremot ingen aning om. Har hört fenomenet, tex om en yngre häst pressas genom riktigt stora saker, tex OS innan den är tillräckligt mentalt "vuxen".
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den 29-åriga fälttävlansryttaren Maxime Debost avled i dag på eftermiddagen efter ett rotationsfall på tävling. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 527
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter De hade siktet inställt på guld. Det blev till slut en bronspeng. Team Värmland tog länets första medalj när lag-SM i fälttävlan...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På söndag finns det möjlighet att se hästsportens motsvarighet till triathlon, fälttävlan. Ryttare från hela Mellansverige ska tävla i...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp