Nytt dopningsfall från ridsporten under OS

Sv: Nytt dopningsfall från ridsporten under OS

Man undrar hur vilka som "råkat" dopa och vilka som gjorde det avsiktligen.
 
Sv: Nytt dopningsfall från ridsporten under OS

Det har gjorts försök med hästar i ett stall. All utom en fick preparat som var dopingklassade.
Därefter togs prover på den obehandlade hästen. Den var positiv.
 
Sv: Nytt dopningsfall från ridsporten under OS

Det är ju faktiskt intressant. Eftersom det är absolut nolltolerans mot alla förbjudna substanser är det ju viktigt att kunna sortera ut de som verkligen avsiktligt använt det. Jag är verkligen emot all form av doping, men det verkar finnas för stor risk att oskyldiga lämnar positiva prov som det är nu. Det visar ju testet du pratade om.
 
Sv: Nytt dopningsfall från ridsporten under OS

Precis. Det är inte så lätt att INTE dopa hästen nu för tiden! :crazy:

Minns för ett par år sedan så var ett stall med fälttävlanshästar i Danmark i hetluften. En häst hade tävlats i Sverige och blev fälld i en dopingkontroll. Stall/hästägaren ställde sig helt frågande, men efter gedigna efterforskningar fann han "dopingkällan".
De fick bröd från ett lokalt bageri, hästen hade käkat vallmopinnar. Vilken doping va?! :grin:

Så med så förfinad provtagning som finns nu, och fler och fler ämnen som blir dopingklassade är det fanken inte lätt att tävla helt odopat genom ett helt hästliv! Ridsportförbundet har ju bla gått ut med att man får inte i närheten av tävlingshästar dricka coca-cola, kaffe eller the eller äta choklad.
 
Sv: Nytt dopningsfall från ridsporten under OS

Va?? :eek: Stackars hästar som älskar FANTA, Coca-Cola eller choklad!! :angel::cool: Alltså då bör de verkligen lista ordentligt vad som får vara och inte får vara, så att det inte blir någon efterkonstruerat.
 
Sv: Nytt dopningsfall från ridsporten under OS

Ridsportförbundet rekommenderar man ska som människa inte ens SJÄLV inta dessa saker i närheten av hästen.
Hur äter du på en tävling? Det händer jag äter med hästen i ena handen och maten i andra. Och det vet jag att jag inte är ensam om.

De flesta hästar jag känner smakar glatt på läsk och choklad, så omöjligt är det inte att de får i sig det. Min gammelpålle älskar tex halstabletter, vicks blå, fischermans friend osv. Han har även glatt slafsat i sig en halv kopp kaffe.
Vad omger du dig med för finsmakare av hästar som aldrig skulle få för sig att äta ngt av ovanstående? ;)

Ta tex muggcur, naturmedlet som verkligen funkar på mugg. Det är dopingklassat. Och att träna och tävla en häst med lindrig mugg, det känns ok i mina och mina hästbekantas ögon. Jag känner då att jag helst använder muggcur som funkade bäst när hästarna förra vintern pga regnet fick mugg än ngt sämre medel som är tillåtet att tävla med. Hästens bästa framför allt känner jag. Och nej, det var inte slarvig skötsel som gjorde våra hästar fick mugg, alla hagar (storlek ca 30x100 eller större 2-3 hästar i varje) blev så totalt sönderregnade att det var lervälling större delen av vintern. Valet var att ha hästarna inne 7 dagar/vecka eller släppa ut dem i leran. Att då muggcur skulle höja prestationen på min häst eller göra så hon kan hoppa om hon hade ont, det tror jag inte ett dugg på.
 
Senast ändrad:
Sv: Nytt dopningsfall från ridsporten under OS

Du missuppfattade mig. Om hästen gillar choklad osv så tycker jag att den kan få i lagoma doser. Det jag menar är ifall sådant skulle gå under dopingklassat att det då skulle bli problem.
Idag finns det ju många behandlingskurer som faller under dopingklassat och det är där vi har problemet. Därför bör internationella ridsportförbundet gå igenom noga alla produkter som kan tänkas vara dopingklassat och dessa får man alltså inte använda om man tävlar. Visst det blir kanske problem då för vissa, men vad kan vi göra? Mer skriverier om att hästar är dopade osv, gör ridsporten bara illa. Vi behöver inte fler skandaler!
 
Sv: Nytt dopningsfall från ridsporten under OS

Tyvärr är det ju skandalerna som är intressanta att skriva om anser pressen!

Minns när den där italienska dåren sålde skydd med nubb i på Scandinavium. Jävlaremej, så mkt uppmärksamhet har nog aldrig världscupen fått i media!
Minns mamma sa att en tant hon kände sa "ja jag ska då aldrig stötta ridsport med en enda krona mer, där SER MAN hur de håller på!"
Mamma ansträngde sig rejält när hon förklarade att det var en mkt, mkt liten mängd ryttare som ägnade sig åt sådant, precis som i allt annat brottsligt/djurplågeri och liknande.

Skandaler säljer lösnummer...
 
Sv: Nytt dopningsfall från ridsporten under OS

Jo det klart, men de skulle inte ha något att skriva om om ryttarna skärpte sig!! Eller hur? :cool:
 
Sv: Nytt dopningsfall från ridsporten under OS

Det är ju faktiskt intressant. Eftersom det är absolut nolltolerans mot alla förbjudna substanser är det ju viktigt att kunna sortera ut de som verkligen avsiktligt använt det. Jag är verkligen emot all form av doping, men det verkar finnas för stor risk att oskyldiga lämnar positiva prov som det är nu. Det visar ju testet du pratade om.


Javisst, dessutom så var testmetoderna i HongKong extremt avancerade och fångade upp spår av ämnen som andra tester inte gjort på andra tävlingar.


För 5 år sedan kunde testerna hitta det otillåtna medlet, en tsk, i en medelstor simbassäng. Idag hittas en tsk av samma otillåtna medel i en mindre sjö. Så förfinade har mätinstrumenten blivit.
 
Sv: Nytt dopningsfall från ridsporten under OS

Precis. Det är inte så lätt att INTE dopa hästen nu för tiden! :crazy:

De fick bröd från ett lokalt bageri, hästen hade käkat vallmopinnar. Vilken doping va?! :grin:


Man kan ju inte låta bli att undra hur en del av de här små resterna som det ändå är, kan påverka hästen till bättre prestation.

Varför finns inte gränsvärden?
 
Sv: Nytt dopningsfall från ridsporten under OS

Man kan ju inte låta bli att undra hur en del av de här små resterna som det ändå är, kan påverka hästen till bättre prestation.

Varför finns inte gränsvärden?

Det undrar jag också. Nu verkar det gått lite för långt.
 
Sv: Nytt dopningsfall från ridsporten under OS

Jo det klart, men de skulle inte ha något att skriva om om ryttarna skärpte sig!! Eller hur? :cool:

Tyvärr måste jag svara nej, det skulle de nog inte! För ridsporten är knappast ofta förekommande i media jämfört med andra sporter. Vilket ju är väldigt synd!
 
Sv: Nytt dopningsfall från ridsporten under OS

Det finns gränsvärden vad jag vet.
Men just när det gäller vallmopinnar så vet jag att de gör utslag på drogtest på människor också.

Tex så hade jag en bekant som hållit på med droger, och h*n berättade att om ngn blivit tvingad att lämna urinprov med jämna mellanrum, och det gav utslag på "vallmo", då fick vederbörande lämna nytt urinprov dagen därpå om man sa man käkat bröd med vallmo, tex vallmopinnar.

Men som du säger, kan sådana här små doser verkligen öka hästens prestationsförmåga?! :confused:
I min värld är doping när man ger en häst lugnande medel eller smärtstillande. Snart får vi väl inte utfodra hästarna med mat och vatten innan start heller, för visst kan mat och vatten påverka hästens prestation?! :cool:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (DN) Den holländska dressyrstjärnan Anky van Grunsven, världsetta och OS-guldmedaljör, kommer till Scandinavium och Göteborg horse show...
Svar
0
· Visningar
819
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Trots att superligan i hoppning utökades till tio lag lyckades inte Sverige behålla sin plats i högsta ligan. De svenska...
Svar
0
· Visningar
767
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) De flesta ägare älskar sina hästar. "Du kan tala illa om någons hustru, men aldrig om hans häst", heter det i trav- och...
Svar
1
· Visningar
909
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Galatvåa. I lördags skrev DN om stjärnjockeyn Inez Karlsson. Efter en imponerande säsong nominerades hon till den amerikanska...
Svar
0
· Visningar
870
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp