Nytt foder - hur snart kan man märka viktuppgång

G

Galathea

Jag har en tunn unghane. Han är inte så där superintresserad av mat, äter helst på kvällar och nätter och lite i taget. Jag har testat att bara servera mat på begränsad tid men det struntar han i. Det är som att han vet att han får sen någon gång ändå. Konkurrens av andra hunden bryr han sig inte heller om, hon får gärna äta upp hans mat om hon vill. Han bara tittar på.

Nu har jag hittat ett foder som han äter helt okej av. Får i honom ca 400 g om dagen av Acana lamm och äpple. Men hur snabbt kan man märka en eventuell viktuppgång? Jag känner och klämmer och hoppas på att märka någon skillnad varje dag. :crazy: Han är pigg och glad i övrigt, och veterinär, uppfödare och andra afghankunniga säger att det inte är någon fara så sett. Att han är ung hane och att att det blir bättre med tiden. Men att det inte skulle skada med något kilo eller två till. Så som sagt, hur snabbt kan man vänta sig att märka av om han lägger på sig av fodret eller inte?
 
Sv: Nytt foder - hur snart kan man märka viktuppgång

väg hunden varje dag! vet inte vad det där är för foder eller vad det har för näringsinnehåll, det är kanske tillräckligt. Annars skulle jag rekommendera att du satte hunden på ett foder för antingen aktiva hundar eller ett valpfoder tillfälligt.
 
Sv: Nytt foder - hur snart kan man märka viktuppgång

Jag har testat flera olika. Hade honom på ett puppy large-foder och ett högenergifoder. (Båda RC.) Han har också ätit puppy large av Eukanuba. Han åt mindre av alla dom och vikten låg på stadiga 30 kg. Det här är det han ätit mest och bäst av, just därför jag hoppas att det kanske kan jämna ut sig.

Innehåll:

Protein (min) 27 %
Fett (min) 15 %
Fiber (max) 3 %
Kalcium (min) 1.8 %
Fosfor (min) 1.2 %
Omega 6 (min) 2.5 %
Omega 3 (min) 0.5 %
Glukosamin (min) 700 mg/kg
Kondroitin (min) 500 mg/kg
Kolhydrater (max) 30 %

Det står att det är gjort på lamm och havre, färska grönsaker och örter. Han fick provsmakspåsar av andra Acanafoder och av Orijen, men detta var vad han åt av och har fortsatt att äta.
 
Sv: Nytt foder - hur snart kan man märka viktuppgång

Visst är det inte så länge sen du bytte foder nu?
Bara han äter och inte går ner mer i vikt nu så är det lugnt.. Kom ihåg också att även om han är smal så ska han få röra på sig mycket, för att bli hungrig. För smalare får han inte bli. (Vet många som när deras hundar blivit smala, inte velat motionera dem, hundarna har då inte blivit hungriga - ätit mindre och så har det bara blivit värre och värre)
 
Sv: Nytt foder - hur snart kan man märka viktuppgång

Hur mycket väger han och vad har han för mankhöjd? Jag tycker att 30 kg inte låter så tunnt, även om något kg till inte skulle skada, men han är ju en vinthund...
Har för mig att väninnans två hanar ( 4 år båda ) ligger på ung 30 kg och de är inte små.
 
Sv: Nytt foder - hur snart kan man märka viktuppgång

Min dobermann hane har varit likadan. Rätt vanligt på dobbis hanar överlag faktiskt.

När jag fick hem honom som 5månaders valp åt han jätte dåligt, kunde matvägra en dag helt utan problem.
Jag testade en del foder men gav till sist upp och tänkte att tiden får lösa det hela, och något åt han ju iaf även om det var väldigt dåligt.

Idag är killen min snart 20 månader och väger närmare 47kg ;)
Jag vägde honom med jämna mellanrum, ca varannan månad, och skrev ner resultaten. Det är intressant nu. Fast jag tyckt att han inte gått upp osv så har han faktiskt ökat 14kg sedan jag började väga honom.

Att ge honom på bestämda tider osv.. Ta bort maten efter en kvart om han inte rört den å så, har aldrig funkat på min vovve. Han har liksom inte brytt sig. Nu ar vi maten står framme hela tiden, och det fylls på så fort det blir tomt. I snitt äter han 1½L om dagen :D Blir ju dock lite svårare om du har 2 hundar..
 
Sv: Nytt foder - hur snart kan man märka viktuppgång

I den där åldern är risk att du inte ser det alls.. De tycks ha en oanad förmåga att helt enkelt bara göra av med det, oavsett om de får mer. Pappas tik var precis som du beskriver din. Hon la på sig efter 2 år :devil: Dvs i tvåårsåldern blev det vettigt hull på henne.

På en annan hund märker du på en vecka om du gett den lite mer än vanligt/bättre än vanligt.

Men skulle ge det minst 2 veckor, och så väga och se om det är någon skillnad. Men kan ta tid som sagt, och kännas hart när hopplöst.
 
Sv: Nytt foder - hur snart kan man märka viktuppgång

Svarar alla:

Han har ätit det nya fodret i två veckor nu, och jag vet att det inte är så länge det var därför jag undrade ungefääär hur lång tid det kan ta innan man ser en eventuell skillnad. :)

30 kg är rätt mycket för en afghan, men han är en stor hane och man ser varenda ryggkota. Höftknölarna ska ju vara tydliga, och några kotor i mitten på ryggen. Men han har alltid haft synliga kotor hela vägen, även de mindre som är mellan höftknölarna. Han har som sagt aldrig varit något matmonster och ett tag åt han knappt alls så det är en klar förbättring.

Han är född i slutet på november 2007 så han börjar ändå närma sig två år. Men många säger att afghaner är långsamväxande, speciellt vissa. Så det är jag medveten om. Jag vet ju att han mår bra och och är glad och det är ju förstås huvudsaken.

Motion får han såklart. Han blir odräglig annars. Han vill springaspringaspringa, helst varje dag. De dagar han gjort något extra, som LC-provet i helgen, då äter han lite mer. Men då har han ju förbrännt mer också.

Känns som min hund är lite som Alexandra_W beskriver, allt går åt oavsett hur mycket han får i sig. Men det har blivit bättre ändå. När han var runt året var han helt galet mager, det var då han knappt åt alls. Så han har ju gått upp lite, bara att det tycks stå stilla nu igen på konstant smalhet. :crazy: Men jag avvaktar och försöker väga honom, så får jag se. Om han går ner märker jag ju snabbt. Ett tag lyckades jag få upp honom lite i vikt men det rasade jättesnabbt när han vägrade äta igen. Så uppgång går trögt och nedgång går jättesnabbt på min stakethund. :crazy:
 
Sv: Nytt foder - hur snart kan man märka viktuppgång

Det kan ta uppemot 8 veckor innan du märker skillnad vid foderbyte så håll ut!

Kirsty var ju också hopplös att få upp i vikt även om hon inte var lite smal som Cebbe men nu när hon fyllde två var det som om hon kom ikapp sig själv lite och nu är hon faktiskt vuxnare i kroppen om än smal så inte mager.
 
Sv: Nytt foder - hur snart kan man märka viktuppgång

Jag tycker inte du bör oroa dig, en del afghaner är inte klara förrän vid 4 års ålder. Det betyder att du har en hel del att "gå på". Sålänge han är frisk och glad samt fortfarande gillar att leka och springa så tror jag nog att han äter det han behöver. Ge en extra äggula ibland och lite majsolja ibland, samt förstås köttbullar när han varit duktig, så ska du se att det fixar sig. Du drar också ner sadeln väldigt långt ser jag, både vid svansen och vid sidorna vilket ju gör att ryggraden syns väldigt bra och blir lite iögonenfallande. Det där är en smaksak men du kanske skulle prova att hålla den lite mindre ett tag?
 
Sv: Nytt foder - hur snart kan man märka viktuppgång

Tack för tipsen! :) Jag har också hört det där med att vissa afghaner kan ta riktigt lång tid på sig att bli "vuxna". Jag är inte orolig så sett, jag vet att han mår bra eftersom han är glad, leker, springer och är allmänt aktiv och glad. Det är ju mest att man gärna inte vill ha en jättetunnis. Han kommer ju antagligen alltid vara av den "smäckrare" varianten, inte bli någon biff liksom. Men som sagt, man för mig är det viktigt att göra det bästa för honom. :)

Sadeln är nytrimmad av en jätteduktig tjej, och den är så bred av en tanke. (Den är inte så bred som den ser ut på bilden här heller. Ska se om jag kan ta en annan bild.) Jag hade juniorsadel på honom innan och då såg det ut som att man trimmat fram ryggraden bara. :D Nu är den lite breddad och det lurar ögat lite när man ser honom, han ser både bredare och lägre ut. Svårt att förklara utan att kunna visa på honom. Den går inte ner på sidorna av honom eller så iallafall, så den är som sagt inte så bred.

Jag har testat olja på maten, då vill han inte äta även om några kulor kan slinka ner. Äggula vägrar han röra. Första gången tog han en slick, grimaserade och gick därifrån. Efter det har jag försökt igen men han rör inte maten då. Har även testat saker som majsvälling, det var också vidrigt enligt honom.

Godis tar han. När det inte finns nåt skojigare att göra. Och det måste vara "rätt" märke. Glömde kycklingen hemma en gång (det ska vara salladskyckling ;)) när vi skulle på utställning, istället gick jag och köpte en korv på plats. Den vägrade han ens smaka på. Hemgjord lever är äckligt. Frystorkat lever är gott men bara några bitar, sedan tar han inte mer. Och allt beror på humör och situation. Tigger människomat gör han gärna, men om han mot förmodan får smaka så vill han inte alltid ha. Min bror var hundvakt en kväll och åt hamburgare. Cerberus insisterade på att få smaka så min bror hade lagt en hamburgebit i hans matskål. Han vägrade äta den för det var ju bröd och dressing och sånt på den. Alla hundar jag haft brukar ju svälja sånt utan att tveka. :crazy: Så ja.. Han är lite matknäpp min hund.

Kan ju säga att jag inte blir av med någon mat från bänkar iaf. Andra med afghaner brukar ha inbrottstjuvar när det gäller mat. cebbe är inbrottstjuv när det gäller spännande saker som toarullar, pennor och medicinkartor. Det är helt enkelt skojigare att plocka sönder saker än att äta. :p

Nu äter han ju iallafall detta foder. Även om han ibland plockar med ett ben, äter några kulor, plockar med ett ben, äter osv så får han i sig runt 400 g om dagen (ca 1 liter) och då borde han ju iaf få i sig näring så han klarar sig? Så jag med gott samvete kan ge detta foder ett tag och se vad som händer?
 
Sv: Nytt foder - hur snart kan man märka viktuppgång

HAde samma problem med min dobbis när jag fick hem honom. Provade olika foder på honom, första dagarna så åt han men tröttnade på det sen. Nu har jag funnit ett foder som han äter plus at jag blandar ut med några skedar med burkmat. :D. Och nu slukar han det med hull o hår. Har nu inga problem.

Det bästa man också kan göra är att motionera dem innan dvs att de får bli trötta och lite utslitna i kroppen. För när de " tränat" så brukar matlusten slå till.

HAn är 4 år och väger ca 47-48 kg. Och världens goaste, :love:

Att de lägger på sig tycker jag att det märks inom 1 vecka, man känner att de förändrat sig i kroppen. Alla känner sin egen hund bäst, hehe.
 
Sv: Nytt foder - hur snart kan man märka viktuppgång

Jag menade absolut inte att kritisera Cebbes sadel för den ser ut att vara snyggt gjord, det enda jag ville framföra var att ryggraden blir mer framträdande med sadeln. Om några veckor blir den lite lurvig igen och då syns det mindre om du nu inte är så nitisk själv med att rycka... Brukar du hälla vatten över fodret? I så fall kan du ju prova att byta vattnet mot köttbuljong, dels ger det bra smak och dels ger det lite mer fett. Min lilltös som kom hit i påskas var för mager när hon kom så jag fick hälla på buljong på "kulorna" (samt lite andra trix) för att hon skulle lägga på sig så fort som möjligt. Hon var dessutom helt förstörd i pälsen när hon kom så jag fick raka ner hela henne och du kan ju tänka dig hur hon såg ut, nerklippt och endast 20 kg tung! Nu är hon en väldigt matglad liten fialotta och pälsen har ju blivit några cm också så hon ser helt ok ut och känns bra.
Vad gäller äggula så kan du hälla ner en direkt i halsen på honom, i princip som när man ger medicin, och du kan hälla direkt ur äggskalet!
 
Sv: Nytt foder - hur snart kan man märka viktuppgång

Min dvärgpinscherhane (1,5 år) är också väldigt storbjuden och åt inte alls mkt förut och var rätt tunn.
Började köra med färskfoder blandat med valpfodret som han åt och nu äter han mkt bättre även om han fortfarande kan strejka lite vissa dagar, men nu äter han iallafall litegrann varje dag och det gjorde han inte innan.

Vägt honom rätt mkt och på fyra månader har han gått från 4,5 till 5,2kg.

Bara att ge det tid och se vad som händer :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 164
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 065
Senast: Fetaost
·
Hästvård Har en häst hemma på prov som har problem när han sväljer/äter hö/hösilage. Övrigt foder serveras väl upp lätt och märks därför inte...
Svar
3
· Visningar
1 291
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 348
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp