Synlig klump foder i foderstrupen

FreeLou

Trådstartare
Har en häst hemma på prov som har problem när han sväljer/äter hö/hösilage. Övrigt foder serveras väl upp lätt och märks därför inte.

Det känns inte som en regelrätt foderstrupsförstoppning, men när han sväljer fastnar det foder långt ner i strupen, precis i slutet av halsen. Man kan tydligt se medan han äter hur det blir en allt större "boll" på utsidan av halsen innan det så småningom glider ner. Jag upplever honom inte speciellt besvärad, utan han är lugn under tiden, men han slutar äta och väntar in att fodret ska fortsätta ner.

Jag kollade tänderna för 10 dagar sedan. Han var vass med en del sår i kinderna. Veterinären tyckte att jag skulle avvakta ett par veckor och att det förhoppningsvis bara var att han tuggade lite illa.

Under de här dagarna tycker jag att ätandet blivit bättre, hästen verkar gladare, men jag kan fortfarande se dessa foderbollar på halsen. Jag upplever honom inte som glupsk- tvärtom är han rätt försiktig med maten.

Har någon varit med om detta? Nästa steg är att kolla i halsen med kamera. Men jag är så konfunderad, har aldrig sett detta på en häst tidigare. Vill mest bolla tankar om någon har erfarenhet 🙂
 
Egentligen "bara" hösilage och hö. Övrig mat som pellets är såpass uppblött att det glider ner smidigare.

Jag har stirrat så mycket på halsen och funderat på om tuggad mat syns mer eller mindre på alla hästar på väg ner. Men jag kan inte erinra mig om att jag stött på det här förut 🤔
 
Kan man klippa upp höt så stråna blir kortare? Då kanske det inte bildas bollar?
Det kan ju vara ett äldre ärr i halsen av en tidigare foderstrupsförstoppning han haft.. men jag vet inte om det är så mycket att göra nått åt?

Dum fråga, gör alla hästar bollar av hö/hösilage de sväljer ner?
För annars borde det ju vara tänderna som är problemet till att det skapas bollar.
 

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som varit med om att hästen har fått problem att tugga maten och sen fått foderstrupsförstoppning efter tandraspning? Det...
Svar
7
· Visningar
2 362
Senast: TantEster
·
Hästvård Kan börja med att säga att vi har kliniktid efter 15 idag så ingen funderar varför jag inte ringt veterinären. Mitt 6 åriga...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Eliza
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 815
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp