Nytt foder, ombytt hund, varför?

Timsetim

Trådstartare
Vi bytte foder för att vi ville ge hunden ett foder som är mer köttbaserat. Bytte från Carrier till Olivers (adult). Hunden älskar det!

Vi har gett den givan som rekommenderas av Olivers. Hunden har blivit mullig, samtidigt som han har blivit mer tiggig och tjuvaktig. Tidigare har han inte rört något som legat framme. Vi har kunnat lämna matrester på soffbordet och han har inte rört det. Han har aldrig öppnat soppåsar som glömts i hallen osv. Men efter foderbytet så är han som förbytt. Han står tom på baktassarna och slickar köksbordet. :crazy:

Vi har inte ändrat något annat i hans liv. Han får samma motion osv som tidigare. Men i mina ögon så har han gått från en mätt till en hungrig hund? :confused:

Vad ska man göra, byta tillbaka?

/Timsetim
 
Sv: Nytt foder, ombytt hund, varför?

Hur mycket skiljer det i volym på det gamla och det nya fodret? Brukar stå på påsen vad en dl väger.

Om ni tycker han funkar bra på det här med allt annat än att han blir hungrig, kan ni ge råa morötter, blomkål, broccoli och andra grönsaker för att fylla magen med.
"Min" Cocker spaniel blev väldigt hungrig när jag sa till ägarna att byta till ett köttbaserat foder som hon behövde mycket mindre av, och då fyllde vi ut varje mål med någon dl riven morot.
 
Sv: Nytt foder, ombytt hund, varför?

Jag har haft problem med lättfödda hundar som fått för lite mat. Jag fastnade för Bis lamm & ris. Det gav tillräckig volym för en hungrig mage. Jag försökte bla med standardt för att det skulle vara bra. Jag gav upp efter några riktigt jobbiga förstoppningar. Det fanns liksom inget att bajsa ut. Den hunden hade tydligen inte läst instruktionsboken. så utifrån min erfarenhet: försök hitta det foder med tillräcklig volym även om det på pappret inte är det bästa fodret.
 
Sv: Nytt foder, ombytt hund, varför?

Vad det skiljer i mängd viktmässigt vet jag inte. Han ska ha 3 dl (enligt rekomendationen), men får 4 dl per dag. Av det andra fick han mellan 4-5 dl beroende på om det var jaktsäsong eller inte.

Han är en mästare på att sortera ut grönsaker. Har iofs inte provat nu när han blivit så "glupsk".

Känns så konstigt att han ska behöva bli såhär när man tycker att man gör något som är bättre för honom. Det måste ju vara stressande att vara hungrig. :confused:

Det har varit så skönt att ha en hund som inte hetsat så mycket efter mat som många andra hundar gör. Tidigare har vi kunnat ge dagsgivan vid ett tillfälle och han har ätit när han velat. Nu måste vi ge den i två omgångar annars slukar han allt på en gång och är ändå inte nöjd.

/Timsetim
 
Senast ändrad:
Sv: Nytt foder, ombytt hund, varför?

så utifrån min erfarenhet: försök hitta det foder med tillräcklig volym även om det på pappret inte är det bästa fodret.

Ja det är kanske det bästa.

I övrigt har jag inte märkt så stor skillnad på honom. Han är fin i pälsen både med det andra och med detta. Magen har blivit bättre, även om jag inte anser att han haft några problem innan. Lite tvetydigt kanske, men svårt att förklara hur jag menar.

/Timsetim
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp