Nytt utbrott av hästinfluensa

(UNT)
Ett antal fall av hästinfluensa har rapporterats i Uppsala län den senaste tiden. Men den epidemi som drabbat andra delar av landet hårt verkar nu ha nått sin kulmen. Flera travbanor har hållits stängda och nu diskuterar Svenska travsportens centralförbund att införa obligatorisk vaccinering av travhästar redan nästa år.

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=72-AV_ID=843817,00.html
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Travsport verkar verkligen oseriös över hela linjen.
Är det bara pengar som det handlar om hela tiden?
Stackars hästarna.

Otroligt är jag oseriös för att jag inte vill vaccinera mina hästar?
Tyck du synd om mina hästar, men dom springer med glädje och inte för att jag vaccinerar dom och överfodrar dom kör med grisfösare och allt vad vi oseriösa travfolk gör.
Klart "allt" handlar om pengar. Varför skulle man annars hålla på med häst kapplöpning?
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Lag är det inte.
Det handlar om tävlingsbestämmelser.
www.travsport.se kan jag till min glädje läsa att vaccinationskraven inom travsporten är återinförda den 15 november 2006.

Var kan du läsa det? Det är inte sant. Det finns idag inget vaccinationstvång för att starta i travtävling i Sverige. Däremot kommer det att komma tillbaka, troligen från 1/1 2010. Jag tycker det är bra, de vaccin som finns idag är bra om man vaccinerar tillräckligt ofta. Vid utbrottet rekomederades alla att vaccinera som hade vaccinationsdatum mer än 5 månader tillbaka i tiden.

Hur ofta måste man vaccinera en häst för att få delta i ridtävlingar? Var 6:e månad verkar ju vara i längsta laget enligt de rekomendationer som gick ut.

Mina travhästar är vaccinerade.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Under "Info & Regler".
Och så letar man efter "Vaccination" i rullgardinen.

Jag lyckades inte länka direkt till det.

Jag hittade även att det tydligen skall återinföras.
Så det verkar litet oklart det där.
Hur det är egentligen då.
 
Senast ändrad:
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Det där är bara rekomendationer för intervallen för att anpassa till internationella regler. I många länder behövs vaccinationsintyg för att få tävla och då är det ju bra om man har samma intervall. De har formulerat sig dumt när de använder ordet vaccinationsbestämmelser nere i texten, det som står där är alltså bara rekomendation av intervall.

Du får lita på mitt ord, det finns inget tvång, men det kommer troligen att införas från den 1/1 2010.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Ja det är ju så dyrt också.
Om man går ihop i stallet så kostar det runt 250:-/häst.

Det fungerar ju bra om man inte har någon omsättning på hästar. När det kom en ny häst som behövde vaccineras som inte passade med de andras intervall så fick jag ta ut vet för att göra bara den, kostnad 937 kr.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Jag tror dig.
För det var så jag hade för mig att det var.
Sedan så påstod Civil action att det redan vad lag på det.
Och då så hittade jag bestämmelserna.

Och ja, 937:- är dyrt.
Men om man kör det hela på rutin i alla stallar så kommer man till slut att få ner kostnaden per häst.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Jag tror dig.
För det var så jag hade för mig att det var.
Sedan så påstod Civil action att det redan vad lag på det.
Och då så hittade jag bestämmelserna.

Och ja, 937:- är dyrt.
Men om man kör det hela på rutin i alla stallar så kommer man till slut att få ner kostnaden per häst.

Det låter enkelt men när det kommer och går 10 talet hästar varje vecka är det inte så himla enkelt längre.
Och jag trodde att reglerna gällde från 1/1 2009 men tydligen 1/1 2010. Så det gör mig glad.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Det låter enkelt men när det kommer och går 10 talet hästar varje vecka är det inte så himla enkelt längre.
Och jag trodde att reglerna gällde från 1/1 2009 men tydligen 1/1 2010. Så det gör mig glad.

Just därför är det så viktigt med bra vaccinationsregler. Så att inte dessa omflyttningar av hästarna gör att det sprids ännu mera.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Om reglerna hade varit, så hade nog hästarna kommit vaccinerade och klara.
Allt det där är bara en fråga om administration.

Och mig gläder det att travsporten inte skiter i att kolla sina egna regler.
För det hade varit för sorgligt.
Men att du som är mitt i det inte håller reda på vad som gäller förvånar mig.
Särskilt som du gärna vill skriva oss andra på näsan hur det fungerar.

Du kanske har missat något om hur vaccination fungerar på anna vis också?
För din beskrivning överenstämmer inte med min erfarenhet och veterinärernas rekommendationer.

Tror du verkligen att veterinärerna sprider skrämselpropaganda för att tjäna pengar på vaccinationer?
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Det låter enkelt men när det kommer och går 10 talet hästar varje vecka är det inte så himla enkelt längre.
Och jag trodde att reglerna gällde från 1/1 2009 men tydligen 1/1 2010. Så det gör mig glad.

Det finns inget beslut taget om tidpunkt, inte ens att det kommer att bli av men baserat på de uttalanden som gjorts av STCs chefveterinär så kommer det troligen att bli så. Det går inte att införa ett vaccinationstvång med en månads varsel. Det finns ju massor av hästar som måste vaccineras och berörda måste ju få¨en rimlig chans att planera detta.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Och mig gläder det att travsporten inte skiter i att kolla sina egna regler.
För det hade varit för sorgligt.
Men att du som är mitt i det inte håller reda på vad som gäller förvånar mig.
Särskilt som du gärna vill skriva oss andra på näsan hur det fungerar.

Klart att travet inte skiter i sina regler. Och jag skriver ingen på näsan. Det blir lite svårt då jag inte ens vet vem du är:idea::rofl:.
Skämt åt sido. Jag sitter dock inte och lus läser alla regler hela tiden. Men det jag har hört runt omkring mig är att detta skulle gälla 2009 men det var tydligen 2010 alla kan göra misstaget av att lyssna på andra som brukar veta vad som gäller. Ska ta och kolla upp saker dom säger till mig nästa gång:grin:.

Du kanske har missat något om hur vaccination fungerar på anna vis också?
För din beskrivning överenstämmer inte med min erfarenhet och veterinärernas rekommendationer.

Tror du verkligen att veterinärerna sprider skrämselpropaganda för att tjäna pengar på vaccinationer?

Hmm ja det tror jag jag har inte sett något som bevisar utan tvivel att det hjälper och inte har några större bieffekter.
Och jag litar mera på vad som faktiskt händer när hästarna blir sjuka istället för vad veterinärer som förespråkar vaccinationer anser sig veta.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Och jag litar mera på vad som faktiskt händer när hästarna blir sjuka istället för vad veterinärer som förespråkar vaccinationer anser sig veta.

Så du litar inte på veterinärer?
Så tragiskt.
De har utbildat sig i 5½ år för att kunna ta hand om och rädda våra sjuka djur.
Det tycker jag kräver en viss respekt.

När jag hade mina hästar i ett stall där A2 influensan gick, så blev mina hästar som var vaccinerade med 6mån intervall inte sjuka.
Medan alla ovaccinerade och de som det hade gått lång tid sedan förra vaccinationen för blev jättesjuka.
Så det är något som jag inte vill utsätta mina hästar för.
Men man måste komma ihåg att vaccination mot A2 bara har full effekt i ca 3 månader.
Så en booster till hästarna när influensan härjar är en bra investering om man inte vill förlora allt för mycket träningstid.
Eller få stallet stängt p.g.a. influensan - det blir ju dyrt det.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Var kan du läsa det? Det är inte sant. Det finns idag inget vaccinationstvång för att starta i travtävling i Sverige. Däremot kommer det att komma tillbaka, troligen från 1/1 2010. Jag tycker det är bra, de vaccin som finns idag är bra om man vaccinerar tillräckligt ofta. Vid utbrottet rekomederades alla att vaccinera som hade vaccinationsdatum mer än 5 månader tillbaka i tiden.

Hur ofta måste man vaccinera en häst för att få delta i ridtävlingar? Var 6:e månad verkar ju vara i längsta laget enligt de rekomendationer som gick ut.

Mina travhästar är vaccinerade.

Precis, jag höll på att smälla av när jag fick höra att det inte var vaccinationstvång inom travet, dessa hästar som far runt så mkt till olika stallar och tävlingar, helt otroligt!! men jag hoppas det införs snart.
För att få lasta ur på ridtävling får det ej ha gått mer än ett år sedan senaste vaccinationen och det är exakt på dagen, men jag brukar alltid vaccinera några månder innan för bästa skydd och för att slippa vara ute i sista minuten.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Vadå återinför det är ju redan lag stadgat så vitt jag vet.
Du får ju välja vilka vaccinationer ditt bar skall få varför inte också din häst.

Ren idioti.

Man kan säkert vägra att vaccinera sitt barn enl vaccinationprogrammet med stelkramp, polio, difteri, samt barnsjukdomar, men
vilken förälder väljer bort det???
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Det finns de som gör det.
Eftersom att de sjukdomarna ju inte går här och nu.
Och varför gör de inte det då?
Hjärntrusten talar.

Det skulle inte jag våga iallfall, med tanke på hur världens befolkningar förflyttar sig runt jordklotet kan det säkert poppa upp nånstans och skulle folk börja välja att mer och mer låte bli vaccinering har vi säkert en ökning sedan.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Jo så är det ju.
Men det verkar svårt att få gehör för på somliga ställen.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

För att få lasta ur på ridtävling får det ej ha gått mer än ett år sedan senaste vaccinationen och det är exakt på dagen, men jag brukar alltid vaccinera några månder innan för bästa skydd och för att slippa vara ute i sista minuten.

En häst som är vaccinerad för 11 månader sedan har inget bra skydd. Om man har ett regelverk är det väl självklart att det är exakt på dagen det gäller?

Det har funnits vaccinationstvång inom travet, då fick inte hästen anmälas till start om den inte var vaccinerad.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Susanne Lindahl, veterinär vid Statens veterinärmedicinska anstalt, är mitt uppe i ett arbete som förhoppningsvis ska begränsa...
Svar
0
· Visningar
816
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Sugen på att lära dig någon ny sport? Det är aldrig för sent, som man lite käckt brukar säga. Men det är ju sant...
Svar
0
· Visningar
665
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Vikingatidens isläggar var gjorda av ben och krävde en annan åkteknik än dagens långfärdsskridskor. I morgon finns chansen att...
Svar
0
· Visningar
804
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Hebybon Caroline Kamensky och hästen Tiesto var det enda ekipaget som klarade banan felfritt i de unga ryttarnas final under...
Svar
1
· Visningar
855
Senast: Aylen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp