Nytt utbrott av hästinfluensa

(UNT)
Ett antal fall av hästinfluensa har rapporterats i Uppsala län den senaste tiden. Men den epidemi som drabbat andra delar av landet hårt verkar nu ha nått sin kulmen. Flera travbanor har hållits stängda och nu diskuterar Svenska travsportens centralförbund att införa obligatorisk vaccinering av travhästar redan nästa år.

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=72-AV_ID=843817,00.html
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Tack för att du kom till undsättning.
Dessa ideér om vaccination tycker jag är otäcka och farliga.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Säg detta till PF! För mig som sett effekterna av utbrotten o diskuterat saken med PF o banveterinärer vekr du inte veta vad du talar om.
På den tiden vaccination var obligtoriskt blev jag kontaktad av x antal amatörer i den lägre ligan som villa betala ör vaccin o vaccination bara de slapp, dock aldrig av någon proffsrtänare.
PL

Finns en del som skulle göra sammalunda om det blir tvång nu. Anledningen att ett proffs inte skulle våga göra det är att hans/hennes licens ryker om du talar om det för STC plus att en proffs tränare sällan är hästägare i någon större utsträckning. Får ta och ring PF imorgon om jag hinner. :)
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Jag tvivlar inte på att korkade människor fortvarande finns kvar, aveln har inte kommit så långt på 20 år,.
PL
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Om veterinären inte bara fuskar utan låter dig veta om det så måste det vara en osedvanligt korkad kollega.
PL
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Jag skulle vilja veta lite mer om vilka som är för det. Knappast alla de som förlorat en häst för en allergisk reaktion mot vaccinet. Alla de som sitter på skyhöga veterinär kostnader då de trott att vaccinet skulle mildra symptomen men gjorde att hästen fick bestående men och aldrig blev någon tävlingshäst?
Att ha veterinär ute och kolla till hästen dagligen och ge dropp osv kostar skjortan. (vet inte hur mycket försäkringen tar dock om den tar något)
Jag anser att jag har ganska klart för mig när det gäller vaccinationer.

Har du någon statistik på hur många hästar som får men av de vaccinen som används idag ställt mot hur många ovaccinerade hästar som får men/dör vid ett utbrott?

Min pappa hade en som fick en jättekonstig reaktion (allergisk?) av vaccinet 1985. Hon tävlade aldrig efter det utan fick bli fölmärr istället. Trots de vaccinerar både han och jag våra hästar. Det är andra vaccin som används nu.
Eller är det bara de som förlorar pengar på att tävlingarna flyttas lite?
Eller att de får jobba lite extra för att administrera om detta?
Jag tror inte de aktiva bryr sig specielt mycket om de får tävla på Åby eller Axevalla. Det är ju samma pengar och du möter samma hästar.

Förstår du hur mycket pengar hästägarna förlorar på en inställd V65 omgång?(Åby 11 december 2008)

Ett utbrott som årets med så mycket flyttade tävlingar drabbar travet genom att spelare tenderar att spela mindre när det råder stor osäkerhet om var tävlingarna ska hållas, om de alls ska hållas och det är många strykningar.

Jag har aldrig sagt att jag vet bättre men att inte föra en dialog med de aktiva utan enbart med vissa organisationer tycker jag är fel. Att jag kan verka otrevlig är att jag ofta skriver på ett aggressivt sätt. Att säga att jag är dåligt påläst är nog kanske rätt i säg då reglerna är suddiga och jag inte ser att alla regler följs på tävlingar och så vidare. I mitt kontakt nät har jag en del som brukar veta sånt här och jag lyssnar mera på dom än att sitta och lus läsa alla regler som finns på travsport.se. De flesta regler angår inte mig för dagen då jag bara har unghästar.

Kan man inte reglerna så bör man kanske avstå från att ge sig in och diskutera just hur reglerna ser ut?
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Kan man inte reglerna så bör man kanske avstå från att ge sig in och diskutera just hur reglerna ser ut?
Poäng här! Logiskt helt enkelt!
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Varför då?
Jag läser inte alla regler utan lyssnar på mina vänner som brukar (9 gånger av 10) ha rätt? Kan inte riktigt fatta ditt inlägg där.....
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Finns en del som skulle göra sammalunda om det blir tvång nu. Anledningen att ett proffs inte skulle våga göra det är att hans/hennes licens ryker om du talar om det för STC plus att en proffs tränare sällan är hästägare i någon större utsträckning. Får ta och ring PF imorgon om jag hinner. :)
Har du diskuterat med PF än eller bara med dina vänner som alltid har rätt:rofl:
PL
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Susanne Lindahl, veterinär vid Statens veterinärmedicinska anstalt, är mitt uppe i ett arbete som förhoppningsvis ska begränsa...
Svar
0
· Visningar
816
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Sugen på att lära dig någon ny sport? Det är aldrig för sent, som man lite käckt brukar säga. Men det är ju sant...
Svar
0
· Visningar
665
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Vikingatidens isläggar var gjorda av ben och krävde en annan åkteknik än dagens långfärdsskridskor. I morgon finns chansen att...
Svar
0
· Visningar
804
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Hebybon Caroline Kamensky och hästen Tiesto var det enda ekipaget som klarade banan felfritt i de unga ryttarnas final under...
Svar
1
· Visningar
856
Senast: Aylen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp