Nyttiga alternativ till potatis, pasta och ris?

Sv: Nyttiga alternativ till potatis, pasta och ris?

Om du vill ha tips på en kolhydratkälla så vill jag tipsa om rött ris. Det innehåller lika mkt kalorier som vanligt ris, men det är inte lika sönderbehandlat och innehåller mer vitaminer och mineraler (påstås det iaf).
http://www.saltakvarn.se/produkter/rott-ris/

Om du vill ha tips på kalorifattiga tillbehör så är det enkelt och gott att snabbsteka paprika, squash, färnkål och körsbärstomater (släng på körsbärstomaterna sist). Passar utmärkt som tillbehör till kött, kyckling eller fisk.
 
Sv: Nyttiga alternativ till potatis, pasta och ris?

Varför är inte ett liv med kött och grönsaker ett bra alternativ? Grönsaker är absolut otroligt mycket nyttigare än pasta och liknande. Det finns ju otroligt många olika grönsaker att variera med! Om inte annat så kan man ju försöka att åtminstone halvera ris/pasta/potatis konsumtionen och istället lägga på mer grönsaker. Du kommer må mycket bättre, och gå ner i vikt!
 
Sv: Nyttiga alternativ till potatis, pasta och ris?

Jag äter väldigt sällan pasta/ris. Äter hellre quinoa, bulgur, mathavre/vete än ris och pasta. Potatis brukar jag däremot ha i soppa :)

Men äter mkt morot och vitkål. Brukar wooka/steka morotstavar, vitkål och lök. Det kan man äta till det mesta :) kan även göra mer som en gryta och ha i lite linser om man vill. Eller slänga in i ugnen blandat med köttfärsås och sen ost på, blir som gratäng. Kan ju även variera med andra grönsaker, squasch, broccoli, paprika osv :).

Min mage mår bättre när jag äter mkt grönsaker och jag är mätt längre, får inte alls blodsocker dippar som jag annars kan få om jag ätit pasta/ris.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp