Nyttiga hopp/markarbetsövningar

bobbbo

Trådstartare
Hej alla bukesar.

Behöver ny inspiration såhär vid kalla vintertider. Bomba gärna med tips på nyttiga hopp- samt markarbetsövnimgar. Ett stoort plus är om det inte inkluderar en jäkla massa bommar och hinder då mitt ridhus är ganska litet och så är även mitt hinder/bomutbud..

Nivån på övningarna spelar inte någon större roll, bara övningar som gynnar hästens styrka och kondition, samt ryttarens avståndsbedömning och mycket annat trevligt! Det behöver inte vara för någon särskild "typ" av häst, det kan vara övningar som är bra för lat som pigg häst. Stark/het/osäker osv.

Så skriv på bara! Skriv hur ni brukar träna! Kan tänka mig att många andra bukesar skulle bli glada om den här tråden fylls med inspiration, och om inte det så skulle jag bli!

Tack på förhand! :p
 
Senast ändrad:
Sv: Nyttiga hopp/markarbetsövningar

Jag har en övning som jag tycker är riktigt bra att få hästen mjuk och lyhörd för!
Har inte använt några bommar i den, men det kan man ju slänga in ifall man vill! :)

Trava långsidan ner, i hörnet på kortsidan lägger du en volt, 10m i diametern, gör en skrittövergång på mitten av kortsidan, skritt ett par steg, trav igen och en ny volt i hörnet.

På långsidan kan man göra en massa olika; öppna, sluta, skänkelvikning, rida frammåt, galoppera ect. Vad man känner att man och hästen behöver! :)

Nästa kortsida ser likadan ut som förra, 10m-volt, skritt - trav, 10m-volt.

Jag brukar göra denna övning ungefär 2 gånger per varv innan jag bryter, hästen kommer ihop sig fint och blir smidig i båda sidorna!

Hästen ska vända och göra övergångarna för din sits, inte för tyglen, kan vara bra att träna på.

Det går givetvis att göra den i galopp, har inte provat då min häst var 4 i höstas och inte börjar rida än för året! :) :)

// Niikon92
 
Sv: Nyttiga hopp/markarbetsövningar

Hippson har massor av bra övningar på alla nivåer och i alla grenar. Använder mig ofta av deras sidor när jag söker inspiration.
 
Sv: Nyttiga hopp/markarbetsövningar

att ha 2 sockerbitshinder eller liknande med ett visst antal meter emellan, sedan reglera galoppen mellan småhindren så man kommer till en bra avsprångspunkt på båda hindren, och har jämna galoppsprång mellan hindren. först rida en "normal" galopp över, sen rida +1, -1, +2, -2 osv beroende på avståndet mellan hindren. Kräver som minst 2 bommar, som mest 4bommar och 4 grejer att lägga upp bommar på. :)
 
Sv: Nyttiga hopp/markarbetsövningar

Två hinder på meddellinjen så att de står som mitt på den öppna delen på 15m-volt från kortsidan. Då kan du rida ett varv på 15 m volt, över hindret, byt volt till mittvolten, över nästa hinder och byt igen till 15 m volt på andra kortsidan. Här får du då träna på att ha jämnt tempo med ett visst antal galoppsprång mellan hindren. Det ska vara samma åt båda håll liksom, så rider man övningen fram och tillbaka många gånger :)
 
Sv: Nyttiga hopp/markarbetsövningar

Jag komponerade ihop en övning idag som kändes väldigt nyttig. Dock går det åt lite material.

Längs långsidan (medellinjen funkar också) byggde jag upp:

kryss
6 m
bom
3 m
räcke
3m
räcke
3 m
räcke
3 m
bom
6 m
kryss

Kan ridas i bägge varven, bra för att få hästen att bli kvick i fram med de 3 studsarna i mitten, men de ska vara ganska låga (50 cm), annars blir det trångt. Man kan även ta bort en av studsarna, ta bort ett av kryssen, flytta kryssen närmre (3 m efter bommen) eller längre bort.
Jag fick koncentrera mig på min sits och balans, hästen skötte hinderna.
 

Liknande trådar

Träning Hej på er! Jag behöver lite hjälp, jag har haft foderhäst och många medryttar hästar, just nu är jag medryttare på en d-ponny. Grejen...
Svar
12
· Visningar
1 730
Senast: Loretta713
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 393
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 424
Senast: fio
·
Ridning Jag har nyligen blivit medryttare på en häst, det är en 6 årig newforest ponny. Hon är sent tagen och grundutbildad. Hon står på en...
Svar
11
· Visningar
1 280
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp