fejko

Trådstartare
Jag har lätt att komma i obalans, ofta efter i språnget, när jag hoppar. Finns det något man kan göra åt det?

ETT skäl till att man kommer i obalans och "blir efter" i språnget kan vara att man håller underskänkeln får långt fram (lite stolsits). Då bär man inte upp sin vikt i stigbygeln utan foten åker fram och kroppen bak...

Vet inte om DETTA är det problem du har, men värt att prova att flytta bak skänkeln lite, kanske?

Kanske kan stämma :confused: min ena häst är väldigt het så jag har för vana att sitta ned hela vägen fram till hindret, kanske ska försöka resa mig lite innan.

Träna mycket på att rida i 2-punkt sits, dvs att i både trav o galopp står du upp o hittar din egen balans, bry dig inte så mycket om hästen. Detta är även mycket nyttig träning för heta hästar, hittar ryttaren sin egen balans o kan "bara stå där" utan att störa hästen så brukar de lugna ner sig själva också!

Lycka till!

Hoppa mycket låga serier, gärna studs.. Be din tränare hålla koll så att du inte fladdrar för mycket. Och självklart mantag tills du får ordning på balansen. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Har du någonsin drömt om att rida ett riktigt mästerskap - med mästerskapsstämning, internationella banbyggare och en härlig atmosfär...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Dressyr Vad är era bästa tips för att peppa ridskoleryttare (eller tävlingsovana privatekipge) att våga anmäla sig till klubbtävlingar i dressyr... 2
Svar
27
· Visningar
2 068
Senast: Lady_S
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det finns en möjlighet att Sveriges Television kan förlora rättigheterna till sändningarna av världscupen i hoppning, eftersom FEI...
Svar
0
· Visningar
123
Senast: Gunnar
·
Gnägg Jag har börjat fundera kring det här med vad raser avlas emot. Tex svenskt varmblod avlas mot hoppning, dressyr och fälttävlan... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 896
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips mot hårbollar!
  • Akvarietråden V
  • Vilken hundras?