Obalanserad galopp

Tove66

Trådstartare
Min häst faller ibland in i en mycket obalanserad galopp, det är ingen korsgalopp. Känns helt galet för jag kastas helt ur balans och blir hängande i tyglar och man både för att få stopp och inte ramla av. Han springer på och situationen blir okontrollerad.

Ibland kan galoppen rensa sig och bli mjuk och följsam. Jag hittar inget mönster om vad som orsakar detta, han är normalt mjuk och följsam och visar inga tecken på hälta eller smärta.

Någon som har erfarenhet av liknande och som kan ge tips?
 
Några tankar,

Hur rör han sig utan ryttare?
I hagen,
På ridbanan
På uteritt ( platt, upp ner)

Skiljer det sig om spåret är rakt eller böjt? T ex löshoppning vs longering
Om underlaget är jämnt eller har viss ojämnhet jmf t ex en stig i skogen med en harvad ridbana.

Skiljer det sig beroende på ljus? Hur är hans syn?

Hur rör han sig med annan duktig ryttare.

Hur är hans ork? Är han stark nog att orka vara balanserad?

Kanske göra en excel- lista och fyll i under lång tid så kanske du kan skönja ett mönster?


Råd om hur du kan träna lämnar jag med varm hand till din tränare.
Tankarna här ovan kommer från lång erfarenhet av att följa intressanta trådar.
 
Tack! Tänkvärt och bra lista att följa oavsett häst.
Bra träningsdagbok till mina hästar ☺️
 
Min häst faller ibland in i en mycket obalanserad galopp, det är ingen korsgalopp. Känns helt galet för jag kastas helt ur balans och blir hängande i tyglar och man både för att få stopp och inte ramla av. Han springer på och situationen blir okontrollerad.

Ibland kan galoppen rensa sig och bli mjuk och följsam. Jag hittar inget mönster om vad som orsakar detta, han är normalt mjuk och följsam och visar inga tecken på hälta eller smärta.

Någon som har erfarenhet av liknande och som kan ge tips?
Ingen hälta vad du ser kanske men veterinären kanske säger annorlunda. ;)
Jag hade kollat upp hästen, först hos veterinär och sen hos en kiropraktor/equiterapeut. :)
 
Är det bunnyhopping? Alltså att han börjar skutta jämfota med bakbenen? Kan vara allt från SI-led-strul till muskelsmärta till ont någon annanstans i kroppen.

Definitivt läge att kolla upp med bra veterinär. Du kan ju börja med att filma dina ridpass så att du kan visa hur det ser ut när det händer.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 315
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 813
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp