Obama hälsar på

Sv: Obama hälsar på

Ja, men då säger vi att alla betalar skatt efter fiktiva värden. Vi kan ju börja med att beskatta studenter utifrån deras beräknade månadslön 10 år efter examen. Rättvist och bra. Höginkomsttagare som läkare kommer betala mycket mer än den stackars bibliotekarien så det borde ju vara en jättebra skattemodell... :banghead:

Att det inte hjälper mot avfolkningen kan du läsa här

http://www.dn.se/nyheter/sverige/olivet-lockar-inte-svenskarna/

Men temat är intressant... varför ska det vara mera lönsamt att ärva sina pengar än att tjäna dem själv?
För att de flesta pengar man ärver redan är beskattade. Det ska inte kosta att ta över någon annans egendom.

Däremot kan jag hålla med dig om fastighetsskatten, inte just för att det beskattar rika människor. Så ser liksom inte vårt land ut, det finns massor med människor som inte har det så bra ställt som äger egna fastigheter de själva har köpt. I vissa delar av landet är det inte speciellt dyrt att köpa fastigheter. Däremot är fastighetsskatt en väldigt smart skatt, eftersom det är en tillgång du inte kan ta med dig ut ur landet. Det är ett värde som alltid stannar inom landet. Och Sverige vill ju dra in skattepengar till Sverige, inte att förmögenheter försvinner ut ur landet.

Den svenska modellen överfört till USA skulle ge stora skattehöjningar. Moderaterna är ju vänster i det amerikanska politiska landskapet.
BO har ju säkert kliat sig i huvudet och frågat sig varför lilleputtlandet Sverige har bästa ekonomin i EU när övriga medlemmar får stå med mössan i hand och knacka på ECB:s dörr och säga, snälla hjälp oss vi gör vad ni vill bara vi får pengar.

Klart att BO vill ha lite råd om hur man ger folk mer i plånboken för att hålla den inhemska konsumtionen uppe när industrin inte kan sälja utanför sitt eget land. Då är han intresserad av jobbskatteavdrag, rot o rut, sänkt moms inom vissa brancher, sänkta arbetsgivareavgifter m.m.

Sen är det ju lättare att få igenom dessa insatser i Sweden jämfört med over there men det får ju BO jobba på. Det lättaste för BO borde väl vara att genomföra rot o rut :up:

kl

De sa nyss på nyheterna att alla som har bilar parkerade på Valhallavägen och Strandvägen kommer få dem bortforslade inatt. Läge att flytta på bilen kanske. ;)
Men dom som bor innanför avspärrningarna, får dom inte gå ut på två dagar :crazy:

Vet du vad ? Han kan få ta med sig Reinfeldt hem till USA som husdjur om han skulle tycka om honom...
Här uttalar sig en expert om varför BO vill komma hit

http://www.unt.se/uppsala/ett-symboliskt-viktigt-besok-2575167.aspx

Här säger Charles Parker som kommer från USA, är docent i statskunskap vid Uppsala universitet bla följande: "I amerikanska medier har också Sveriges ekonomi lyfts fram som ett positivt exempel i uppmärksammade artiklar, och det kan bidra också till att göra Sverige intressant"

Här uttalar sig en expert om varför BO vill komma hit

http://www.unt.se/uppsala/ett-symboliskt-viktigt-besok-2575167.aspx

Här säger Charles Parker som kommer från USA, är docent i statskunskap vid Uppsala universitet bla följande: "I amerikanska medier har också Sveriges ekonomi lyfts fram som ett positivt exempel i uppmärksammade artiklar, och det kan bidra också till att göra Sverige intressant"

Sverige är som sagt ett högskatteland jämfört med USA.

Sverige är som sagt ett högskatteland jämfört med USA.
Kan så vara men nån gång måste man börja sänka skatterna här och det har vi ju gjort. Nu kommer det ju en omgång till lagom till årsskiftet :D

Missa sen inte superlive sändningarna. Vi har ju hela världens blickar på oss och Sweden får super duper med gratisreklam i alla världens TV stationer. Gissar att turistinkomsterna i framtiden kommer att skjuta rakt upp i skyn likt en amerikansk rymdskyttel ;)

Ganska roligt att kolla på trafikkamerorna idag - så här lite bilar har det nog inte varit en vanlig vardagsmorgon på många år.
Inte särskilt mkt folk i tunnelbanan heller, eller på den enda cykelsträckan som går att komma fram på vid Slussen från Söder och norrut.

Skattesänkningar? förmodligen inte eftersom han och demokraterna helst skulle höja skatten så att multimiljonärer betalar lika stor andel som en vanligt folk, istället för tvärt om.

Men han kan ju lära Moderaterna lite om hur bra det är med fastighetsskatt? Världens första och mest rättvisa skatt.
Rättvis?

Kalle tjänade 400 000 om året och betalade 5000 om året i skatt på sitt boende

Tore tjänade 200 000 om året och betalade 12000 för sitt boende
Rättvist?

idag betalar båda 6000 inte bra men betydligt bättre...

Men temat är intressant... varför ska det vara mera lönsamt att ärva sina pengar än att tjäna dem själv?

Arbetsfria inkomsten arvsskatt ... och så måste man skatta mer på pension än lön. Tja det säger ju nåt om vem man värnar om.

Naturligtvis ska gåvor o arv beskattas....så länge de inte varit beskattade tidigare. fastigheter o förmögenheter brukar ju vara beskattade.

ärver man värdepapper och omvandlar dessa till rena pengar efter gåvan/arvet så beskattas man väl.
Samma sak gäller om man ärver en fastighet och säljer den.....

skatt på den likviderade värdeökningen vill säga..

För att de flesta pengar man ärver redan är beskattade. Det ska inte kosta att ta över någon annans egendom.

Däremot kan jag hålla med dig om fastighetsskatten, inte just för att det beskattar rika människor. Så ser liksom inte vårt land ut, det finns massor med människor som inte har det så bra ställt som äger egna fastigheter de själva har köpt. I vissa delar av landet är det inte speciellt dyrt att köpa fastigheter. Däremot är fastighetsskatt en väldigt smart skatt, eftersom det är en tillgång du inte kan ta med dig ut ur landet. Det är ett värde som alltid stannar inom landet. Och Sverige vill ju dra in skattepengar till Sverige, inte att förmögenheter försvinner ut ur landet.

Varför rent filosofiskt ska man över huvud taget kunna få egendom av andra när de dör? Varför ska det i så fall vara gratis?

Rättvis?

Kalle tjänade 400 000 om året och betalade 5000 om året i skatt på sitt boende

Tore tjänade 200 000 om året och betalade 12000 för sitt boende
Rättvist?

idag betalar båda 6000 inte bra men betydligt bättre...

Rättning i ledet. Inkomst och boendekostnader inklusive fastighetsskatt hör ihop. Det är inte underligare än att höginkomsttagare normalt betalar mer i bilskatt, för att de har fler och dyrare bilar. Sen kan de välja att inte ha det, precis på samma sätt som låginkomsttagare kan välja att köpa en bil med höga driftkostnader.

Att beskatta fastigheter är det rättvisaste sättet att beskatta eftersom rika bor dyrare.

Naturligtvis ska gåvor o arv beskattas....så länge de inte varit beskattade tidigare. fastigheter o förmögenheter brukar ju vara beskattade.

ärver man värdepapper och omvandlar dessa till rena pengar efter gåvan/arvet så beskattas man väl.
Samma sak gäller om man ärver en fastighet och säljer den.....

skatt på den likviderade värdeökningen vill säga..

För att? rent nonsens...

Du betalar moms och koldioxidskatt på redan skattade pengar, du betalar till och med skatt på skatten.

Du menar alltså att jag skulle betala 1 krona för bensinen om jag inte har råd att betala 15?

Fastighetsskatt och gärna en hög sådan som den är i exempelvis USA är rättvis för att rika bor dyrt.

KL

Jag har just gjort en tripp med bil från de norra förorterna in till stan för ett snabbt jobb och så hem igen.
Jag kan säga att under mina 20 år som körkortsinnehavare har jag aldrig färdats smidigare den sträckan. Det var som en torsdagsnatt i juli:D
När jag åkte längs Klarastrandsleden helt mol alena blev jag nästan lite orolig och tänkte att jag måste missat nån avspärrning och snart kör jag väl rätt in i Air Force One och femtusen vakter rusar fram och skjuter ner mig på plats.
Helt surrealistisk morgon i Stockholmstrafiken, tack Obama!

Senast ändrad:

Varför rent filosofiskt ska man över huvud taget kunna få egendom av andra när de dör? Varför ska det i så fall vara gratis?
Varför rent filosofiskt blir världen bättre ifall alla behöver arbeta och gneta ihop sin försörjning?

Det är väl underbart att vissa kan få gratis pengar som någon annan arbetat ihop för att göra deras liv lite lättare. Varför ska alla ha så lite som möjligt?

Varför rent filosofiskt blir världen bättre ifall alla behöver arbeta och gneta ihop sin försörjning?

Det är väl underbart att vissa kan få gratis pengar som någon annan arbetat ihop för att göra deras liv lite lättare. Varför ska alla ha så lite som möjligt?

Så rent principiellt så är det bra att andra får pengar som någon annan på något sätt kommit över, eller gäller det bara lönearbete?

Men principen att beskatta arv förändrar inte det, bara att det är fler som får dela på pengarna.

Rent filosofiskt är jämlikhet och lika förutsättningar och möjligheter oavsett ras, kön och bakgrund rätt lockande.

Ganska roligt att kolla på trafikkamerorna idag - så här lite bilar har det nog inte varit en vanlig vardagsmorgon på många år.
Inte särskilt mkt folk i tunnelbanan heller, eller på den enda cykelsträckan som går att komma fram på vid Slussen från Söder och norrut.
Dom skolkar väl o kollar på livesändningar :sneaky:

KL

När jag åkte längs Klarastrandsleden helt mol alena blev jag nästan lite orolig och tänkte att jag måste missat nån avspärrning och snart kör jag väl rätt in i Air Force One och femtusen vakter rusar fram och skjuter ner mig på plats.
Helt surrealistisk morgon i Stockholmstrafiken, tack Obama!
Du hade säkert 25 missiler riktade mot dig fast du inget märkte ;)

BO skulle kanske komma hit lite oftare :)

Rent filosofiskt är jämlikhet och lika förutsättningar och möjligheter oavsett ras, kön och bakgrund rätt lockande.
Det tycker inte jag. Jag tycker att det är bättre med frihet. Frihet att få välja som man själv vill. Frihet att spara, jobba och gneta så att ens barn kan får ärva allting och få det lite lättare i livet.

Jag har inget som helst intresse av att jobba för att försörja andra. Det får de klara av själva! Jag tycker att det är skittrist att jobba och hade helst fått vara ledig. Aldrig i livet att jag hade jobbat, sparat och gnetat så att andra helt okända ska få ta del av det jag jobbat för. Vad är poängen med det? Vad är poängen med ett sparande då?

Jämlikhet såsom du vill ha det är en utopi. Där har vi facit i hand och vi ser hur det gick...några var jätterika och massan var fattiga och led.

Därför att ärvande av resurser är ett av de grundpelare som vårt samhälle bygger på.

och skulle någon vara så korkad att försöka införa ett förbud mot arv så kommer förbud mot gåva i nästa andetag och i det tredje förbud mot ägande och då vet ju alla vart det barkar:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka