obegriplig hälta (MRI?)

Precis samma hände mig :cry:

Besiktande veterinär satte hovarna ua fast det var skillnad i höjd och form på dem.
Nu vet jag inte om hovarnas form påverkat, eller när min häst blev skadad (initialt trodde en veterinär att det var en gammal skada, men det var många olika veterinärer inblandade innan jag hittade någon som var bra) men det var dyra läropengar. Första hovslagaren hos oss gjorde det nog inte bättre genom att börja slarva heller :mad:

Men ta inte ut sorgen i förskott! Ligamentskador kan också läka. Vill inte fb betala MR nu så hade jag diskuterat med veterinären att börja med lång vila och regelbunden hältkoll så att hästen inte blir sämre.

Tack för dina svar! Är så jobbigt när man inte har någon och prata med. Och ingen förstår riktigt heller.. Har även bytt hovslagare nu nyligen som jag nämnde i första inlägget då hans hovar, precis som du nämner, har olika höjd och form. Han flyter ut inåt och när jag varmskodde honom märkte man tydligt hur fel han belastat och att förra hovis knappast underlättat det. Men det är tillfixat nu av en duktig hovslagare :)
 
Precis samma hände mig :cry:

Besiktande veterinär satte hovarna ua fast det var skillnad i höjd och form på dem.
Nu vet jag inte om hovarnas form påverkat, eller när min häst blev skadad (initialt trodde en veterinär att det var en gammal skada, men det var många olika veterinärer inblandade innan jag hittade någon som var bra) men det var dyra läropengar. Första hovslagaren hos oss gjorde det nog inte bättre genom att börja slarva heller :mad:

Men ta inte ut sorgen i förskott! Ligamentskador kan också läka. Vill inte fb betala MR nu så hade jag diskuterat med veterinären att börja med lång vila och regelbunden hältkoll så att hästen inte blir sämre.

Som sagt ska jag skriva ner vad som gjorts och inte så jag frå det framför mig. Är det fortfarande MR som återstår skickar jag ut honom på vila ett bra tag och ha som du sa regelbundna hältkoller och se om det kan råda bot på det..
 
@Starrider75 Visst var han röntgad i hoven? Så det inte är någon skelettskada. Mjukdelsskador har väl samma konvalescens allihopa - lång vila. På min häst (enda erfarenheten så ingen sanning) började vi med ett halvårs vila efter diagnos (då hade hon redan vilat kanske 5-6 månader men jag ville ge henne chansen....). Vi hältkollade själva hemma med en duktig stallägare och åkte sen tillbaka till veterinär efter 6 månader.
 
Självklart måste alla sekundära hältor vara behandlade innan. På 6 månader sa min veterinär (på UDS) att förbättring borde ske om det finns någon chans. Men då hade vi ju diagnos.
Tänker att samma borde gälla andra mjukdelsskador också.
 
@Starrider75 Visst var han röntgad i hoven? Så det inte är någon skelettskada. Mjukdelsskador har väl samma konvalescens allihopa - lång vila. På min häst (enda erfarenheten så ingen sanning) började vi med ett halvårs vila efter diagnos (då hade hon redan vilat kanske 5-6 månader men jag ville ge henne chansen....). Vi hältkollade själva hemma med en duktig stallägare och åkte sen tillbaka till veterinär efter 6 månader.

Ja han är röntgad i båda hovarna, allt såg fint ut förutom en pytteliten pålagring i vänster, men inget som vet trodde påverkade utan att det bara var något vi fyndade på vägen.
Hur gick det efter de sex månaderna?
 
Ja han är röntgad i båda hovarna, allt såg fint ut förutom en pytteliten pålagring i vänster, men inget som vet trodde påverkade utan att det bara var något vi fyndade på vägen.
Hur gick det efter de sex månaderna?

Min ponny lever inte längre.
Hon blev faktiskt sämre på slutet så veterinären hade inga "problem" med att döma ut henne.
 
Jag har haft 2 hästar med ungefär samma symptom, troligen någon skada i mjukdelarna i hoven och efter väldigt lång vila, 1 år eller mer inkl. olika behandlingar så blev det gradvis sämre.
Hältor är svåra och brukar inte alltid leda till något bra.
Kanske inte detta du ville höra, men om du kan låt hästen vila så länge du har tid och råd.....
Lycka till :-)
 
Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge.

För fyra månader sen köpte jag en ny häst. Efter ca 2-3 veckor blev han halt höger fram på böjt spår. (Givetvis kan detta vara en tidigare skada som jag missat men det är inte relevant i min fråga). Vi åkte till närmaste ATG och dom gjorde böjprov på endast hf. Högt och lågt. Han var halt på lågt och pyyttelite oren på högt. Dom "konstaterade" kotledsinflammation och sprutade honom i kotan med kortison. Åb efter 2v. Gör böjprov högt och lågt. Bättre på lågt men inte helt, lite oren på högt också så dom beslutar sig för att spruta knät med.. Och säger att "han kanske vridit om benet i hagen" Han blir efter det fortfarande inte bra, är halt på böjt spår och känns allmänt deppig.

Bestämmer mig för att byta klinik till en Vetrinär jag vet ska vara otroligt duktig. Åker dit och han är inte alls halt på högt böjprov. Han böjs runt om och reagerar starkt på Lågt böjprov (BÅDA FRAM). Är alltså halt på båda frambenen lågt ner. Bedövas i höger och hältan i vänster visar sig ännu mer (på volten). Hovarna röntgas, man hittar inget. Behandlas i båda hovlederna med tuppkam/kortison. Åb efter det visar att hältan i vänster ben svarat bra på behandling och visar sig knappt (inte efter bedövning i hf heller). Men hältan på höger syns fortfarande tydligt. Han har alltså blivit sprutad i höger knä, kota och hovled utan resultat. Han bedövas i bakdelen av hoven och det blir betydligt bättre men inte helt bra ändå. Vi gör ultraljud och det finns inget där heller.
Veterinären säger att nästa steg är MRI vilket är svindyrt och om mjukdelarna är skadade blir det ändå bara en otroligt lång konvalens, värt det?

Han är kollad av kiropraktor och Vetrinär, han är jämnt musklad och har till det yttre inte ont i ryggen eller liknande. Har fått tårna kortade och rundade samt trakter utvidgade (bytt hovslagare då min förra ej va bra) för ca 4 dgr sen. Då jag trodde det kunde vara orsaken till hovledsinflammationen som nu inte ens är det längre.

Hur tycker ni jag ska gå till väga? Göra MRI? Eller undersöka något annat?
Veterinären har alltså konstaterat att hältan sitter lågt i höger fram, men vi vet inte vad det är. Tacksam för alla åsikter/svar, förlåt för rörigt inlägg är inte så bra på alla "uttryck"
Vi hade liknande problem, visade sig vara inflammation i knä(bak). Det är svårt att böja fram, vår visade inget på böjprov. Däremot syntes det på ultraljud, vilket är billigt och noninvastivt sätt att undersöka, så det kunde ni väl kolla först kanske? Att bedöva knäleden kan också krävas för att veta säkert.
 
Nej han har inte varit bättre, mellan åbn har jag bara promenerat för det är det som vet ordinerat. Han har stått i sjukhage. Den enda gången han var riktigt glad och pigg "som sig själv" har varit nu efter han blev behandlad i båda hovlederna. Därför blev jag så förundrad över att hältan på höger inte ens blivit lite bättre efter behandling. Då han varit så pigg och glad.

Han sprutades i framknät
Om hästen inte är kollad i knäna så hade jag kollat upp dom, man ska inte underskatta avlastningshältor, för att det ska vara långsiktiga resultat måste man ju fundera ut varifrån hältorna kommer och då bör även bakknäna kollas upp. Speciellt om det är dubbelsidigt fram tycker jag.
 
Fast numera så finns det fantastiska behandlingar för att skynda på läkningen av mjukdelar. Som faktiskt fungerar!
 
Om hästen inte är kollad i knäna så hade jag kollat upp dom, man ska inte underskatta avlastningshältor, för att det ska vara långsiktiga resultat måste man ju fundera ut varifrån hältorna kommer och då bör även bakknäna kollas upp. Speciellt om det är dubbelsidigt fram tycker jag.

Ja det ska jag absolut göra! Tack för tipset!!
 
Fast numera så finns det fantastiska behandlingar för att skynda på läkningen av mjukdelar. Som faktiskt fungerar!

Vad syftar du på för behandlingar? Om jag inte genomför MR så kommer jag låta honom vila och under tiden ta hit en ET som får behandla med infrarött. Om det var en slags behandling du tänkte på :) förutsatt att bakknäna är ok som jag ska kolla upp. Och se till att verkligen allt i höger framben är undersökt/släckt.
 
Vad syftar du på för behandlingar? Om jag inte genomför MR så kommer jag låta honom vila och under tiden ta hit en ET som får behandla med infrarött. Om det var en slags behandling du tänkte på :) förutsatt att bakknäna är ok som jag ska kolla upp. Och se till att verkligen allt i höger framben är undersökt/släckt.
Beroende på vad det är för skada så finns olika alternativ.
MEN skulle det vara en mjukdel som är skadad så är min erfarenhet av shockwave och prp väldigt bra, även i hoven.
Men till att börja med så måste du få en korrekt diagnos och behandla den primära skadan istället för sekundärsymptomen.
 
Min häst hade först väldigt tydligt problem lågt bf men framför allt hf, dock halt på alla fyra. Sprutades på så många ställen man kan spruta kändes det som (kota bf, framknä bf och has bb) under nästan ett halvårs tid. Därefter vila ett par månader, sen återupptagen undersökning där vi fann senskada hb och definitivt något vajsing hf, förmodligen carpus.

Vet var beredd att döma ut hästen pga senskadan som med största sannolikhet aldrig skulle bli bra (de behandlar inte sådana senskador). Jag ville prova att behandla med stötvåg ändå och hästen blev bra.

Nu var han på ny klinik och man konstaterade under ett halvårs tid att något var fel lågt bf och han fick specialskoning. Av någon anledning trampade han av sig en framsko 1-2 dagar före varje åb så det blev svåra besök. På den nya kliniken var inte jag med på undersökningarna och kunde inte ifrågasätta veterinärens beslut mer än per telefon/mejl, och frågor är ju så mycket lättare att ställa på plats tycker jag.

Till slut åkte jag med på ett åb, då fann vi efter 8 timmars sökande att hästen hade karpaltunnelsyndrom bf, men framför allt hf.

Hästen opererades och skos idag med sulor för att skydda mot hårda isättningar, men fungerar annars som vilken frisk häst som helst. Efter att karpaltunnelsyndromet upptäckts övervägde vi MR, men veterinären sa att man skulle vara så otroligt målmedveten när man gör MR att det är svårt att felsöka och inte bara konstatera kända fel. Jag minns inte om detta gällde för carpus eller hela hästen, misstänker att det gällde carpus?

Det finns hopp!! Och stå på dig!
 
Lite färgad av föreläsningen igår där de pratade om CT. En typiskt grej var upprepade behandlingar av hovled o hästen blir inte bra. Nån jäkla sena där inne (bla) som var svår att se med annan bilddiagnostik syntes på CT. Nu var det Caspar (Evidensia Helsingborg) själv som pratade om sin grej men det lät vettigt. Dyrare än röntgen o UL men när problemen inte blir bra så att man åtm kan få reda på prognos och så att man inte sätter igång som efter en ledinflammation.
 
Beroende på vad det är för skada så finns olika alternativ.
MEN skulle det vara en mjukdel som är skadad så är min erfarenhet av shockwave och prp väldigt bra, även i hoven.
Men till att börja med så måste du få en korrekt diagnos och behandla den primära skadan istället för sekundärsymptomen.

Har pratat med två olika veterinärer idag. Så sammanfattar läget lite: När vi bedövade hela hoven släcktes hältan helt. Det var vid förra besöket. Då kom hälta på vänster fram. Därefter har vänster hovled svarat bra på behandling men inte höger. Min Veterinär tyckte att eftersom hältan är så tydlig (nickhalt, hackig trav, syntes tydligt för en närstående som absolut inte kan något om hästar) tror han inte att detta är en avlastningshälta. Då han har mycket erfarenhet av sådana. Och speciellt när den släcktes när hoven bedövades.

Vid besöket igår bedövade vi endast bakre delen av hoven, då släcktes ca 80 % av hältan. Vilket enligt honom tyder på att vi är på rätt ställe och letar. Så blir nog en MR för mig ändå.. För att se vart i hoven det sitter och försöka få en diagnos och prognos. Har flera människor runt omkring som är kunniga som kan hjälpa mig att lägga upp en "läkningsplan" med diverse behandlingar och specialskoning (om det är nödvändigt).Utan MR har jag inget typ.. Har inga erfarenheter av varken sådana här skador eller behandlingar av den.. Har du provat prp eller shockwave? Hur funkade det?
 
Har du provat prp eller shockwave? Hur funkade det?

Min ponny skoddes med ringsko. Veterinären gjorde bedömningen att shockwave inte skulle hjälpa/nå så långt in som krävdes. Grejen med mjukdelsskador i hovar är ju att de är väldigt svåra att påverka eftersom själva hoven är iväg :grin:
 
@mackan Ja tyvärr, men det var pga artros i halskotpelaren, som jag valde att inte försöka behandla då det är dålig prognos på det.
 
@tolksele
Ja, det beror såklart på vad som är skadat och vilka inställningar man använder på maskinen och om man kommer åt det ovanifrån.
Vi har bl.a. en häst som fick djupa böjsenan i hoven stötvågsbehandlad, det läkte mycket bra.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 167
Senast: Lutten
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp