obehagligt telefonsamtal *väldigt svamligt*

L

lenizen

Telefonen ringde efter att vi hade ätit och i andra änden befinner sig en fruktansvärt otrevlig människa. H*n anklagar främst min hund för att det var så många som började bli så trött på att han "rände hur som helst", när jag bad personen att tala om vilka mer det var så vägrade h*n att tala om vilka, det var minsann inte dennes sak att ränna med massa namn....
Men om det är flera som har gått ihop för att ta kontakt med mig då måste väl dessa människor för sjutton kunna stå för det..
Vad tror dom att jag ska göra??? Kasta sten genom fönstrena? *suck*

När jag i alla fall tackar människan för att hon ringde och berättade det h*n hade att framföra och ska avsluta då går h*n till angrepp på mig också och säger att vi är så fruktansvärt nonchalanta hundägare etc..

Summan av kardemumman var väl att h*n avskyr mig ännu mer än innan och att dom skulle "vidta åtgärder" om inte jag skärpte mig som hundägare.....min vovve var minsann elak och gick till attack.. Pyttsan..det enda han skulle kunna göra var att slicka ihjäl någon för att han är så överförtjust i alla människor.
Men å andra sidan, jag har inget att skämmas för om h*n vill anmäla mig...men det som gjorde mig så arg var att h*n för det första inte var trevlig, inte "ville" berätta vilka mer det var som var trötta på honom (när jag påpekade att då ansåg jag att dessa anklagelser kom enbart från denna familj så blev h*n upprörd. Jag upplyste h*n** om att om dom andra inte kunde stå för det så var inte deras åsikter så mycket att gå på), att h*n inte kom hit och tog diskussionen öga mot öga och att h*n inte kom samma dag som den påstådda (ja, jag skriver påstådda för att jag har oerhört svårt att tro något sådant om min vovve eftersom att han aldrig har gjort något dylikt under dom senaste 2,8 åren....) situationen uppstod utan kommer flera dagar efteråt...

Jag ska ut och luska hos några under veckan för att höra om dom också har denna uppfattningen om Wille men å andra sidan har dom kommit direkt till mig förr då dom har funderat på något som jag har gjort, varför inte denna gång???? (om dom nu skulle ha sagt något)

*less*
 
Vad är det som de tycker att hunden gör? Springer lös i deras trädgårdar eller så? I såfall kan jag förstå deras upprördhet (men inte otrevlighet - steg ett brukar ju faktiskt vara att försöka upplysa om att man upplever hunden/hundhållningen som ett problem).

Sedan är det ju så att vissa människor gillar inte djur och djurägare och stör sig över minsta lilla och då är det ju deras problem och inte ert. Hoppas att det löser sig. Det är obehagligt med sådana telefonsamtal.
 
Han är inte i deras trädgårdar, däremot så är han lös på gården hemma och det är tydligen oerhört jobbigt då h*n åker förbi för h*n påstår att min vovve kan komma och tokrusa så att han blir påkörd?! (han hade dock en sådan period då han var 1 år och då blev han påkörd, olyckligtvis av denna person, men sedan dess har han varit på gården förutom hans egna små utflykter som är bakom vårat hus mot skogen...)
Dessutom sades det att min herre hade bitit deras häst och anfallit deras unge, det känns inte trovärdigt i mina ögon och om han nu hade gjort det, varför inte höra av sig samma dag som detta "hände". Eller, ännu hellre, komma hit...
:confused: :confused: :confused:

Jag har på känn att denna människa kommer vara till problem för mig i ungefär resten av mitt liv :(
 
Vet du vad hunden gör och är under - som du skriver "hans egna små utflykter som är bakom vårat hus mot skogen"?

Vi har alltid våra hundar lösa här på gården, men vi har dem alltid runt oss och här stannar dom. Inga egna små utflykter "mot skogen" när vi inte har koll på dem.

Kanske kan det vara så att din hund varit ute på egna upptåg fast du inte vet om det. Jag skulle bli vansinning om grannarnas hund sprang här utan uppsikt. Men naturligtvis skall man inte bete sig som den som ringde dig, inte de första gångerna i varje fall. Hade problemen fortsatt och hundägaren inte gjort något åt det då hade jag nog kunnat vara sån jag också.
 
Hans små turer mot skogen är inte långvariga ("bajsrundor", han är borta i kanske tio minuter på sin höjd, fast sattyg går fort att hitta på men det stämmer inte rent geografiskt och tidsmässigt att han skulle ha hunnit med sig) och skogen ligger bakom huset, vägen ligger framför och där vet han att man inte får vara...
Dessutom så hade han sin "bästis" här då denna händelse skulle ha skett så jag vet inte, får dom för sig att vara olydiga så agerar dom alltid i par, dessutom håller dom sig på behörigt avstånd från hästar båda två.. Det känns som att det är så många pusselbitar som inte passar ihop.

Träffade en annan i går och diskuterade detta med henne och hon förnekade all inblandning för hon hade inga som helst problem med vovven... Varken då hon kör förbi med bil eller rider förbi med hästen...
 
Hundar får inte springa vind för våg i skogen i 10 minuter i skogen, utan uppsyn..

Speciellt inte nu när djuren börjar få ungar..
 
Hundar får inte springa vind för våg i skogen i 10 minuter i skogen, utan uppsyn..

Speciellt inte nu när djuren börjar få ungar..

Jag vet. Men jag har fått lära mig att det är en "datummärkt regel" :o
Från mitten (15) på april tills den sista augusti.. Är jag felinformerad??
 
Nu finns det de som kan detta bättre, men jaktlagen spelar oxå in. Är det till exempel säsong för rådjursbockjakt och din hund stöter upp ett sådant djur, så anses det vara ett jaktbrott. Så han som har jakträtten i skogen kan anmäla detta.
 
Jag menar att man alltid ska ha uppsikt
över sin hund, men att det under den här
perioden är koppeltvång.
 
Ja, from den 1 mars tom den 20:e augusti har jakträttsinnehavaren rätt att skjuta hunden om den driver vilt, inte går att fånga eller om det tydligt framgår att hunden är lösspringande pga ägarens vårdslöshet! :eek: Jaktstadgan 9 §.
 
Du bör nog vara väldigt försiktig med att ha din hund lös utan uppsikt när än på året det är. Men det är speciellt viktigt under "koppeltvångsperioden". Jag bor i villa och har inte hunnit bygga en hundgård eller staket runt gården ännu, så mina hundar får vara lösa på gården medan jag står i fönstret och kikar. Även om man tycker att ens hund "bara skulle slicka ihjäl folk" så måste man ta hänsyn till att andra människor kanske inte ens vill bli "ihjälslickade". Så är det att vara hundägare idag och har man hund så måste man acceptera de skyldigheter man har som hundägare, vare sig man tycker de är bra eller dåliga.
 
Ursäkta?? Jag är Marita2 och ingen annan..

Har inget annat nick här...
 
Jag menar att man alltid ska ha uppsikt
över sin hund, men att det under den här
perioden är koppeltvång.

Men är perioden dom datum som jag skrev tidigare eller är jag fellärd? :confused:
 
Läste det nu och konstaterade att jag var oerhört felinformerad... :o
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 698
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
769
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp