Förklara för mig, hur tänker folk som har sin hund lös?

Att min hund inte har minsta möjlighet att störa vilt på ett öppet område täckt med snö och skare, där jag kan se minsta fotspår på långt håll, är en annan femma.
Är det rejäl skare skulle jag våga påstå att vissa spår inte syns hur bra syn du är har, och verkligen inte på långt håll- så även det blir vanskligt att påstå att man skulle kunna se ,bäst jag citerar: "där jag kan se minsta fotspår på långt håll"
 
Är det rejäl skare skulle jag våga påstå att vissa spår inte syns hur bra syn du är har, och verkligen inte på långt håll- så även det blir vanskligt att påstå att man skulle kunna se ,bäst jag citerar: "där jag kan se minsta fotspår på långt håll"

Det kanske inte framgick, men jag pratade om hur situationen såg ut här i början av mars. Jag kunde i vart fall se viltspår i skaren på 60-70 meters håll. Det räcker rätt bra med tanke på att min hund naturligt håller sig inom 20-30 meters avstånd(för att inte tala om att viltet inte störs av att vi stöter på viltspår). För att identifiera spåren var jag förstås tvungen att komma närmare. Det var en älg som tagit svängen över en av ängarna och lämnat spår i skaren. Det säger en del om hur rejäl den var.

Rådjur hade jag sett oavsett var de befann sig på detta område, men de undviker det på vintern och håller sig där det finns något att äta. Harar har jag inte sett några sen avskjutningen för ett par månader sedan.
 
Fast faktum är att utanför barnkammartid får hunden störa viltet. Att störa viltet är att springa förbi eller inpå djur- däremot oavsett årstid får hunden aldrig springa efter eller jaga vilt ( tänker på @SiZo i tråden vars hund ibland "bara" sprang ca 100 m efter vilt och menade på att det därför var för kort bit för att orsaka skada,( vilket man som hundägare givetvis inte kan veta tvärsäkert)
Att hundar inte ska störa folk eller tamdjur året om tar jag för givet, tyvärr gör inte alla hundägare det.


Men tänk om det är så att djur under högdräktighet och under den tid då de bygger bo/ lägger ägg / ungar lättare blir stressade av " att se hund" ?? vilket det sannolikt såklart är.


Är det rejäl skare skulle jag våga påstå att vissa spår inte syns hur bra syn du är har, och verkligen inte på långt håll- så även det blir vanskligt att påstå att man skulle kunna se ,bäst jag citerar: "där jag kan se minsta fotspår på långt håll"

Men seriöst? Enligt ditt resonemang kan man inte gå/jogga/cykla med kopplad hund någonstans heller förutom öppna asfalteringar för att viltet blir så fruktansvärt stört av att just en hund springer förbi dom?

Eller tror du att viltet ser om hunden har koppel eller ej?
 
Det kanske inte framgick, men jag pratade om hur situationen såg ut här i början av mars. Jag kunde i vart fall se viltspår i skaren på 60-70 meters håll. Det räcker rätt bra med tanke på att min hund naturligt håller sig inom 20-30 meters avstånd(för att inte tala om att viltet inte störs av att vi stöter på viltspår). För att identifiera spåren var jag förstås tvungen att komma närmare. Det var en älg som tagit svängen över en av ängarna och lämnat spår i skaren.
Ja i skaren ja, men de som kan gå på skaren då? ser du de spåren också?
 
Men seriöst? Enligt ditt resonemang kan man inte gå/jogga/cykla med kopplad hund någonstans heller förutom öppna asfalteringar för att viltet blir så fruktansvärt stört av att just en hund springer förbi dom?

Eller tror du att viltet ser om hunden har koppel eller ej?
Nope, jag har inget sagt om kopplade hundar just av anledning det inte är tvunget. Mer då än att vilt faktiskt kan bli mer stressade den tid då de är högräktiga / gör bon , ruvar etc- det var givetvis fel av mig att använda samma ord som du använde, vilken nit, men jag förklarar igen: jag har inget sagt om kopplade hundar eller att hundar ska vara kopplade , eller att vilt ser skillnad, men jag antar att hunden ska hållas nära som om den är kopplad eller hållas kopplad om föraren inte har koll just för att minska störningar.
 
Nej, men det räcker rätt bra att jag kan se djuren själva ovanpå skaren känner jag. Djuren störs liksom inte av att vare sig jag eller hunden kliver på deras spår. Där vi promenerade befann vi oss aldrig i närheten av där ett djur kunde ligga och trycka.
Men det sa du inte, tvärtom- men det spelar ingen roll du är bara en av dem andra som rättfärdigar dina egna förklaringar till att just din hund kan vara lös, du vet 20-30 m är lagmässigt för långt ifrån. Jag är förvånad- jag trodde aldrig att du skulle höra till den gruppen.
 
Eller tror du att viltet ser om hunden har koppel eller ej?
Jag svarade på ditt inlägg 414, jag skulle givetvis inte-som jag förut skrev- använt dina ord utan rättat den felaktiga betydelsen, men mitt svar på det gick ut på att djuren kanske lättare blir stressade under barnkammartiden.
 
Men det sa du inte, tvärtom- men det spelar ingen roll du är bara en av dem andra som rättfärdigar dina egna förklaringar till att just din hund kan vara lös, du vet 20-30 m är lagmässigt för långt ifrån. Jag är förvånad- jag trodde aldrig att du skulle höra till den gruppen.

Vad menar du att jag inte sa? Och var sa jag detta?

Fint att du har höga tankar om mig, men du får nog läsa lagen igen. Hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. I ett område där jag faktiskt SER att det inte finns vilt kommer jag fortsätta att släppa min hund lös. Under sommaren brukar det bli på parkeringsplats och öde skogsvägar. Samt förstås i uppvallad sök/uppletanderuta, men då är det under arbete.
 
Nej att det finns vilt överhuvudtaget där. Vilket jag skojade om att isåfall har viltet grävt ner sig under snön.
Hur vet du ? det fanns ju skoterspår en hare kan tryck i och inte synas? KL det är väldigt många som tvärsäkert menar på att vilt inte finns just där de är.
 
Vad menar du att jag inte sa? Och var sa jag detta?

Fint att du har höga tankar om mig, men du får nog läsa lagen igen. Hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. I ett område där jag faktiskt SER att det inte finns vilt kommer jag fortsätta att släppa min hund lös. Under sommaren brukar det bli på parkeringsplats och öde skogsvägar. Samt förstås i uppvallad sök/uppletanderuta, men då är det under arbete.
 
Hur vet du ? det fanns ju skoterspår en hare kan tryck i och inte synas? KL det är väldigt många som tvärsäkert menar på att vilt inte finns just där de är.

Det är snarare du som har en väldigt tvärsäker bild av hur det såg ut i mitt närområde för ett par veckor sedan. Du kunde frågat så kunde jag förtydligat. Det gick att överblicka hela området eftersom skaren bildat ett så tjockt lager att t o m skoterspåren bara var ett par cm djupa. Inget utrymme ens för en hare att ligga och trycka. I synnerhet inte eftersom det i så fall skulle varit fältharar(därav avskjutningen).

Och visst finns det vilt här, mycket t o m. Rådjur ser jag varenda dag, älg traskar runt som sagt och nu har ju fåglarna kommit också. Spår av björn och räv stöter man på lite då och då också.
 
Ja i skaren ja, men de som kan gå på skaren då? ser du de spåren också?

Ska vi hindra våra hundar från att gå nära spår från vilt nu också?

Jag svarade på ditt inlägg 414, jag skulle givetvis inte-som jag förut skrev- använt dina ord utan rättat den felaktiga betydelsen, men mitt svar på det gick ut på att djuren kanske lättare blir stressade under barnkammartiden.

Vad pratar du ens om?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 238
Senast: hollypolly
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 750
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 488
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 190
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp