Förklara för mig, hur tänker folk som har sin hund lös?

Jag har mina hundar lös på gården, dom lämnar inte gården utan att nån följer med dom och stannar ifall man ber dom stanna uppe på gården. Min ena går i skogskanten utmed tomten och gör sina behov men är kanske en meter in max. På promenad är oftast min ena lös men han håller sig runt mig och på vägar och stigar, går inte in i skogen utan håller sig nära mig. Huskyn är aldrig lös då han sticker ut i skogen och på vägen så fort han får chansen, han jagar definitivt vilt om han får chansen. Min andra hund är lös på tomten men inte på promenader utan för tomten än iaf. Han är visserligen valp än men så liten att jag är rädd han blir biten av annan hund innan jag skulle kunna fånga in honom då han älskar alla hundar och inte lärt sig än att man inte får springa fram och hälsa på hundar man möter.
Dotterns tik är ofta lös på gården samt på promenad då även hon går runt fötterna på den hon går med och springer inte runt i skogen.
 
Ska vi hindra våra hundar från att gå nära spår från vilt nu också?
Var har jag skrivit det? Vad gäller spår på rejäl skare så var det enbart en rättelse på @Dentaku `s inlägg att obs ej exakt citat: såg minsta spår på långt håll, det hade alltså inget med att jag menar på, vilket du verkade tolka, att hundägare inte ska få gå med hund vad du skriver "nära spår".
 
Du kan ju ringa FM och fråga om de tänker på att inte störa viltet nu när de ska ha övning igen. Det där viltet som min hund måste ha traumatiserat när han gick lös du vet.
Men det har jag aldrig skrivit, du hittar på eget för att andra som läser ska tro att jag valt ordet traumatiserat viltet,det är väldigt vilket behov vissa verkar ha att ge egna förklaringar till att ha hund lös ifrån sin förare.
 
Och vad gäller FM så har jag årlig kontakt med dem då de har övningar på vår mark, dock inte pansarfordon, och de stör såklart djurlivet men det betyder inte att jag kan släppa min hund lös där hursom efteråt.
 
Men att "skoja" går bra? kan inte uppfatta ditt skoj på annat sätt än att du gör dig lite lustig över mig, det är en ful diskussionsteknik.
Nej den där gubben är mer rycka på axlarna för mig, att vi ska sluta diskutera något som inte leder någonvart. Inte alls meningen att göra mig lustig över dig :)
 
Var har jag skrivit det? Vad gäller spår på rejäl skare så var det enbart en rättelse på @Dentaku `s inlägg att obs ej exakt citat: såg minsta spår på långt håll, det hade alltså inget med att jag menar på, vilket du verkade tolka, att hundägare inte ska få gå med hund vad du skriver "nära spår".

Anledningen till att jag skrev det var för att ge en bild av hur god översikt jag hade över detta område. Jag funderade på hur jag skulle formulera det, men det fanns liksom inget annat man kunde se på den här ytan annat än just olika spår i skaren. Jag syftade faktiskt inte heller på viltspår specifikt - merparten av spåren som fanns var från människofötter, skidor och som sagt skotrar.

Vad du menar med att det skulle vara en rättelse på vad jag skrivit förstår jag inte. Jag har inte skrivit något som inte stämmer.
 
Det har du påstått i några inlägg. Men det stämmer inte.

Då har jag missat de inläggen, jag kom in i diskussionen först när den började handla om hur man har hunden lös under förbudstiden. Men även om vissa nu anser det så betyder det inte att alla ska behöva stå till svars för deras åsikter.
 
Det är nog sällan militären rastar sina militära fordon flera gånger om dagen hela året runt också.

Men viltet vänjer ju sig också. Jag har bott i tex sthlm där viltet skiter totalt i hundar (och folk) så länge de inte springer efter dom. Även hundar som skäller mot dom. De har knappt lyft på huvudet.

Eller de bönder som fodrar bla rådjur på vintern där rådjuren tillslut kommer när de hör fyrhjulingen och bara är ett par meter ifrån folk och fä.

Är det vardag för viltet att där rör sig hundar så lär de inte heller bli särskilt rädda.
 
Men viltet vänjer ju sig också. Jag har bott i tex sthlm där viltet skiter totalt i hundar (och folk) så länge de inte springer efter dom. Även hundar som skäller mot dom. De har knappt lyft på huvudet.

Eller de bönder som fodrar bla rådjur på vintern där rådjuren tillslut kommer när de hör fyrhjulingen och bara är ett par meter ifrån folk och fä.

Är det vardag för viltet att där rör sig hundar så lär de inte heller bli särskilt rädda.
Det märker jag också. I området där vi går iaf hälften av våra längre promenader så står rådjur och tittar på hundar och hararna kan springa rakt mot skällande hundar för att sedan sätta sig några få meter bort och tugga på ett grässtrå :meh: När jag istället hälsar på en vän som bor mer lantligt till, då flyger rådjuren iväg i full fart så fort de hör att vi pratar. Det är en stor skillnad på hur viltet beter sig.

Det förekommer ju också att jägare säger till folk att inte(!) hålla sig borta från skogen under jakten, för att viltet uppfattar att något är annorlunda och blir mer stressade. M.a.o. kan det vara negativt för viltet om en normalt sett "folktät" skog plötsligt blir "öde".



(Och nej, jag säger fortfarande inte att jag anser det rätt att släppa mina hundar hur som helst, när som helst, var som helst)
 
Det märker jag också. I området där vi går iaf hälften av våra längre promenader så står rådjur och tittar på hundar och hararna kan springa rakt mot skällande hundar för att sedan sätta sig några få meter bort och tugga på ett grässtrå :meh: När jag istället hälsar på en vän som bor mer lantligt till, då flyger rådjuren iväg i full fart så fort de hör att vi pratar. Det är en stor skillnad på hur viltet beter sig.

Det förekommer ju också att jägare säger till folk att inte(!) hålla sig borta från skogen under jakten, för att viltet uppfattar att något är annorlunda och blir mer stressade. M.a.o. kan det vara negativt för viltet om en normalt sett "folktät" skog plötsligt blir "öde".



(Och nej, jag säger fortfarande inte att jag anser det rätt att släppa mina hundar hur som helst, när som helst, var som helst)

När jag bodde i Sthlm (centralt) så gick rådjuren runt på cykelbanorna och de små skogsdungarna däremellan. Helt obrydda om cyklister, gående och skällande hundar.
 
Men viltet vänjer ju sig också. Jag har bott i tex sthlm där viltet skiter totalt i hundar (och folk) så länge de inte springer efter dom. Även hundar som skäller mot dom. De har knappt lyft på huvudet.

Eller de bönder som fodrar bla rådjur på vintern där rådjuren tillslut kommer när de hör fyrhjulingen och bara är ett par meter ifrån folk och fä.

Är det vardag för viltet att där rör sig hundar så lär de inte heller bli särskilt rädda.
Samtidigt är det överlevnadsmässigt rätt dumt att bli avtrubbad från hundar eftersom hundarna ändå kan utgöra en stor fara för mycket vilt och även människor i värsta fall. För att inte tala om tex de fåglar som tagits upp i tråden som kan överge sina ägg om de känner sig tillräckligt otrygga (utan att annonsera det till människan).

Så har man 100% lydighet från sin hund, håller hunden nära sig själv och/eller respekterar att ens älskling potentiellt också är ett "blodtörstigt" rovdjur så är det fine. Men jag tycker det ligger på hundägaren att visa respekt i första hand och då även ödmjukhet. Först därefter låta hunden rejsa ohejdat.
 
Släpps hundarna lösa där? Finns där fåglar som häckar på marken?

Det var några hundar lösa, men inga som jagade eller avvek mer än någon meter från cykelbanan. Min ena hund fick gå lös på tidpunkter som fungerade och höll sig på cykelbanan eller precis i vägkanten. De andra var bland de hundar som skällde på rådjuren.

För att vara tydlig så nej, jag vet inte om det fanns markhäckande fåglar där. Jag såg aldrig någon eller något bo. Vare sig på cykelbanan, vägkanten eller i någon av skogsdungarna. Om det fanns antar jag att de hade ett stressigt liv med alla förskoleklasser, joggare och cyklister som rörde sig i området.
 
Även hundar vänjer sig vid det som finns ständigt närvarande, vi hade hjortar på tomten ungefär varje dag förr som hundarna struntade fullständigt i, det blir vardag och inte alls lika kul att jaga.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 238
Senast: hollypolly
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 750
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 488
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 190
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp