”Oberon är en häst som betyder mycket”

Nordsvenska valacken Oberon har varit på rymmen sedan den 20 juni. Ägaren Ann Björklin letar fortfarande efter sin häst med ljus och lykta.
Hu, som tur finns det ingen is som han gå igenom, men jg hoppas han kommer till rätta snart. Undrar om han försöker gå "hem"?
 
Hu, som tur finns det ingen is som han gå igenom, men jg hoppas han kommer till rätta snart. Undrar om han försöker gå "hem"?
Det är nog väldigt troligt att han är på väg hem. Var i Västergötland kom han ifrån tro? Märkligt att det inte synts på fb?
 
Hur vanligt är det att hästar går tillbaka till sitt gamla hem? Känns som att det är en väldigt lång väg att gå.... Tror dock de hittar honom vad det lider, han verkar ju söka sig till vatten och mat finns så det räcker åt honom
 
Hur vanligt är det att hästar går tillbaka till sitt gamla hem? Känns som att det är en väldigt lång väg att gå.... Tror dock de hittar honom vad det lider, han verkar ju söka sig till vatten och mat finns så det räcker åt honom
Jag vet inte hur vanligt det är men nog förekommer det, de har ju heller ingen uppfattning om avståndet när de oftast flyttas med transport.
 
Hur vanligt är det att hästar går tillbaka till sitt gamla hem? Känns som att det är en väldigt lång väg att gå.... Tror dock de hittar honom vad det lider, han verkar ju söka sig till vatten och mat finns så det räcker åt honom
Det är nog inte så att dom går hem utan åt det håll deras inre kompass säger är hem. Min halvblodsmärr visste EXAKT när vi vände hemåt. Bortåt fick jag driva - hemåt hålla igen. Och det på helt okända stigar. Dom första månaderna jag hade henne gick hon på i normaltempo åt vilket håll som helst. Men sen när hon väl bott in sig...då var det ingen tvekan om åt vilket håll hon ville gå.
 
Det är nog inte så att dom går hem utan åt det håll deras inre kompass säger är hem. Min halvblodsmärr visste EXAKT när vi vände hemåt. Bortåt fick jag driva - hemåt hålla igen. Och det på helt okända stigar. Dom första månaderna jag hade henne gick hon på i normaltempo åt vilket håll som helst. Men sen när hon väl bott in sig...då var det ingen tvekan om åt vilket håll hon ville gå.
Bara att släppa tyglarna när man gick vilse. Inte alla gånger det var stigar han gick på :up: men hem kom vi.
 
Bara att släppa tyglarna när man gick vilse. Inte alla gånger det var stigar han gick på :up: men hem kom vi.
Så gjorde inte min fjording. Han tog vilken rådjursstig som helst åt vilket håll som helst. Jag hade ju läst att hästar alltid hittade hem...han hade andra idéer den pållen...gillade äventyr. Jag tror mer epitet -Han hittade alltid mat stämde bättre på just honom.
 
Jag tror att Oberon om han nu är lös och ute på vandring kommer att närma sig nåt stall där det finns mat senare i höst , om han inte är funnen innan dess. För några år sen var det ju en islandshäst som överlevde ganska länge upp i norr, han blev funnen av några samer på fjället. Hovarna var rätt nerslitna då han fick gräva efter mat i snön.
 
Jag tror att Oberon om han nu är lös och ute på vandring kommer att närma sig nåt stall där det finns mat senare i höst , om han inte är funnen innan dess. För några år sen var det ju en islandshäst som överlevde ganska länge upp i norr, han blev funnen av några samer på fjället. Hovarna var rätt nerslitna då han fick gräva efter mat i snön.
Ja det är ju trafiken som är farligast nu. Och sen isen på vintern.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter SM drömmen grusades plötsligt när pararyttaren Sandra Karlsson tvingades ta bort sin valack Don Danimo i slutet på maj. Nu letar hon ny...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I dag har polis tillsammans med kommunala och statliga tjänstemän inlett en omfattande aktion mot Viegård stuteri i Danmark. Det handlar...
Svar
7
· Visningar
2 238
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Den nordsvenska brukshästen användes under 1900-talet för att bland annat dra lass – men idag är hästrasen populär att tävla med. En som...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ponnyn Fritte blir hela 48 år vid årsskiftet – det motsvarar 138 år för en människa. Så vitt ägarna känner till finns ingen annan häst...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp